Blir du med på en intervalløkt?

Jeg fikke en kommentar fra en leser om jeg bare hadde tenkt å droppe hele løpeporsjektet mitt nå som jeg skulle kickstarte høsten sammen med ShapeUp. Det skal jeg da selvfølgelig ikke. Det er jo akkurat dette kickstart handler om. Finn noe du liker, og kjør på! Det er akkurat dette jeg ønsket å presisere i intervjuet også. Én treningsform passer ikke alle, og det er akkurat derfor jeg ønsker å få frem variasjoner her på bloggen. Jeg ønsler å dele egenvektstrening, og styrketrening med vekter, løpeturer, og løpsrelatert styrketrening, bevegelighet og stabilitetstrening, eksplosiv plyometrisk trening, klatring, svømming, sykling, yoga, streching og pliates. Ser dere hvor mye gøy man kan gjøre? Hvor bredt “trening” er? Det trenger ikke være ensformig, kjedelig eller uoverkommelig.


Så tilbake til løpingen. Jeg skal innrømme at denne uken har jeg skulket en av intervallene mine. Sånn kan det gå i en hektisk hverdag med ny praksisplass og turnusjobbing. Gjør det noe at jeg skulket den økten, sånn egentlig? Nei i den store sammenheng så gjør det jo overhode ingenting, men når jeg har bestemt meg for å gjennomføre noe, så vil jeg gjøre det ordentlig. Så i dag bestemte jeg meg for å ta igjen den økten jeg skulket, og jeg vil selvfølgelig dele økten med dere. 

Økten er en intervalløkt med 5 x 4 minutters drag, og 2 minutters pause mellom hvert drag. Økten gjennomføres i 3% motbakke, og i sone4. Min makspuls ligger på ca 196, og det vil si at sone4 for meg er en puls mellom 170-180. 

Økten kan gjennomføres inne på tredemølle, eller utendørs. Det du foretrekker. Jeg synes det er best å løpe ute når jeg har langturer, eller går tur, men akkurat intervaller synes jeg er best innendørs slik at jeg har full kontroll på tid og puls. Jeg burde nok bli flinkere på å utfordre meg selv til å kjøre intrvaller utendørs, spesielt nå på sensommeren hvor været er så nydelig som det er. 

Hvor liker du best å løpe intervallene dine, ute eller inne? 

Håper denne økten var til inspirasjon til å dra på med litt intervaller. Jeg er helt for å holde søndagen rolig, men da tenker jeg at det er perfekt å dele økten i dag, slik at dere kan forberede dere til å kickstarte uken med en 5×4 minutters intervall på mandagen. Kjør på dere, jeg heier på dere! 

 

Smiiiiil Maren

 

 

12 kommentarer
    1. Hei! Ble veldig inspirert til å kjøre denne økten selv! Men jeg bare lurer på om du i pausene på 2 min løper/går med lavere puls, eller om du går helt av møllen? 🙂

    2. Nora: Det er det pulsen som styrer. Klarer jeg å komme helt ned i sone 1 med å gå så gjør jeg det, og det funker fint i pausene rundt de første intervallene. men i pausen på de siste intervallene så må jeg stå på siden for at pulsen skal gå helt ned til sone1.

    3. Jeg liker best å løpe intervaller inne på mølla,
      av samme grunn som deg, det blir mye lettere å holde
      kontroll på både fart og tid 🙂

    4. Takk for inspirende blogg, Maren 🙂
      Jeg synes intervaller er lettest inne, da har man en hel del kontroll.
      Jeg tar innimellom 45/15 intervaller. Hvor mange vil drag vil du anbefale å ta?

    5. Silje: kommer ann på hvor hardt du løper dem. Jeg løper 20 stykker, men da holder jeg meg under laktatgrensen min slik at jeg ikke stivner til.

    6. Jeg foretrekker egentlig å løpe inne på mølle da jeg har sansen for i intervaller. Men nå har jeg flyttet til Lillehammer og bor rett ved siden av hoppbakke, løpebane og altformange turstier så det blir mye utendørs i høst på meg 😀 Lagt plan om å kjøre intervaller i hoppbakken i en gang i uka 🙂

    7. Jeg er livredd for å tryne av mølla når det går fort, så intervaller må skje utendørs for min del 😂 Langsomme intervaller, som 4×4 eller denne du beskriver her går fint, men alt som krever hopping av og på mølla eller fart over 14 blir for skummelt

    8. Hei Maren! 🙂
      Er det lov å spørre hva slags fart og stigning du ligger på når du gjennomfører slike intervaller på mølla?
      Du er en veldig stor inspirasjon, både for gutter og jenter!
      Veldig gøy å følge bloggen din 🙂

    9. Magnus: Jeg løper på puls, så farten varierer ut fra hvordan pulsen endrer seg. Skal ligge i sone 4, dvs for min del med min makspuls vil bety en puls mellom 170 og 180. Har 4-5% stigning 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg