Lidenskap

Tusen takk for fine tilbakemdlinger på bildene i går. Dere er nydelige!  Jeg fikk en liten aha-opplevelse denne helgen i forhold til min egen trening, og det har jeg lyst å dele med dere. For dere som har lest bloggen min helt fra starten vet at jeg har min treningsbakgrunn i turn. Turnen var min lidenskap i mange år, og jeg brukte enormt mye tid på sporten. Jeg trente hardt og mye, og jeg elsket det! Grunnen til at jeg sluttet har jeg ikke snakket så mye om, og det er fordi det er et litt sårt tema. Jeg gav opp turnen fordi kroppen min endret seg i tenårene og plutselig var det ikke like enkelt å sprette rundt i dobble saltoer og heftige øvelseskombinasjoner. Den lille nette barnekroppen endret seg, og jeg fant ikke helt ut av hvordan jeg skulle jobbe på lag med denne nye mer kvinnelige kroppen. Fokuset ble negativt i form av at jeg følte kroppen min ikke ville samarbeide, jeg ble klumsete og følte jeg mistet den gode kroppsbeherskelsen jeg tidligere hadde hatt. Jeg ble frustrert og sint over å ha en kropp jeg ikke klarte å spille på lag med. Jeg sluttet i turn, og la hele det negative kroppsfokuset bak meg. Det var tungt og trist for meg å slutte i turn, men jeg er enormt glad for det valget den dag i dag. Jeg vet selvfølgelig ikke om det hadde vært tilfelle, men jeg er redd jeg kunne utviklet et svært negativt forhold til egen kropp.

Photocred: Mats Grimseth

Jeg hadde en enorm glede av turnen i mange år, jeg følte mestring og stolthet i å være en turner. Jeg kunne tilbringe timesvis i hallen og terpe på øvelsene. Jeg gav meg aldri, og øvde på momentene hver ledige minutt jeg hadde. Jeg hadde en diger trampoline hjemme slik at jeg også kunne øve utenfom fellestreningene. Det ble et stort tomrom etter turnen forsvant, og jeg var borte fra idrett og trening i mange år. Heldigvis kom gnisten tilbake og jeg startet opp som instruktør i både aerobic og spinning. Jeg begynte på idrettslinjen og resten av historien kjenner dere med flere instruktørkurs, personlig trener utdannelse og ernæringsutdannelse, etterfulgt av en haug av kurs innenfor trening, helse og ernæring. Jeg fant igjen gleden, men den unike lidenskapen har jeg nok ikke kjent på siden jeg sluttet i turn.

Denne helgen sammen med Lasse Tufte fikk jeg et flashback tilbake til turntiden. Lasse utfordret meg til å bruke kroppen min må måter jeg ikke trodde var mulig for meg. Han hjalp meg til å utføre øvelser jeg ikke trodde denne kroppen kunne lenger. Jeg følte på en helt enom mestringsfølelse, og plutselig kom den berusende følelsen tilbake. Jeg kjente på hvor fantastisk det føles  å bruke  sin egen kropp til å utføre spektakulære øvelser, den mestringsfølelsen, den stoltheten og den gleden har jeg ikke følt på siden jeg forlot turnen for snart 12 år siden. 

Photocred: Mats Grimseth

Dette er bare begynnelsen, i juni drar jeg på Calisthenics-kurs for å lære enda mer. Kurset holdes av Lasse Tufte i regi av AFPT. En hel helg med egenvektstrening, jeg kan nesten ikke vente! Fagsamlingen er åpen for alle, så hvis noen av dere vil være meg så rop ut! Dere kan lese mer om fagsalingen på Akademiet for personlig trening sine hjemmesider HER.  Bokprosjektet jeg har vært med å ta bildene til handler om akkurat denne treningeformen, og jeg gleder meg noe helt vilt til boken kommer ut. Mens jeg venter på at boken skal komme ut og kurset jeg skal på i juni, vil jeg fortsette å øve på egenhånd. Jeg starter helt basic med enkle egenvektsøvelser, og inpirasjonen finner jeg ved å følge diverse calisthenics-atleter på instagram og youtube. Ahmed var også med på photoshooten, og jeg finner enormt mye inspirasjon i denne karen. Ta en titt på hans facebookside og Instagram. 

 

Smiiiil Maren

 

8 kommentarer
    1. Fine og spreke Maren! 🙂 du er en stor inspirasjon for meg, både til trening men også mentalt. Du er alltid så blid og virker veldig jordnær 🙂
      Jeg lurte på hvor du studerte ernæring? 🙂
      God søndag til deg :))

    2. For ett utrulig herlig innlegg å lese! Du er en stor inspirasjon, og eg er så takknemlig for alt du deler på denne bloggen <3 du gleder med både mat, trening, smil, kvardagstanker, lidenskap, balansegang... Fortsett sånn 🙂 når det er sagt så synes eg kurset du skal på høres utrulig spennande ut! Sjølv er jo eg PT, så trur dette hadde passa midt i blinken! Må absolutt lese meir på det 🙂 ha en super Søndag 🙂

    3. Flott innlegg – du har nok stor glede av kunnskapen fra turn i denne “nye”treningsformen – kunnskapen har du jo selv om det er mer enn 10 år siden. Fint å lese – lykke til med denne spennende treningen – gleder meg til mer bilder og informasjon 😀 du ser ut til å passe perfekt til dette.

    4. Hvor studerte du ernæringsutdannelsen? Jeg øsnker å studere noe av det samme så hdde vært fint å vite hvor du studerte:)
      Veldig bra innlegg Maren, ha en fortsatt fin søndagskveld<3

    5. Kjempeflotte bildet! Du er rå 🙂
      Og du er i tillegg en stor inspirasjon for meg, blir alltid så motivert av å lese bloggen din og se på bildene du legger ut på instagram:)
      Håper du får en super uke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg