Svar på alle spørsmål om Polar pulsklokke

Reklame | Samarbeid med Polar

Dere som har fulgt meg en god stund vet at jeg i mange mange år har vært trofast bruker av Polar sine pulsklokker. Jeg har nå Polar Vantage V klokken, og er utrolig fornøyd med den. Mange av dere har hatt en del spørsmål rundt akkurat de klokken. Jeg har samlet opp alle spørsmålene, og fått hjelp av beste Eivind hos Polar Norge  til å svare dere. Lets go:

Kan den brukes til løping og styrke? GPS?
Alle Polar produkter har tilgang til 130 forskjellige sportsprofiler, deriblant styrke og løping. Alle våre nyere modeller har integrert GPS.

Pris?

Veilpris på Polar Vantage V er 4999,-

Hvordan er den sammenlignet med Polar V800? Har den info om hvor belastet du er?
Polar Vantage V er den nye toppmodellen, som tok over for V800. Den viser kardiobelastning (Training Load Pro), og kan gi tilbakemelding på restitusjon via funksjonen Recovery Pro (må brukes med Polar H10 pulsbelte).
Les mer om funksjonene her: https://www.polar.com/nb/smart-coaching/training-load-pro

Har du klokkebetaling på den? Slik som Garmin har?
Polar har ikke denne funksjonen

Hva er forskjellen mellom Vantage og Ignite?
Polar Ignite er ment for personer som ønsker veiledning på trening om hvilke soner man burde trene i og hvilke styrkeøvelser man burde gjøre for å bli bedre trent, sterkere eller en bedre utgave av deg selv. Basert på funksjonene «Sleep plus stages» og «nightly recharge» gir klokka deg hver dag ulike kardio- eller styrketrenings forslag. Denne funksjonen heter «Fitspark».

Polar Vantage er ment for de som trener opptil flere ganger/timer i uka og trenger veiledning på riktig treningsmengde og restitusjon. Klokka skal veilede til å trene best mulig, ikke mest mulig.

På denne linken ser du alle funksjonene de ulike klokkene har:
https://www.polar.com/nb/produkter/compare?product1=91132&product2=95304&product3=91136

Ta kontakt med [email protected] du lurer på noe, så kan de hjelpe deg med å velge riktig klokke

Tar du hensyn til «Kardiobelastning»?

Jeg føler med på hva klokken forteller meg, men jeg skal være så ærlig å si at jeg kjenner mer etter på kroppen mine, enn slavisk følge klokken. men jeg sjekker dataene mine jevnlig, og tar det med meg i evalueringen av øktene mine, og ikke minst i planleggingen av de kommende øktene,

Hva har den av effekt etc? Anbefales den? Teller den skritt og CAL?
Usikker på hva du mener med effekt, men Polar Vantage V kan måle/registrere:
Aktivitet/antall skritt, kalorier hele dagen via aktivitet/puls, kalorier fra trening via puls, søvn, 24/7 puls, fart/distanse innendørs, fart/distanse via GPS, løpskraft, distanse på svømming (i basseng og utendørs), treningsbelastning, muskelbelastning på løping ++  Den registrerer det meste, så er det opp til deg hva du ønsker å bruke av registreringer/funksjoner. Jeg mener klokka er like brukervennlig om du ønsker å bruke en, eller alle funksjonene.

Føles den stor på armen?
Her er målene på klokka: Mål: ‎46 x 46 x 13 mm   Vekt:  ‎66 g med reim, 44 g uten reim.
Anbefaler å prøve den på hånden. De fleste sportsbutikker har den, så der får du prøvd størrelsen. Med så lav vekt, vil den ikke føles så stor og tung på hånden. Men på noen håndledd kan den se litt stor ut. Jeg synes personlig at det er positivt at den er litt stor, den er god og tydelig å lese av puls, tid, avstand underveis i feks intervallløping. Jeg synes overhode ikke den er for stor for meg.

Hvordan kobler du den til iPhonen? Jeg får det ikke til.
Fremgangsmåte:

Gå inn og fjerne din enhet under blåtanninnstillingene på telefonen din (dette er viktig for å kunne gjenopprette forbindelsen)

Skru av blåtann på telefonen

Logg ut av Flow-appen og avinnstaller appen på telefonen

Skru så på blåtann på telefonen igjen

Innstaller Flow-appen og logg inn igjen. Meny > Enheter

Prøv så å koble klokka til igjen (ikke inne på telefonens bluetooth-innstillinger). Trykk på nedre, venstre knapp og hold denne inne til du mottar en kode som skal legges inn på telefonen din.
Løser ikke dette problemet, tar du kontakt med [email protected]å hjelper de deg videre 😊

Hvor mange farger finnes den i?

Polar Vantage V kommer i følgende farger: sort, hvit, orange og blå (Ny farge). Den kommer også i Vantage V Titan versjon. Den er kun sort. Jeg har den i oransje, men har også sort reim, så jeg bytter litt på. Jeg synes den oransje er den aller fineste🧡

Opplever at den viser mye lavere puls enn de andre modellene.

Det er vanskelig å si konkret hvorfor i ditt tilfelle. Trener du flere former for trening (løp, styrke, sykkel, ski osv) og er du ute etter mest mulig korrekt pulsmåling til en hver tid på trening, anbefaler vi å bruke pulsbelte (Polar H10).

Her kan du lese om hvordan få mest mulig ut av optisk pulsmåling:

https://support.polar.com/e_manuals/vantage-m/polar-vantage-m-user-manual-norsk/content/wrist-based-heart-rate-measurement.htm

Her kan du lese litt om fordeler og ulemper med optisk pulsmåling:
https://support.polar.com/en/support/what_are_the_pros_and_cons_of_wrist_based_heart_rate_measurement_and_measuring_heart_rate_with_a?product_id=96346&category=heart_rate_measurement
Mener du at det er en produksjonsfeil med pulsmålingen på din klokke, kan du kontakte [email protected], så hjelper de å undersøke dette og finne en evt. løsning

Jeg nådde alltid 100% dagskativitet på min V800, med denne nye når jeg såvidt 60% med akkurat samme intensitet, mengde trening og aktivtet. Hvorfor?

Polars hovedkontor har informert oss om at det skjedd i et par tilfeller, og det er nå fikset opp i via en oppdatering.
Så sjekk infoen på denne linken og sørg for at du har oppdatert til siste versjon:

https://support.polar.com/en/vantage-v-and-vantage-m-activity-tracking-update-firmware-update-3210?product_id=96346&category=activity_and_sleep

Om dette ikke løser ditt problem, kan du kontakte [email protected], så hjelper de videre!

Hva er forskjellen på Vantage M og Vantage V?

Vantage M er utviklet for å motivere til å trene mer og riktig, og finne riktig balanse mellom treningsmengde. Passer fint til mosjonister og supermosjonister. Vantage V er utviklet for å guide og finne balansen mellom treningsmengde og restitusjon. Målet er å trene best mulig, ikke mest mulig- og her har den funskjoner som veileder til nettopp dette. Passer fint til mosjonister og anbefales til supermosjonister og eliteutøvere.

På denne linken ser du alle funksjonene Vantage M og V har:

https://www.polar.com/nb/produkter/compare?product1=91132&product2=91136

Ta kontakt med [email protected] du lurer på noe, så kan de hjelpe deg med å velge riktig klokke

Hva slags soner bør man ligge i i ulike treninger som intervall og langkjøring?
Du kan lese om pulssoner og varighet i ulike soner via denne linken:

https://support.polar.com/e_manuals/vantage-v/polar-vantage-v-user-manual-norsk/content/heart-rate-zones.htm

Hvordan er den for vanlige mosjonister?
Brukervenligheten er veldig god, så den vil være enkel å bruke uansett nivå.
Funksjonene baserer seg på dine innstillinger (høyde, alder, vekt, kjønn), så treningsveiledning og tilbakemeldinger er basert på deg og dine målinger. Så den fungerer fint for vanlige mosjonister.

Hva er årsaken til at klokka vise la oss si 6km og på mølla 5,2km?
Jeg har ingen bakgrunn for å uttale meg om møller, men her er forklaringa på fart/distanse fra klokka: For å få best mulig resultater via pulsklokka må du sørge for at dine personlige innstillinger (høyde, vekt, klokka på høyre/venstre hånd) er mest mulig riktig. I tillegg har de en algoritmer som bruker flere av dine siste løpeturer (ute med GPS) som grunnlag for å estimere mest mulig riktig.  Det kan du lese mer om her: https://support.polar.com/en/speed-and-distance-from-the-wrist-with-gps-calibration?product_id=96346&category=features

Det var mye spørsmål, og vi har svart så godt vi kan. Skulle det være noe mer så ikke nøl med å spør, enten om det gjelder denne klokken eller noen andre Polar produkter🧡

 

Smiiil, Maren 

17 kommentarer
      1. Jeg er ambassadør for Polar, og har vært det i mange mange år. Jeg får derfor klokker for å teste dem, og beholder jeg dem så skatter jeg av det, og følger alle regler. Det er også derfor er innlegget merket som reklame 😊

        1. Et spørsmål hvordan får man målt pulsen på håndleddet får bare beskjed at det ikke går må ha den bakk håndledsbenet

    1. Hvordan få målt treningsøkta uten klokka på? Jeg trener kampsport og kan ikke ha klokka på på trening. Men hadde vært morsomt å måle hvor harde øktene er. Har V800.

      1. Jeg tok spørsmålet ditt videre til Polar, og de svarer:

        Hvis vedkommende har et pulsbelte (H10 eller OH1), så har disse sensorene innebygget minne. Så du kan starte en treningsøkt via Polar Beat (Polars treningsapp) og legge fra deg mobilen i feks. garderoben så lagrer hele økten seg på sensoren. Og når økta er ferdig (stoppes via Polar Beat-appen) så laster hele økten seg inn i appen og sender videre til Polar Flow (så ho/han må bare loggge inn med samme brukernavn på Polar Beat, som på Polar Flow).

        Om han/ho synker V800 med Flow-appen etter dette, vil økta komme inn i klokka 🙂

    2. Der du sammenligner Polar Ignite med Polar Vantage får jeg intrykk av at Vantage ikke har «Sleep plus stages» og «nightly recharge». Dette stemmer vel ikke Jeg har Vantage og den har begge deler. I tillegg har den også “FitSpark.

      1. Hei Runar☺️Tidligere hadde ikke Vantage disse funksjonene, men med oppdateringene som kom i november og desember har Vantage nå disse funksjonene 😊

    3. På min Polar ignite får jeg ikke treningsøkt med i daglig aktivitet og ikke makspuls fra økta. Etter ca en halv time på mølle er skrittmengden under 500. Hva er feilen, og kan det rettes opp i?

    4. Jeg har en Polar M430 nå og skal bytte den ut. Den klokken jeg ser for meg er en Polar Ignite, men hovedproblemet med M430 er at jeg ikke får opp tiden mens jeg trener. Altså at jeg kan se hva klokka faktisk er uten å stoppe eller pause økten. Vet du om det er mulig på Ignite eller Vantage?

      1. Du velger selv i “sportsprofiler” hvilken info du vil se under økta, deriblant også klokken. Dette gjelder M430 også :-).

    5. Tusen takk for svar, Anita❤️ Jeg får ikke til å endre det på selve klokken, men mulig jeg kan endre det gjennom polar appen. Takk igjen!😁

    6. Hei 🙂 Jeg har en Polar M430, den har begynt å tulle litt med pulsmålingen (tar laaaang tid før pulsen øker, noe jeg kjenner på kroppen ikke stemmer). Jeg vurdere derfor å kjøpe ny klokke eller kjøpe et pulsbelte for å få mer riktig pulsmåling. Hva ville du anbefalt? Kjøpe en ny klokke (da antageligvis en Ignite) eller investere i et H10 pulsbelte?

    7. Hei. Eg har nett kjøpt meg Polar Ignite…eg har synkronisering og registrert ny enhet på Flow appen. Men eg får ikkje meg inn på menyen på klokka mi uten å trykke på knappen. Altså eg kjem meg ikkje inn på menyen ved å Touch på displayet…noken som veit om det er noko eg må installerer?

    8. Hei. Jeg har en polar 430. Den har begynt å vise nesten 30 høyere pulsslag, enn ved manuelle målinger. Jeg kjenner at pulsen som klokka viser ikke stemmer. Noen som vet hvordan jeg får klokka til å måle rett puls igjen?

    9. Hei. Jeg har en Polar Vantage M og har vært svært fornøyd med den de siste årene. For et par uker siden sluttet lysknappen å virke, og i forgårs sluttet også knappen nede til venstre å fungere – og jeg fikk ikke skrudd av treningsøkten. Den ble gående helt fra Oslo til Ålesund med varsel hver kilometer da jeg kjørte hjem.
      Nå er den helt tom for batteri, og jeg tenkte å gi den et døgns hvile før jeg lader opp og restarter. Har du andre tips til hva som kan være galt? Tror den er 3-4 år gammel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg