Smak av høst

Det er storm på sørlandet. Det regner og blåser noe helt vilt, skikkelg høstvær med andre ord. Regnet pisker mot vinduet, og man hører vinden ule rundt husveggene. I slikt vær er det perfekt å kose seg innendørs. Baking er den perfekte høstaktivitet, og i da skal jeg dele en magisk muffinsoppskift med dere. Jeg forbinder epler med høsten, og siden eple er en viktig ingrediens i disse muffinsene, synes jeg vi skal kalle dem for høstmuffins. 

Til ca 16 muffins trenger du: 

  • 225g smør
  • 2,5 dl melk
  • 3 store egg , romtempererte 
  • 3 dl sukker (270g)
  • 6 dl hvetemel (360g)
  • 1 ss bakepulver 
  • 1 ss vaniljesukker 
  • 1 ts kanel

Fyll:

  • 2 epler i båter
  • 1 ts kanel 
  • 3 ss sukker

 

Forvarm ovnen til 180 grader, finn frem muffinsformer. Lag fyll ved å blande eplebåtene, sukker og kanel i en plastpose, klem luften ut av posen. Smelt smøret, og ta det bort fra platen. Tilsett melk. Visp egg og sukker til ekstra stiv eggedosis. Bland mel, bakepulver, vaniljesukker og kanel. Vend dette i eggedosisen, tilsett litt og litt væske, til det blir en jevn og fin røre. Fyll muffinsformene 3/4 opp mmed rører. Stikk eplebiter halvveis ned i røren. Stek muffinsene på et brett, midt i ovnen i ca 25 minutter. 

Muffinskos og fruktfat føltes veldig riktig på denne høstdagen, selv om det kun er en vanlig tirsdag. Jeg er ute hos min storebror og svigerinne i kveld. Litt koselig å ha noen å være sammen med når det er så vilt vær ute. Blir litt ekstra hyggelig da. Håper dere har hatt en fin dag, jeg har hatt treningsfri i dag, og gleder meg som bare det til en heftig styrkeøkt i morgen igjen. 

Har dere trent i dag? 

 

Smiiiiil Maren


15 kommentarer
    1. Åh, så herlig! Er vind og surt vær i Tronheim også, men da er det ekstra koselig å bake litt og nyte en kopp te eller kakao 🙂 Disse må hvertfall prøves!

    2. Ja, jeg har fått trent meg skikkelig i dag! Tok meg en 4 mil lang sykkeltur i kaldt og surt vær (bor på Østlandet). Men jeg kom meg gjennom det og følelsen etterpå er bare kjempe deilig, selvom det er hardt og tungt akkurat under turen! 🙂

    3. De så fantastisk gode ut! Kan kjenne lukten og smaken via bildene!!;-) Jeg trente crossfit i dag – for første gang !! Skikkelig gøy, skal ha noen prøvetimer til før jeg evt starter med det fast 😀 PS: veldig fint det forrige innlegget ditt, så flott at du stoppet opp, tok deg tid og valgte å slå følge med han! <3

    4. Det er en fryd å titte innom bloggen din! Du er bare så inspirerende og gir meg mye motivasjon i hverdagen. Jeg er en jente på 21 år, som akkurat har lagt om livsstilen min. Har gått ned 10kg i vekt bare på grunn av kostholdet. Har et spørsmål som jeg lurer veldig på. Er det slik at når man har på seg pulsbelte og klokke og starter “tiden” uten at man trener (kun sitter stille og går litt) at man forbrenner kalorier da? Kommer kaloriene man forbrenner i hvilestand (som kroppens indre funksjoner trenger: holde organer i funksjon i gang) i tillegg til dette? Håper veldig at du kan hjelpe meg med dette

    5. Eplemuffins så innmari godt ut. Kanskje det blir det på meg i kveld, sammen med en kopp kakao 🙂
      I går var det treningsfri på meg, men nå skal jeg straks på trening for en styrkeøkt på overkroppen, før det er tilbake til lesingen igjen!
      Håper stormen har roet seg på Sørlandet, ha en fin dag!

    6. Nå satt jeg meg akkurat i stolen etter å ha laget disse herlige muffinsene! og de smakte HIMMELSK 😀 Tusen takk for en kjempe god og enkel oppskrift, nå er det snart klart for fotballkamp, så satser på at muffinsene gir meg litt ekstra energi til sesongens siste kamp 🙂
      Stå på, du er ei herlig og inspirerende jente!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg