Why do you run?

People ask why I run. I say: “If you have to ask, you will never understand”. It is something only those selected few know. Those who put themselves through pain, but deep down know how good it feels. 

Jeg digget sitatet over, og hadde lyst å dele det med dere. Jeg leste det på instagramprofilen til en god venn, og det traff meg bare så veldig. Det beskriver så godt hvordan jeg føler det ift løpingen. Jeg elsker å løpe, virkelig virkelig elsker det. Det er slitsomt, og det kan gjøre vondt, det krever enormt mye både fysisk og psykisk, men endorfiene, treningsgleden og den ubeskriveligste følelsen av mestring gjør det så verd det. Den berusende, endorfinrusen er så magisk, og jeg må ha min ukentlige dose av den rusen. Det er som sitatet sier: Det gjør vondt, men innerst inne kjennes det bare så utrolig godt. 

Foto: Mats Grimseth

Er det noen av dere som kan kjenne dere igjen på denne berusende følelsen? Har jeg noen løpeglade lesere? 

 

Smiiiiil Maren

 

23 kommentarer
    1. Definitivt! Og særlig er løpeturene i marka herlige! Gjør skikkelig godt for både kropp og hode!! 🙂

    2. Renate: Så absolutt!! Det gjør vel så godt for hode, som for kroppen. Når jeg er stresset og har mye å tenke på så er inenting bedre enn en løpetur. Det samme gjelder hvis jeg er lei meg, eller veldig glad. Det er som du sier, det føles like godt mentalt 😀

    3. Virkelig begynt å føle det sånn etter at jeg for snart ett år siden bestemte meg for å like å løpe! 🙂 Og nå mener jeg at jeg liker det, og det er så deilig!! Slitsomt når det står på, men så godt etterpå 🙂

    4. jeg har virkelig fått sansen for å løpe nå i det siste, og har lagt inn hvertfall 3 økter på min 45 min hver uke. mens jeg løper hører jeg på Misjonen på podcast på P4, og det anbefales til de grader, mer moro podcast skal du lete lenge etter 🙂
      Da jeg startet med treningen i fjor var det så vidt jeg orket å løpe 8 minutter, og så på det som en stor prestasjon å løpe et kvarter sammenhengende. Nå tar jeg gjerne en løpetur på en mil, som tilsvarer ca en time og et kvarter på tredemølla, og jeg føler meg så stolt over å klare det!
      Håper dagen behandler deg pent 🙂

    5. Veldig glad i løping og den lykkerusen det gir meg! Men har et spm til deg:
      Hvordan klarer du å bygge opp/vedlikeholde en så bra muskuløs kropp kombinert med løping? Hvor mange styrke og utholdenhetsøkter har du pr uke?

    6. SL: Nei si det, jeg spiser enorme mengder mat da, og har langt over det anbefalte inntaket av proteiner. Akkurat nå løper jeg nesten mer enn jeg trener styrke – men har ikke mistet noe sørlig muskler. Trener for vedlikehold av muskler, har ikke behov for noe mer 🙂 3-4 styrke og 4 løping ca.

    7. Jeg har et elsk-hat forhold til løping. Akkurat nå har jeg et elsk-forhold til jogging. Hvor jeg liker det kommer litt an på formen min (jeg er både støv- og pollenallergiker, og veldig tett i nesen og sover dårlig i perioder, som påvirker joggeformen).
      Det kan gå litt sakte framover med joggeformen, men det gir meg likevel stor mestringsfølelse. Så det gjør at jeg fortsetter å jogge.

    8. Å løpe gir meg en slags frihetsfølelse (kanskje ikke alltid på de tyngste turene :P) som ingenting annet gir meg. Er fantastisk 😀

    9. Jogge er min form for terapi, følelser og tanker spinner, og jeg føler meg ofte “ferdig” med ting og oppladet når jeg kommer tilbak. Sunt og godt 🙂
      Du sier til SL over her at du trener styrke for å vedlikeholde ikke bygge muskelmasse. Hvordan får du det til? Du nevner jo innimellom at du perser i ulike øvelser, bygger du ikke muskler da?
      Takk for fin blogg 🙂

    10. Elsker bloggen din! Får så mye inspirasjon av deg 🙂
      Lurte på hvor lenge du løper? Og hvor mye tid legger du av til en treningsøkt?

    11. Løping er noe av det beste jeg vet! Likte sitatet du brukte veldig godt! Veldig bra beskrivelse av løpefølelsen 😉

    12. Elsker og løpe fordi det gjør meg i god humør, uansett 😀 Er sa deilig med frisk luft og å kjenne at kroppen fungerer 😀

    13. Elsker løping! Har hvertfall 2-3 intervalløkter i uka + en lengre joggetur. det å kjenne at man virkelig bruker kroppen og pusher den så langt at man nærmest detter i bakken er bare helt fatastisk! Spesielt med digg musikk på ørene, da er jeg helt i min egen verden og har det så fint <3
      For ikke å snakke om den deilige følelsen etter en god kondisjonsøkt. ahh <3

    14. Helt enig! Ofte må man motivere seg litt for å komme i gang, men så blir det bare bedre og bedre! Og følelsen etterpå 🙂 🙂 den er god den!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg