Svar på alt dere lurer på

Her kommer svarene på spørsmålsrunden, denne gangen tok det litt tid for meg å få svart, men nå er jeg endelig i mål. Jeg håper dere får svar på det dere lurer på. Det var som alltid masse forskjellige spørsmål, variert og fint. Lets go:

Hva er det beste med kristiansand?

Jeg elsker alle de fine cafeene, de sjarmerende gatene, kvadraturen, nisjebutikkene, skjærgården, blindleia, svaberg og umiddelbar nærhet til sjøen. Natur og byliv rett ved siden av hverandre. Kristiansand er en relativt stor by, som føles veldig liten og koselig.

Har du prøvd antiinflamatorisk kosthold?

Nei det kan jeg ikke si at jeg har testet. Utdyp gjerne dine tanker rundt det.

Løper du noe? Hvor ofte?

Åå verdens verste timing for det spørsmålet. Hehe. Jeg har ikke løpt på evigheter, men har store planer om å komme i gang igjen nå. Etter mange uker med styrekfokus ligger det litt langt inne.

Det som nå er litt artig er at dette svaret skrev jeg når jeg begynte å svare på denne spørsmålsrunden. Det svaret der gjeler ikke lenger, for nå er nemlig denne frøkna i gang med løpingen igjen, og det er så gøy! Jeg er ingen racer, men jeg synes det er skikkelig deilig å være i gang igjen. Nå løper jeg vel 2 ganger pr uke ca, på typiske løpetimer, også har jeg gjerne en alene også.

Forskjellen på repetisjoner når man trener for strength vs hypertrofi?

Nå regner jeg med du allerede kan litt om trening, siden du vet at det å trene for å øke i volum heter hypertrofi. Generelt sett sier man ofte at trening for hypertrofi ligger på 10-12 repetisjoner. Altså litt flere repetisjoner, mens trener man for økt styrke, uten fokus på økning i volum, kjører man tyngre og færre reps, gjerne 4-6 for eksempel. Dette forklart veldig enkelt, og generelt.

Hvilke løpeintervaller liker du best?

Jeg liker nok bedre korte og intensive intervaller, enn lange. Typisk 30/30 intervaller, 40/20, 45/15, 1-2 minutter, og pyramider. 4×4 kan jeg også like, men ikke særlig lengre enn det. Jeg har en triatlet-kompis som ofte løper 8-minuttere, og de har jeg fått være med på en gang. Det var helt grusomt.

Hvor fort løper du 4X4?

Nei si det, jeg har ikke løpt de intervallene på evigheter så det er jeg rett og slett litt usikker på. Jeg skal teste og lage en bloggpost på det!

Har du noe kontakt med eksen din?

Ja, vi deler en hund, så da blir det jo automatisk litt kontakt. Det er helt udramatisk og bare hyggelig.

Hvorfor lager du bare trening for dem som er så sterke, hva med oss som vil opp av sofaen?

Jeg har forsøkt å dele en god del lavterskel økter, hjemmetrening, med og uten utstyr. Men tar absolutt til meg dette, og skal forsøke å få til litt flere typiske ”opp av sofaen” økter.

Hva gleder du deg mest til i desember?

Åååå for en koselig spørsmål, er det lov å si ALT? Familietid, mat, julelys, stemningen, snø, julefilmer, julegrøt, julebord, familieselskaper, pakkeleker, tradisjonen med at alle samles hos mine foreldre to dager før julaften, frokost hos mormor første juledag, hytta på fjellet, pinnekjøtt-kveld med familie, og så uendelig mye mer. Jeg elsker desember❤️

Hvordan ser en typisk treningsuke ut?

Mandag: Mine egne gruppetimer

Tirsdag: Løping, HIIT eller tabata, eller egentrening styrke

Onsdag: Metcon-team

Torsdag: Dobbelt metcon først styrke så vanlig time

Fredag:  Cardio på morgenen også metcon på ettermiddagen

Lørdag + søndag: treningsfri / gåtur.

Jeg trener mye gruppetimer nå, jeg skal jo begynne å jobbe på det senteret , og derfor er det fint å finne litt ut av timene de har der. Spesielt hekta på Metcon som dere ser. Hehe.

Hvordan ser en typisk matdag ut? Hvilke matvarer spiser du mest av?

Åå det er det ingen kontroll på akkurat nå, det varierer fra dag til dag.  Men matvarer det går mye av er: cottage cheese, skyr, frukt, egg, skinke, ost, speltlomper, havregryn, smoothie, grovt brød, taco, laks, fullkorns ris, poteter, omelett og salat.

Har du noen treningsmål ?

Ja flere. Jeg hadde som mål å ta 100kg i markløft igjen før jul, det målet er nådd med en ny PR på 110. Det er veldig gøy! Nå har jeg lyst å jobbe med løping og pullups fremover. Generell styrke, og forbedre meg i ulike elementer fra typisk CrossFit (metcon i mitt tilfelle) vil også være en del av min liste over mål. Dobbel unders for eksempel, og handstand pushups.

Hva er planene dine fremover?

Nå skal jeg bare nyte desember er hjemme i Kristiansand, eller det vil si, nesten hele desember her hjemme. Jeg håper å få til en tur til min beste venninne Celine i København, og en tur eller to til Oslo.

I 2020 blir det masse spennende med oppretting av eget AS, starte i ny  jobb, flere eksotiske reiser, to treningsreiser, masse treningseventer og flere spennende ting. 2020 kan ikke komme fort nok for min del.

Hva er din absolutt favoritt styrkeøvelse?

Hmm, jeg har flere jeg liker godt! Markløft/strakmark, utfall, thrusters, ground to over head, front squat, og nesten alt som involverer skuldre.

Trener du annerledes under mensen? Og hvordan påvirker det deg?

Nei jeg kjører på helt som normalt jeg. Kroppen kan kjennes litt småpjusk dagen før, og første dagen med mensen, men jeg vet jo hva det er, og at jeg ikke er syk, selv om jeg kan føle meg litt pjusk.

Jeg tar selvfølgelig hensyn hvis jeg ikke føler meg bra, og det er kanskje ikke på akkurat de dagene jeg planlegger å gå for maksløft. Men samtidig så har jeg faktisk satt PR i flere øvelser, under den uka, så for meg er det faktisk ingen begrensing. Jeg blir mer påvirket i humøret og følelsene, enn fysisk i kroppen. Jeg føler meg litt nedstemt, ensom og stakkarslig på en merkelig måte, hehe. Det er så rart! Jeg kan også bli litt irritert og bli lettere sint over små ting. Heldigvis gjelder det kun én dag eller maks to, og trening hjelper alltid💪🏼😄

Du er mer formfull nå enn før, hva er dine tanker rundt det?

Det tenker jeg ingenting spesielt om. Jeg trives slik jeg var før, slik jeg er nå og med stor sannsynlighet kan jeg nok si at jeg kommer til å trives like godt uansett hvordan jeg ser ut i fremtiden også. Så, ingen spesielle tanker rundt det. Kropp er topp – uansett!

Skal du på Funkygine challenge?

Ikke tenkt på det enda, men det ser super kult ut!! Heia folk som drar i gang den typen treningseventer, og heia Jørgine💪🏼

Jeg traff deg på timen din på lørdag, og jeg må bare få lov å si et stort WOW. Både for måten du er på, positiviteten din, energien din, og alt. Du strålte og var virkelig enda finere i virkeligheten enn på bilder. Du snakket med alle, hoppet rundt og smilte til alle. Jeg ble så imponert over deg.

For en nydelig kommentar, åårr denne måtte jeg lese to ganger, og virkelig ta inn. Så koselig sagt, tusen tusen takk <3 og tusen takk for at du kom på eventet!!! STOR klem til deg

Hvordan har du blitt å sterk i markløft?  Noen tips ?

Jeg har gått inn og bevisst jobbet med de ulike delene av løftet. Styrket bunn/start possisjonen min, hvor jeg er svakest, ved å jobbe md hand realise for hvert løft ( slik at jeg må spenne opp på nytt for hvert løft, ingen touch and go) og ved å bygge meg selv opp ved å stå på plater, slik at arbeidsveien blir litt lengre. Jeg har også brukt strikk, slik at topposjsjonen blir den tyngste delen av løftet. Jeg har jobbet mye med øvelsen, kjørt den flere ganger pr uke, jobbet med støtte muskulatur rundt, økt gradvis på vektene, fått folk jeg stoler på til å sjekke teknikken min, Filmet markløften, og analysert den selv. Også har jeg overbevist mitt eget hode om at jeg er sterk nok – for min del satt det meste der nemlig. I tillegg trener jeg med bra folk, som lager god stemning og ”hyper meg opp” veldig bra før tunge løft. Alt dette har vært med på å øke styrken min betraktelig.

Hvordan ser din jul ut? Har du noen faste tradisjoner?

Ja mange❤️ Jeg overnatter som oftest hjemme hos mamma og pappa, og starter gjerne dagen med litt aktivitet, en gåtur for eksempel. Så er det lang deilig frokost mens vi ser på koselige juleprogrammer. Så er det julegudstjeneste i kirka, etterfulgt av besøk på graven til familie vi ikke har blant oss lenger <3 Deretter er det hjem å slappe av, kose oss med julegodter og bare være sammen. Enten er det full sving med julemiddagen, eller så gjør vi oss klare til å dra på besøk tl familie. Vi varierer fra år til år om vi er hjemme hos mine foreldre, eller hos annen familie. Så er det julemiddag, gaver, kanskje noen juleleker slik som pakkeleken eller quiz, grøt med mandel, og bare masse kos med de jeg er aller mest glad i❤️

Husker du at du skulle bestille exertube fra abilica og lage program på det?

JA! Og nå har de kommet, film er rett rundt hjørnet.  Beklager at det tok tid, jeg glemte det litt bort, også måtte de jo bestilles og sendes. Jeg skal få gjort det den kommende uken nå – jeg lover!

Hvordan snur du en dårlig dag til en god dag?

Har jeg en dårlig dag prøver jeg å være snill mot meg selv, senke kravene litt til egen prestasjon den dagen, og gjøre ting jeg vet jeg trives med. Jeg bruker de fine menneskene jeg har rundt meg, og prater om hva som plager meg. Jeg har verdens beste familie, og et spesielt nært og godt forhold til mammaen min. Hun er gull å ha på kjipe dager ( og selvfølgelig ellers også) Jeg har også ordentlig gode venninner, som alltid er klar for en jentekveld, en gåtur eller bare en god prat på telefonen. Så ja, jeg prøver å snakke om det som plager meg, senke kravene litt, men samtidig sørge for at jeg kommer meg opp og ut. Gå en tur, ta en rolig treningsøkt, treffe en venninne på en cafe.

Jobb litt med eget hode, og grav litt i eget liv etter ting som du vet er bra, ting du setter pris på og som du er takknemlig for. Det skal som regel ikke mye graving til før det popper opp flere ting som løfter humøret ditt et par hakk. Skriv dem gjerne ned, enten på en lapp eller bare på notater på mobilen din. Ha ”dette gjør meg glad” eller ”dette er jeg takknemlig for” lista di klar, så du kan ta den frem når det trengs.

Jeg har troa på at næringsrik mat og bevegelse gjør mye på en kjip dag, men jeg er også veldig åpen for at noen dager trenger man dyne i sofaen, film, en god venn og uendelige menger sjokolade. Hehe. Test litt hva som funker for deg, det kommer jo så ann på situasjonen du står i. Noen ganger trenger vi litt tough love, et spart bak og bare komme oss opp og ut. Andre ganger trengs omsorg, gode klemmer, venner og sofakos. Begge deler er helt greit, og jeg tror det er akkurat det det handler om.

Vær litt sjef i eget liv, og kjenn etter på hva du trenger. Spør deg selv hva er årsaken til at jeg har det så kjipt i dag, og hva trenger jeg i dag for at dagen min skal bli bedre. Som oftest sitter vi på svarene selv. Det er ikke alltid du klarer å ta deg selv i nakken, men jeg tror du likevel VET når det er det som må til. Det er ikke sjeldent jeg har fått en melding av en venninne med klar beskjed om at i dag trenger hun at jeg tar henne med ut av huset, at i dag må jeg få henne med på trening eller bare ”kan du lufte meg litt i dag”. Da vet hun at det er det hun trenger, hun bare orker ikke gjøre det selv.

Så våg å bruk menneskene rundt deg, våg å kjenn etter hva du trenger, snakk om det, ta grep og gi deg selv det du trenger for at dagen din skal bli bedre. Jeg tror man kommer veldig langt med kaffe, frokost, en god dusj, venner eller kolleger, litt bevegelse / fysisk aktivitet, dagslys, takknemlighetslister og gode mennesker rundt seg.

 

 

Smiiiil, Maren 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Du svarer så godt på spörsmålene Maren! 😀 Jeg syns du er veldig flink til å dele ökter for både nybegynnere og viderekommende jeg! Virkelig! Uansett kan man jo skalere alt! Så der er du RÅ i fölge meg! 😀 Er Metcon det samme som crossfit typ? Fyyy, sören, jeg gleder meg også så syyykt til jul!!! Åhhh, deilig mat, famile, snop, nostalgi i form av tradisjoner og tv program! Askepott!!! ALT, som du sier! 😉 <3 Sååå fine bilder av deg, forresten! Spesielt de i ullundertöy! Og det siste! WOOOW girl! Digger deg så, Maren! Jeg tror du er min favoritt! Stor, god klem til fine, gode deg! <3

    2. Likte veldig godt svaret på det siste spørsmålet <3 Jeg skal ta med meg de tipsene til en dag som føles kjip 🙂 GOD MANDAG!! 😀

    3. den personen som skrev at du har blitt mer formfull, kan ta seg en bolle! for å si det på en fin måte… kjenner jeg blir skikkelig irritert. håper du ikke tar slike kommentarer til deg Maren… for meg er du et godt forbilde nettopp fordi du ikke har fokus på kropp og slanking. fortsett slik! hilsen en fast leser av bloggen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg