Sunn og god hverdagsfrokost

God morgen. Jeg sliter litt med å komme meg ut av feriemodus og tilbake i hverdagsmodus. Jeg er kanskje ikke den eneste som kjenner litt på at det er en tøff overgang fra late morgener, og sene frokoster til vekkerklokke og rutineliv? I morgen er det tilbake på skolebenken for min del, så for å begynne å forberede meg satt jeg  i dag klokken på 07.00, og rundt klokken 08 var jeg ute av sengen. Hjelpes! Jeg som egentlig er tidenes morgenmenneske har plutselig blitt en skikkelig latsabb. Jeg satser på at det går seg til i løpet av denne uken, og enn så lenge nyter jeg en rolig morgen med knekkebrødfrokost og kaffe. 


Hverdagsmat trenger ikke være kjedelig. Dette er enkelt og greit knekkebrød med salat, ost, skinke og avokado. Her får du i deg proteiner fra ost og skinke, fiber, fullkorn og grove karbohydrater fra knekkebrødet, og sunt fett fra avokadoen. Vitaminer og mineraler fra tomat, salat og agurk (som kom på etter bildet ble tatt). Så enkelt kan du få i deg alt du trenger. En liten frukt til dessert og voalá, en fullverdig og nydelig frokost i mine øyne. 

Til lunsj i dag planlegger jeg å prøve meg på peanøtt-pannekaker, røren er allerede laget og satt klar i kjøleskapet. Jeg har prøvd meg på en ny oppskrift, og satser alt på at de blir gode, slik at jeg kan dele dem med dere. Det høres jo hvertfall nydelig ut, synes dere ikke? Peanøttpannekaker med vaniljetopping. Mmmm. 

Nå skal jeg komme meg opp av sofaen her, og kjøre i gang ukens andre treningsøkt. Pyramideintervaller står på planen, og jeg er veldig spent på den økten. Jeg deler selvfølgelig økten med dere etter jeg har testet den. 

Hva er deres planer for dagen? 

 

Smiiiil Maren

 

18 kommentarer
    1. Så god start på dagen! 🙂 Gode, rolige morgenstunder med god kaffe og frokost er virkelig en nydelig start på dagen! 🙂 Det at du har blitt “latsabb” i sommer er kanskje et godt tegn på at du har senket skuldrene og koblet godt ut? 🙂
      Etter en skikkelig avslappingsdag igår er det planer om en relativt aktiv dag idag med skogstur med hunden og litt husarbeid, før det blir trening i ettermiddag.
      Ønsker deg en fin dag:)

    2. Kunne du skrevet et innlegg om hvordan man kan bli mer effektiv i hverdagen? Med studier, praksis, jobb, trening, venner, kjæreste og familie blir en del ting ofte litt halvveis. Spesielt utover høsten da det blir mørkere og kaldere blir jeg fort litt tiltaksløs og mye går i litt slow motion, slik at jeg ikke får gjort alt jeg har lyst til. Ofte blir trening og studier nedprioritert. Du har mye på tapetet, men det virker som du får gjort så mye i løpet av dagen. Har du noen tips til å holde motivasjonen og effektiviteten oppe? 🙂

    3. Kan man spise ost/skinke på knekkebrød selvom man vil gå ned i vekt? For det er jo mye fett i det! Og eventuelt hvor mange knekkebrød? Håper på svar 🙂

    4. Første skoledag på høyskolen var dagens plan, fadder opplegg og ikke minst en kort økt på 60min nå. Skummelt med nye steder til de grader. Hvordan får du til skole, jobb og trening? Må si jeg er meget imponert over alle som får det til, og håper jeg selv får det til også!
      Ha en fin dag <3
      -Maia

    5. Margrete: Ja kjære deg, klart du kan det! Knekkebrød med ost og skinke er SUNN MAT spør du meg. Jeg kan ikke anbefale noe mengde uten å vite noe om deg, ditt liv, ditt aktivitetsnivå, hvilemtabolisme osv osv. men vær så snill, sunn, vanlig mat er ikke farlig, og kroppen trenger fett også! Det er da ikke mye fett knekkebrød med ost og skinke.

    6. Maia: Kort økt på 60 min? Det høres ut som en ganske lang økt i mine ører. hehe. Ja det er veldig forståelig, heldigvis blir akkurat det bedre for hver eneste dag som går 🙂 Hang in there! Nei si det, jeg vet egentlig ikke, det går rundt på et vis, men det ikke til å legge skjul på at det blir i ovrkant mye i perioder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg