Velkommen til Kristiansand

Dette innlegget har jeg jobbet lenge med, og gledet meg til å dele med dere. Dette er ingen vanlig Kristiansands-guide, dette er rett og slett bare det jeg personlig liker med denne byen. Kanskje har du lyst å teste ut noen av mine favoritter hvis du besøker denne deilige sommerbyen?

Jeg postet dette innlegget sommeren 2018, men mye skjer  byen, og masse endringer har skjedd. Nye spisesteder, og flere nye tips er lagt til, og noe er tatt bort. Så her kommer min nye Kristiansands guide.

SPISESTEDER:

Det er enormt mange gode spisesteder i Kristiansand, så her kommer det selvfølgelig an på hva du ønskler. La meg dele mine favoritter med deg. Food Asylum har den desidert beste sushien, take-away derfra i en park eller på en s aberg er perfekt. HT sushi er på en solid andreplass). Ellers er Kjøkkenskapet sin salat en vinner, og det samme gjelder Bønder i byen (kyllingsalat og gulrotkake er et must her). Will I juice har smoothie bowl, poké bowl, juice og smoothie. Salaten deres er også digg!

Panda Panda er min soleklare favoritt, med en fantastisk digg meny, og super-koselig cafe. De har et fine uteområde på Torvet, med vinservering – for dem som måtte ønske det. Jeg sitter mye på Panda både for å jobbe, eller hygge med venner.

 

Slakter Sørensen i markens er helt super, og Herligland er stort og fint for en lunsj, stort uteområde midt i markens – hyggelig å sitte å se på folk. Ønsker du skikkelig sørlandsidyll er det bare å komme seg ned til sjøen. Her møter du først Sjøhuset og Le Monde tapas, før du kommer til fiskebrygga, her finner du en haug av herlige spisesteder, blant annet Bølgen og Moi, Rett i garnet, og Pieder Ro. På fiskebrygga har du også en herlig isbar med alle isene du kan tenke deg. Mmmm. I Ravendalen (som forresten er et nydelig tursted, i forlengelse av Baneheia ) får du en nydelig burger. Tips: Den brugeren som henter Generalen er helt magisk.

 

Ønsker du et vegansk alternativ så har du to steder å velge mellom, som begge er supre. Enten tilstede mat og mer i markens, eller idylliske, sjarmerende og unike Spiregården. Dette stedet er fullt av sjel og jentene bak er så skjønne. Virkelig verd et besøk. Jeg har postet mye bilder fra dette stedet. Spiregården er en fast del av min hverdag, og jeg strkoser meg der. De har også et stort yoga-tilbud med Emijoly Yoga. Ta deg en yogatime først, deretter en sunn, deilig lunsj.

Er du glad i litt mer eksotisk alternativ så finner du fantastisk Indisk på Mother India, og asiatiske fristelser på Kobu. Kristiansand har også masse herlige cafeer og bakerier. Kjøkkenskapet i lille markens og nede på bystranda har herlig bakverk, drømmeplassen er fantastisk, dampen, Edgars bakeri midt i markens gate, og  Kjerstis kjøkken i skippergata er veldig sjarmerende. Camilla Bastrup har nydelig kaffe, og det samme gjelder Cuba Life. Har du lyst på hotellfrokost, selv om du ikke bor på hotell? Da stikker du innom Torvet Bistro.

TUROMRÅDER:

Som nevnt under trening lengre ned her så er mine turfavoritter Baneheia, Jegersberg og Odderøya. Det finnes mange flere turer men de tre områdene vender jeg alltid tilbake til. I Jegersberg liker jeg best Omvendte båt og Holmenkollen. I banheia er det herlig å begynne turen i lysløypa, også legge turen videre innover Bymarka, så langt du orker og har tid til. På Odderøya kan du følge stien rundt hele, ned til fyret og opp på toppene. Du får være helt nær sjøen, og like etter får du en fantastisk utsikt. På veien kommer du også innom en koselig cafe, og her kan du få både vafler, is og kaffe.

Ellers er det så hyggelig å bare vandre rundt i sentrum, gjennom markens og ut i alle de herlige smågatene. Gjennom Posebyen, og ned til elva. Langs elva og mot bystranda.

SHOPPING:

Når det gjelder klær er Retro er min soleklare favoritt. Andre favoritter på klær er Zara, Image, FIN, Zap, Olivias hus, HM, Bik Bok, Funky Ballerina, T Lynn, Nomi og Paula.

Når det gjelder interiør er Atelier Ribe, Millas interiør, Hansen & Co, og Ting favorittene i byen. Blomster er jeg utrolig glad i, og da er det alltid Camillas blomsterdesign eller Bobos blomster jeg må innom. Gleden blomster er også hyggelig. Ta turen gjennom markens, og deretter tar du for deg sidegatene hvor de fine nisjebutikkene er.

VELVÆRE:

Ønsker du å stelle deg på håret, ta en god kur eller kanskje en klipp mens du er i byen. Da er min anbefaling DUO salongen, her går jeg selv til nydelige Carmen, men hele gjengen med frisører der er fantastisk dyktige, og så koselige. En sjarmerende og ordentlig fin salong, hvor man blir godt tatt vare på, og garantert fornøyd. Når det gjelder hud, bryn, vipper, negler og den slags så vi jeg anbefale Huset i Markens. Her fikser jeg neglene hos Torunn, og hud, bryn og slikt hos Monica. Der er det også fotpleie, vipper, spraytan, frisører++++

BADESTEDER:

Bystranda, Galgeberg, Bertes, Blomma og Baneheia er herlig. Det beste er jo å komme seg ut i båten og bade fra svabergene, eller tøffe rundt i Blindleia. Er det helt stille finnes det ikke noe bedre enn å bade midt på havet. Det har vi gjort et par ganger, og den følelsen kan ikke sammenlignes med noe. Det kan bades nesten overalt i Kristiansand, så finn deg et sted du liker og hopp uti.

 

TRENING:

I Kristiansand er det enormt mange muligheter for trening. Ønsker du å trene på senter så er jo mitt favorittsted Solsiden PT-senter. Det er her jeg selv jobber, og alltid trener. Ingen over, ingen ved siden. Ellers har Spicheren er helt rått utetreningsområde som er ved å besøke. Vipers akademiet er virkelig verd et besøk, der har jeg selv PT og trives veldig godt. Nede på bystranda har Sats Elixia et nyoppusset og frest senter. Ønsker du å trene ute så er mine favoritter trappetrening ved kilden eller ute i Vågsbygd. Løpetur i Baneheia, jegersberg eller rundt Odderøya.

AKTIVITETER:

De beste aktivitetene i Kristiansand på sommerstid er uten tvil sol, bading og båttur. Gode matopplevelser, is på fiskebrygga, noe godt i glasset på en restaurant langs vannet og turer i herlig natur. Musikkbingo i Ravnedalen, tirsdagskonsert på fiskebrygga, sommer på torvet og slike festlige ting kan man også delta på. Kristiansand yrer av liv på sommeren og det finnes så mye man kan gjøre. Dyreparken er alltid en vinner, for både store og små! Klatreparken høyt og lavt er gøy, eller den nye aktivitetsparken ved Kalanbyen/Odderøya. Du kan sette deg på city train og oppleve byen fra det sjarmerende lille toget. Kjør deg en diger softis og gå gatelangs i sjarmerende Kristiansand.

I tillegg har jo Kristiansand Palmesus, som er et stort must om du har mulighet. Det er alltid første helgen i juli. Palmesus er en gigantisk strand-festival, og det er helt vilt god stemning. Obs obs her må man være tidlig ute, billettene legges ut for salg dagen etter årets festival er gjennomført, og de forsvinner vanligvis innen 48 timer etter de er sluppet. Om man ikke har billett så er det gøy å bare være i byen denne helgen, det er så mye liv og skjer enormt mye gøy.

I tillegg er det sommerdager i Tresse, koselige marked på torvet, og flere konserter og happenings gjennom sommeren. Det er og en del sporty arrangementer her, Triquart 17 august. Sommerløpet 15 juni, Dirty girl Mud Run 31 august, og  Fishermans Friend Strongmanrun 7 september for å nevne noen.

Håper dere synes dette var gøy!  Jeg har hvertfall kost meg veldig med å lage den. Spør hvis det er noe som helst mer dere lurer på om Kristiansand🧡

Nå lurer jeg jo veldig på, er det noen av dere som bor her i Kristiansand, eller som skal hit i sommer? ☀️

 

Smiiiil, Maren

 

5 kommentarer
    1. Hei!
      Kristiansand ser helt nydelig ut. Tenker å ta meg en tur fra Oslo i løpet av sommeren. Øverst på listen over hva jeg ønsker å besøke er Panda panda. Lurte derfor på hva salaten med kylling / den med brie heter?
      Elsker forresten bloggen og ditt alltid positive vesen <3<3

    2. Hei gode, flotte deg! <3 Altså…wow, for et innlegg!!! Og wow, for ei dame!!! Du er så god! Og ja, du smiler så på ekte, og du eeeer så ekte! Jeg bare digger deg sååå Maren! <3 Stor klem til deg, vakre! <3

    3. Supert innlegg! Dette kommer vi til å bruke i sommer. Jeg tar med meg mann og tre barn til Kristiansand ei uke i juli, vi skal til Dyreparken i to dager, men må også bade og utforske byen. Takk for en flott blogg!

    4. Hei fine Maren😊

      Jeg var i Kristiansand i helgen for å besøke en venninne og brukte Kristiansand-guiden din hyppig gjennom helgen! Vi stakk blant annet innom Retro etter din anbefaling, spiste middag på Le Monde Tapas og is fra isbaren på fiskebrygga med gigantiske iskuler og så mange forskjellige smaker at jeg slet med å spise opp😅 I tillegg er Sørlandet utrolig vakkert og idyllisk med skjærgården og havet. Digget at man så båter kjøre inn og ut av byen (fisketorget) for å kjøpe is, det var helt herlig!

      Kommer gjerne tilbake til der blide Sørlandet og tester ut flere av dine anbefalinger😊 Takk for en utrolig bra guide, den innfridde forventningene👌 Ha en fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg