Tanker som må deles

Klokka er 06 på Bali og jeg har akkurat våknet. Jeg våknet til at mobilen min var overfylt av diverse oppdateringer fra Norge. Masse oppdateringer på Instagram, messenger-meldinger , Facebook, clickbait overskrifter og en helt drøy mengde snapper. Mens jeg leste gjennom ble jeg bare mer og mer oppgitt. Den ene prøver hardere enn den andre å vise det perfekte liv, uhorvelige mengder med nyinnkjøpte ting, vanvittig dyre vesker, og så utrolig mye kropp. Det føles som jeg er så langt langt borte fra alt dette. Helt ærlig likte jeg ikke å starte dagen min med alle disse påminnelsene om hvor ulik min verden hjemme er fra det enkle, rolige, deilige livet på Bali.

Jeg vil ikke hjem til kjas og mas, likes og sammenligning, best, størst, mest, rikest. Det finnes MANGE unntak og så mange nydelige mennesker – selvfølgelig. Men det jeg ble liggende å se på her i senga mi på Bali, gav meg en bitter følelse og klump i magen. Det flommer over av: se på meg og mitt nye hjem, mine nye klær, min samling med designervesker, mitt beste treningsprogram for å gå ned i vekt, oppskrift på taco med halvparten av kaloriene….. 

Disse ukene med palmesus, surfing, flipp flopper på bena, slitte shorts og bikini hele dagen, har vært så magisk. Ikke én gang har jeg tenkt på hvordan andre synes jeg ser ut i bikini, om magen min er flat nok,  eller rumpa spretten nok. Det er ikke et fokus her. Bali er rolig og godt, det er smil fra hvert eneste menneske du møter. Det er ikke fokus på de overfladiske tullete tingene, og det er ikke fokus på kropp og utseende. 

Jeg trodde ikke jeg hadde så mye av dette fokuset og presset om kropp og utseende i hverdagen min hjemme – men jeg kjenner nå som det er fjernet totalt, at visst søren hadde jeg det… jeg har aldri, og da mener jeg virkelig aldri, hatt en så merkelig følelse før hjemreise. Dette stedet har startet en tankeprosess jeg ikke er ferdig med å utforske…

Nå skal jeg slenge på meg en behagelig sommerkjole, og løpe barbeint ut i denne Bali-lørdagen. Palmer, bølger, lette klær, sminkefri og med verdens største smil. Bali har tilført noe til livet mitt og krever at jeg tar et lite oppgjør med et par ting der hjemme. Jeg tror det er bra… 🌴🐚🌊

 

Smiiil, Maren 

 

21 kommentarer
    1. Hei Maren, jeg forstår hvor du vil med innlegget, men akkurat her syns jeg du ikke ser helt din egen posisjon i denne kulturen. Din Instagram er full av både kropp og flotte, dyre reiser, og selv om du ikke skriver at man skal se sånn og sånn ut eller reise dit og dit for at man skal bli akseptert så bidrar du definitivt til den kulturen du kritiserer. Mitt syn kan naturlig nok diskuteres.

      1. Jeg er litt uenig, men synes det er fint at du sier hva du mener. Jeg elsker foto, og lever av å dele hverdagen min på sosiale medier. Dermed blir det til at jeg deler mye bilder. Ta denne reisen nå for eksempel, jeg bor på en surfecamp, og selv om den er super på alle måter, så er det likevel en camp med dorms og felles matsal og alt. Maten vi spiser her er super lavbudsjett, og aktivitetene vi gjør koster så og si ingenting. Andre reiser jeg gjør er treningsreiser hvor jeg er på jobb 24/7 som trener og leder av campen. utenom det deler jeg meget lite ekstravagant og luksus i min hverdag?

        Jeg bor i tidenes sommerby, så det er naturlig at på sommeren deles det sommeridyll – men det er helt naturlige ting når man bor her, og ikke noe fancy over det. Det er ganske normalt for de fleste som bor på sørlandet med svaberg og hygge ved sjøen, og det er i tillegg helt gratis benytte seg av, og noe som alle har tilgang på. På vinteren er det fjellet med familien, der har vi en liten leilighet, som det heller ikke er ekstravagant over på noe som helst måte. Så jeg vet ikke hvor disse dyre reisene kommer fra? Jeg har aldri delt kropp i settinger hvor det ikke er helt naturlig. Nå er jeg på Bali i 35 varmegrader, da er det naturlig. Jeg har aldri delt for eksempel et rumpebilde, eller et bikinibilde med en tekst under som overhode ikke passer til bilde, midt på vinteren i Norge ( noe som ville vært en unaturlig setting). Skjønner du hvor jeg vil?

        Uansett, dette blir meningsløst, og jeg vet så alt for godt at man ikke skal ta slike diskusjoner. men nå bare klarte jeg ikke la vær å si noe, for jeg er rett og slett ikke helt enig med deg. men det er helt lov å være uenige, og det er bare fint at man er det. Det hadde jo vært kjedelig om alle var enige hele tiden. Takk for din tilbakemelding Ada:)

        1. Du kan da ikke si at selve reisen er lukseriøs? Det koster vel en god del for fly og evt opphold. Og ja, du lever av å dele livet ditt, og det er jo litt det som du drøfter for andre. Det kan jo hende noen av de setter pris på å kjøpe en veske eller ha et fint hjem, på samme måte som at du setter pris på en sponset tur til et reisemål som for meg ville tatt årevis å få råd til. Du lever av å dele, men da støtter du også opp om at man bør dra mange steder som i seg selv er kostbare. Jeg blir inspirert til å dra, men kjenner samtidig på at det er rart at man bare må oppleve steder som Bali.

        2. Hei!
          Nå ble jeg både engasjert og glad. Jeg syns det er et kjempeflott innlegg å ta opp, og kanskje en del av å bli voksnere å se denne delekulturen fra en annen side. Jegkan huske at du har delt at du ikke har det bra hele tiden også, på en fin måte, og bildene på bloggen din er ofte veldig fine med ikke så mye fokus på kropp, mens jeg opplever at på stories (snap/insta) er det mye mer kroppsfokus fra deg – om det er bevisst eller ubevisst fordi alle andre legger ut filmer fra samme vinkler vet jeg ikke. Men jeg har tenkt «mindre treningsbh i fokus», please på de kanalene. Jeg hadde ikke tenkt å skrive kommentar om det, men tenkte at dette innlegget kanskje også åpnet opp for det?

          Et relevant spørsmål å fundere på i samme sammenheng er – hva er behovet for bloggere å selge unna klær på salg? Er de for store/for små? For slitte? At man mottar for mye å Reklamere for enn det man foretrekker selv? Eller er det rett og slett for påfyll av nytt, og dermed skape mer forbruk og belastning på både miljø og øke behov for ting? Det er flott at klærne ikke kastes, men hvorfor må de byttes ut slik? Jeg er veldig spent på å følge med videre utover året om denne reisen gjorde noe med deg ❤️ (For å være helt tydelig – dette er skrevet med ønske om å ville alle vel).

      2. Må også legge til at hvis du leser innlegget så skriver jeg at denne reisen har påvirket meg til å ta litt tak i meg selv også, og ta et lite oppgjør med meg selv. Så jeg er på ingen måte perfekt jeg heller, og det vil jeg gjøre noe med❤️ men kjente meg virkelig ikke igjen i påstandene dine, og det hadde jeg et behov for å gi en tilbakemelding på:)

    2. Dette innlegget eeeelsket jeg! Virkelig! Jeg syns også det er ALT for mye at det overfladiske! Jeg blir så matt av å se det! Selv bryr jeg meg lite om det overfladiske! Lever et enkelt liv og trives med det! Elsker å lese forskjellige blogger og se luksus også, men det påvirker meg ikke, for JEG vil ikke ha det selv. Men desverre blir aaalt for mange påvirket og streber etter det samme… Det er ikke det livet skal dreie seg om… Det er så mye som er viktigere enn luksus, om å se best ut, konstant ha de nyeste klärne, ha de fineste bildene. Alt for mye konkurranse…
      Viktig å tenke igjennom dette! Glad du skrev dette innlegget, fine Maren! Jeg syns absolutt at du er blandt de mest genuine influenserne! Det skal du vite! Hos deg ser jeg en ekte, ärlig, reflektert dame med bena godt plantet på jorda!
      Det skal du väre skikkelig stolt av! Stor klem til gode deg! <3

    3. Helt fantastisk og så enig! Hadde denne praten med søstrene mine i dag. om at så mange må vise det perfekte liv på Instagram 24/7, folk som legger ut poster om super happy, perfekt life bla bla blæææ… selv om vi vet det ikke er sannheten, men fronten og det som presenteres må være perfekt. å kommer med kommentarer til gaver om at de håper de er Instagram vennlige.. wtf har skjedd med verden?
      Takk for at du setter lys på det og at du er ett godt for meg og mange fler🤗 som fronter balanse og har fokus på å være frisk og sunn. ikke mindre kalorier i tacoen sunn, men velvære, ha det bra med seg selv og ta vare på kroppen. Jeg digger deg, smilet ditt og utstrålingen som kommer med🙏🏼 Takk! Stort smil tilbake😃

    4. Flott innlegg – veldig enig – vi blir påvirket av mote, trender og press – men det er ikke viktige verdier. Fint å bli minnet på. Godt skrevet

    5. Et av de beste innleggene du har skrevet, Maren 😉 Føler man seg frisk og sunn så har man det som trengs i livet. Man trenger ikke å ha det bedre som menneske for det om man er rik. De fleste opplever sykdom og andre nedturer for det om de har mye penger. Det må bare være slitsomt å være perfekt, finest kropp, best i alt, mest likes osv… Sier meg enig her at du virker veldig fornuftig som influenser og lever et normalt liv som ikke er fylt av overdådig luksus. Hva var rabattkoden til den Abilica vektvesten din #pålagmedmaren? Fornøyd med iPhone 11 Pro? Ha en fin helg høsthelg 🍂🍁

      1. Så hyggelig å høre!! Tusen takk😄 Koden er: pålagmedmaren
        Ja super happy med den altså, den tar helt vanvittig fine bilder og har en magisk batteritid. To ting som betyr mye for meg😄

    6. Heia deg. Det er derfor jeg digger deg og bloggen din og dine kanaler. Du fronter ting på en ganske balansert måte, og jeg bare digger at du tar et oppgjør med dette nå (om det er lov å si). Jeg synes du er god og sunn å følge, ellers hadde jeg lett droppet det å klikke meg inn her. Akkurat nå står jeg i sykdom i nær familie, og jeg er også litt ute å kjører nå og må inn å ta flere sjekker, og da gidder jeg ikke å bruke “tid” på teite influenserere som bare er opptatt av overflstiske dyre ting.livet er så mye mer enn det!
      Heia deg.

      1. Ååå Anja, så vondt å høre. Du har fulgt meg så lenge, og jeg er så glad for å ha deg her🧡 Håper virkelig ting ordner seg for deg, sender deg masse gode tanker, og varme klemmer. tusen takk for fine ord, du er raus og god som tar deg tid til det, når du står i så mye selv. Du er unik!!❤️

    7. Elsket Bali selv, og satt med mange av de samme følelsene. For et sted, for et folk og en kultur! Helt spesielt❤️

    8. Fint og flott det du skriver, men jeg synes du er like mye med på denne negative kulturen, i mange sammenhenger. Det er ikke mange dagene sine du skrev et innlegg om nyinnkjøpte ting, og dette er vel strengt tatt ting du ikke har behov for, men ting du har kjøpt fordi du har lyst på dem. Ergo overforbruk. Det er så mange bloggere som til det kjedsomme gjemmer seg bak «jammen dette er jo jobben min» samtidig melder man seg på debatten om at «alle andre er dårlige forbilder, utenom meg». Hvis man ikke er tilfreds med hvordan bransjen man jobber i påvirker omgivelsene rundt seg til det negative, hvorfor ikke bytte jobb? Hva er dine tanker om dette, Maren? Jeg spør, fordi jeg er genuint nysgjerrig på dine refleksjoner rundt dette.

      Nyt sol og sommer på Bali, det er et helt fantastisk vakkert sted, bodde der selv i 8 måneder 🙂

    9. Helt enig, blir oppgitt over glansbildene i sosiale medier. Du fremstår som både positiv og jordnær, og er ei som ikke skryter av vesker eller andre materielle goder. 🙂 Likevel kan jeg forstå at mange som leser dette kan føle på at du samtidig er litt i samme båt som de du refererer til. Du drar på mange reiser til eksotiske land, og bor på flotte hotell flere ganger i året, noe vi ”hjemme i stua” kanskje ikke får til. Og da kan vi kjenne det du kjente i dag!

      Jeg har selv vært i Bali, og har tenkt mye i ettertid. Bali er preget av sterke kontraster: på den ene siden har du turismeområdene med lukshushoteller, utrolige badebassenger og paraplydrinker – og på den andre siden (omtrent bak hotellgjerdet) ekstrem fattigdom, mennesker med psykiske lidelser som blir plassert i bur (!), og hjemmløse, syke hunder for å nevne noe. Dette tenker jeg ofte på, og kan feste seg litt til temaet i innlegget ditt. Man må være litt forsiktig med å tro at alle i Bali er like avslappede og ”harmoniske” som oss i dette øyparadiset. Du kan være sikker på at i deres øyne, er det er vi som sitter på gulltrona, er rike, og deler luksusbilder av mat og hendelser de aldri vil oppnå.

      Dette er ingen pekefinger til noen, bare til ettertanke <3

    10. Tja. Det er vel ganske vanlig å få sånne tanker på ferie, a la “Jeg skal leve et mer autentisk liv når jeg kommer hjem”. Om man greier å få til reelle endringer når man kommer hjem til hverdagen, er en annen sak. Jeg er også i tvil om du ser din egen rolle i det mediesamfunnet vi lever i. Du legger tross alt ut snasne bilder av deg selv på et eksotisk reisemål, tror du ikke at det er med på å bidra til press?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg