Kosttilskudd – Hva bruker jeg?

Jeg får mange spørsmål fra dere omrking dette med kosttilskudd, og jeg tenkte derfor å lage et samlet innlegg hvor jeg gir dere en liten innføring i hva jeg bruker av tilskudd og hvorfor. Det er viktig for meg å presisere at et kosttilskudd skal være akkurat det – et tilskudd til kosten din, og aldri på noen som helst måte erstatte et sunt og variert kosthold. Når det er sagt så kan kosttilskudd hjelpe deg å optimalisere treningen din og hjelpe deg på veien mot toppformen.

Omega 3

Omega 3 inneholder de viktige fettsyrene DHA og EPA. Disse må inntas gjennom et balansert og vaeriert kosthold, eller via tilskudd for å få nok. Omega 3 har mange positive helseffekter, blandt annet bedre imunforsvar, motvirke trøtte ledd, bedre restitusjon, finere hud og ikke minst langstids effekten i forhold til forebygging av hjerte-kar sykdommer. Omega 3 fettsyrene fremmer også din kropps bruk av fett som energikilde, ergo er det gunstig for vektreduskjon og fettforbrenning.

Magnesium

Jeg tar magnesium fordi jeg sliter med mye kramper i leggene grunnet mye trening, og dermed stram og spennt muskulatur. Magnesium er krampeløsende, og har i tilegg en positiv innvirkning på mage-tarm fuknsjonen. Magnesium inngår som en del av skjelettet og tilskudd styrker benstrukturen.



Proteiner

Jeg spiser svært proteinrikt, men benytter meg av proteintilskudd etter trening for å unngå nedbryting og starte restitusjonen. Jeg bruker det også for å gjøre proteinfattig mat mer proteinrik (feks havregrøt) eller som smaksetter, da for eksempel i kaffe.

Sink

Sink er viktig i dannelsen av vårt DNA og dermed viktig for celledeling. Sink har stor betydning for normal vekst, og reprasjon av ødelagt vev. Jeg tok som tidligere nevnt en Biosignature test som viste betydelig mangel på sink, og derfor er sinktilskudd nå bestillt fra Proteinfabrikken.

Jeg spiser godt over gjennomsnittet frukt, bær og grønnsaker, og dermed tar jeg ikke en multivitamin i noen form. Dette vil kunne være positivt for mange da det ikke alltid er så enkelt å få i seg tilstrekkelig av vitaminer, mineraler og antioksidanter.

 

Nå har dere fått en liten oversikt, spør gjerne dersom det er noe dere lurer på! Som sagt så prøver jeg å spise variert og bra, men jeg har funnet ut at dette er de tilskuddene jeg trenger for å optimalisere min helse. Bruker du noen form for kosttilskudd, hvilke og hvorfor?

Smiiiil Maren

14 kommentarer
    1. Proteinpulver, Omega-3 og ZMA, og innimellom tar jeg kreatin. Har også vurdert vitamin-D og B tilskudd, men jeg takler ikke å holde styr på så mange piller på én gang :p

    2. Det går i mykje av det same som dej! Bruka omega3, kvitløkstabletta mot forkjølelse, og også magnesium fordi ej he hatt det same problemet som dej med muskelkrampe. Oppdagelsen av magnesiumen he virkelig hjulpe, sleppe å våkne om natta lenger med skikkelig krampe!
      Og proteinpulver da ofc 🙂

    3. Hei ! Super blogg:) Fikk lyst til å kommentere dette innlegget. Bra du har et sunt forhold / balanse mellom mat og tilskudd, og jeg har samme erfaringer med proteinrik kost, samt å tilføre protein i annen mat.
      Det er supert å spise mye frukt og grønt, men det er nok av rapporter som viser at maten ikke inneholder den næringen den en gang gjorde. Faktisk viser WADA rapporter så mye som 80-90% tap av enkelte næringsstoffer i f.eks banan, brokkoli, jordbær etc – fra åttitallet til nittitallet.
      Derfor mener jeg at de fleste trenger å ta tilskudd.
      Jeg tar Pharmanex sin LifePack som rett og slett er komprimert mat. Her får man blant annet 40 antioksidanter i seg ! De har svært høy biotilgjengelighet (= evne til å taes opp i kroppen), og dette kan måles gjennom noe som heter Biophotonic Scanner ( viser antioksidantnivået i kroppen). Vi ser hvilke kosttilskudd som evnes å taes opp i kroppen når vi scanner folk, og det er ganske interessant…. Produktene fåes kjøpt via nuskin.com
      I tillegg til LifePack spiser jeg supermat som Purely Greens Max, proteinpulver, og booster med spesifikke produkter i perioder ( eks rødalger).
      Det var mitt bidrag:)
      Stå på Maren, det er kjekt å lese bloggen din 🙂

    4. Jeg tar Omega 3, D-vitamin og multivitamin 🙂
      Jeg har fulgt bloggen din en stund nå, men aldri lagt igjen en kommentar….
      Vil bare si tusen takk for all inspirasjon og motivasjon 🙂

    5. Hei søte deg 😀 Må bare først si at jeg alltid blir veldig glad når jeg går inn på bloggen din. Liker veldig godt alt du skriver om 🙂 Du er flink og inspirerende 🙂
      Så, lurte på et par ting. Er det forskjell på innholdet av omega 3 i de forskjellige produktene ? Jeg bruker bare dobbel møllers tabeletter, men er det bedre å bruke dem de bruker og hvorfor ? 🙂
      og en annen ting, kan man sjekke om man mangler noen næringsstoffer eller vitaminer hos legen ? 🙂
      Marteklem

    6. Liker virkelig bloggen din, Maren. Ingen tvil om at du legger ned mye sjel og arbeid i den!
      Du nevner at du spiser mye frukt og bær. Spiser selv veldig mye frukt, og lurer på hvor bra det egentlig er? Har hørt en del forskjellig, og at for mye frukt ikke er bra. At flere har merket det positivt på kroppssammensetningen, ved å kutte ned på fruktinntaket. Hvor mye frukt spiser du om dagen og hva tenker du om dette? Hvor mye frukt er for mye?
      Ønsker deg n fin dag!:)

    7. Kom på et spørsmål til ! Jeg har blitt en stor fan av protein kaffe og koser meg skikkelig med det 🙂 Men hvor mye bør jeg drikke, hvor mye proteiner bør jeg få i meg ? og kan det være negativt å få i seg for mye proteiner ? 🙂
      Marteklem

    8. M: Jeg spiser enormt mye frukt, og trives veldig godt med det. Jeg spiser nok 7-8 stykk frukt om dagen. Det kommer nok helt ann på hva målet ditt ift kroppsammensetningen er, og hvordan din kropp reagerer på frukt. Jeg føler seg at jeg tåler det bra, og ser ikkenoe problem i å spise såpass mye. Vi er alle individuelle og unike, så jeg tenker at en hver på kjenne på hva de føler funker for seg og hva deres mål med trening/kost er. Takk for fint spørsmål 🙂

    9. marte: Nå vet ikke jeg hvor proteinrikt du spiser vanligvis. Beskriv gjerne en vanlig matdag for meg? Jeg drikker selv en proteinkaffe nesten hver morgen, med 15-20g proteinpulver i. Jeg tar sjeldent shake etter trening hvis jeg både har hatt proteinkaffe og litt proteinpulver i havregrøten. Da drar jeg heller rett hjem å spiser et sammensatt måltid med karb, protein og fett. 🙂

    10. Line: Jeg har ikke noe behov for å bruke kreatin, hvorfor skulle jeg det? 🙂 BCAA bruker jeg faktisk hvis jeg en sjelden gang trener på tom mage, så det burde nok vært med på listen, takk:):)

    11. Hei 🙂 Du er super motivasjonskilde!
      Lurte på om dette proteinpulveret skal blandes med melk eller vann?

    12. Hvilket Bcaa pulver bruker du?
      Føler det er mange som bruker kratin, når de trener såpass mye. Men kommer vel an på hva målet er med treningen.
      Hva er egentlig målet ditt med treningen? Kun trene for kos, eller kunne du tenke deg å stille i fitness? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg