Naturens magiske effekt

Det er noe med naturen som gjør at skuldrene mine senkes, pusten endrer seg fra stressende og overfladisk, til dyp og rolig. Du vet, den typen pusting som går helt ned i magen. Jeg kjenner på en herlig indre ro når jeg er ute på tur i skogen, og jeg blir nesten overrasket over at jeg opplever denne effekten på hver eneste tur. For meg er det den beste stressmestring å komme seg ut i skogen, og det er som terapi å få en god time i ulent terreng, og helst i litt ruske vær. Så lenge man er godt kledd er det faktisk bare deilig at det rusker og blåser litt. Her om dagen hadde jeg akkurat en slik tur, og jeg koste meg altså så.

Jeg jobber selv på treningsenter, og er absolutt for at folk skal trene der, men jeg mener også at det ikke er nødvedig å ha medlemskap på et senter for å trene og være aktiv. Som jeg fikk påpekt i NRK reportasjen, så synes jeg at folk må bli flinkere til å se mulighetene som befinner seg like i næromårdet, og utnytte de ressursene som ligger rett foran nesa på oss. Jeg vet at det frister fryktelig lite å kle på seg å gå ut etter en lang dag på jobb eller skole, men hvis du bare klarer å komme seg ut av døra, så skal jeg garantere deg at du kommer hjem igjen med en bedre følelse enn da du dro. 

Jeg har full forståelse for at treningssenteret med masse folk, og høy musikk ikke alltid frister etter en lang og kaotisk dag. Jeg skulle så inderlig ønske at flere kunne få oppleve hvor magisk det er å komme seg ut i naturen, og oppleve den fine stillheten som er der. Etter en dag med mye støy og mas, er det spesielt godt å komme seg ut, men jeg har full forståelse for at det ikke frister når man har lagt seg på sofaen. Jeg utfordrer dere likevel til å teste det ut, jeg har enda til gode å angre på en tur eller en treningsøkt. Lukk øynene og prøv å forestill deg den følelsen av å komme inn fra en tur ute i skogen. Du er god og sliten i kroppen, og litt småkald. Du tar en lang varm dusj, tar på deg myke koseklær, og kryper opp i sofaen. Finner frem et godt pledd, noe mat du liker og en god film på tv. Idyll? Vel, det er ganske lett å oppnå denne idyllen, men det føles ikke like godt hvis man ikke har vært ute på tur først. Så på med varme klær, og ut på tur, kos deg underveis, senk skuldrene og la tankene fly. Vel hjemme igjen kan du bare slappe av og nyte, med god samvittighet. 

Fikk du litt lyst å ta deg en tur ut i skogen nå?

 

Smiiiil Maren


7 kommentarer
    1. Jeg sitter faktisk her i sofaen selv og vurdere om jeg gidder og ta den planlagte joggeturen i dag. Nå er det rett i treningstøyet og ut døren! Takk for motivasjon 🙂

    2. Jeg fikk så lyst til å gå tur!!! Selv elsker jeg å gå tur! Frisk og god luft, gjerne å gå på en sti eller ved et vann! Det å bare kunne puste godt ut, senke skuldrene og kjenne på det å leve i nuet! 😀 ♡

    3. … jeg burde gjøre det oftere. Nå som det har vært så fantastisk vær også- men jeg blir liksom likevel sittende inne og jobbe og så… plutselig er det mørkt. Eller, så tar jeg trening etter jobb på senteret og så… ja, kommer jeg meg liksom ikke ut igjen! Da jeg bodde i Oslo i perioder pga skole så var dagens fantastiske mulighet når jeg gikk til og fra skolen, det blir for mye bilkjøring i Tønsberg… desverre 😉

    4. Jeg går skogsturer med hunden min minst 3 ganger i uka. Ofta drar jeg med meg faren min også. Jeg kjenner jeg MÅ prioritere skogsturer for å ha det bra mentalt, og det er inget annet sted jeg og bikkja koser oss mer enn i skogen.
      Idag gikk vi opp til en av de faste toppene vi pleier å gå til. Det er ca 40 min med bratt bratt braaaaaaattt oppoverbakke (sånn at man egenetlig gruer seg litt til bakkene før man begir seg ut på den, spesielt siden jeg velger å gå med litt tempo!), men det er SÅ verdt det, for på toppen venter premien – den nydeligste utsikten i verden!!! Idag møtte den nydligste solnedgangen med perlemorskyer meg. det var magisk!
      Det er den perfekte tur; 40 min med pust og pes, god og varm i trøya,opp til nydelig utsikt, deretter en time med nydelig skogsnatur i variert terreng.
      I dag når jeg gikk slo det meg at jeg virkelig kunne ønske jeg kunne tatt deg med på denne turen og delt endorfinene og trening-og frilutsfgleden med deg. Jeg kjenner deg jo ikke personlig, men etter å ha fulgt deg lenge i diverse sosiale medier føler man jeg jo at jeg har fått ett godt inntrykk av hvordan du er (virker som du ikke utgir deg for å være noen andre enn deg selv, i allefall) og jeg tror du også hadde satt pris på en slik opplevelse. haha, høres kanskje litt rart ut, men følte for å dele det med deg. 🙂
      ha en fin fin kveld! 🙂 … og en strålende helg!
      Klem fra Tonje

    5. Fikk veldig lyst faktisk!
      Tror jeg skal gjøre det bare jeg står opp i morgen. Fin måte å starte helga på 🙂

    6. Hei Maren! Lurer på om du har noen sko du kan anbefale for løping ute? Går mye i asfalt og grus, og føler av og til at jeg trenger mer demping enn det jeg har nå. For tiden bruker jeg Nike Free Run 5 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg