Spør veganeren

Jeg har en venninne som inspirerer meg så enormt. Hun er så engasjert, så tilstede, så genuin, god og ekte – i alt hun gjør. Ingrid er kvinnen bak Spiregården, og Spiren cafe, hvor jeg tilbringer mye tid. Ingrid er selv veganer, og har enormt mye kunnskap om dette. Jeg tok en prat med henne, og hennes nydelige kollega Tina. Jeg spurte dere på Instagram, om det var noe dere ville spørre en veganer om – og det kom så mange spennende spørsmål.

Jeg ser selv ikke veganer, men  #youdonthavetobevegantoeatvegan . Jeg synes ikke vi skal gjøre vegansk kosthold til noe fremmed, sært og skremmende, og akkurat det er målet med dette blogginnlegget. Dele inspirasjon, svare på spørsmål og kanskje drepe noen myter og fordommer.

Nå har jeg samlet spørsmålene og svarene i dette blogginnlegget. Håper det kan være lærerikt og inspirerende<3

Hvor lenge har du vært veganer? 

I 13 år. Jeg startet som pesketerianer, deretter over til vegetarianer, og nå veganer.

5 tips til enkle og gode retter? 

Rispapir rull er en av mine favoritter, sier Ingrid.

Mange gode salater med hampfrø (omega3 og 6), avokado for fett, spinat, grønn kål, cherry tomat, nøtter, agurk, kikerter, spirer. Bønner og linser kan gi litt “kjøtt følelse” så det kan være fint for dem som føler de savner det!

Supper ( Ingrid favoritter: gresskarsuppe, tomatsuppe med linser og kokosmelk)

Overnight oats / chia grøt

Smothie bowl med masse deilig topping

Tar du noe tilskudd? 

Jeg tar tilskudd av B12, da det kan være litt mangel på dette i vegansk kosthold. Jeg tar også D-vitaminer (noe alle nordmenn kan ha behov for i vinterhalvåret), og omega3 (dette er litt omdiskutert, noen mener det er behov, andre ikke)

Savner du noen gang å spise kjøtt, meieriprodukter osv? 

Jeg savner det overhode ikke, den typen mat føles helt feil for meg nå. Jeg tillot meg å smake på ost etter noen måneder, men det føltes helt feil, og kroppen ville ikke ha det. Så nei, jeg savner det ikke.

Møter du mye motstand på valget ditt om å spise og leve slik du gjør?

Det gjorde jeg før, følte meg veldig annerledes, men det er totalt forandret! Nå er det så mange som er super-positive, og virkelig bare nysgjerrige og søker lærdom heller enn å dømme.  Familie vil alltid være litt sårt, om de ikke er med på bølgen selv. Mat her hjemme i Norge er jo en familie begivenhet, og når ikke mor lenger kan lage sine spesialiteter (typisk kjøttkaker osv) er det noe som nok må forklares i alle fall .Men for min del har de sett hvor utrolig godt det har gjort meg, og at det virkelig bare har vært bra. Familien var faktisk redde når jeg først ble vegetarianer for 13 år siden!!

Tips til inspirasjon for vegansk mat?

Søk på Pintrest, der finnes det så mye spennende. Bruk søkeord: vegan, vegan food, jack fruit +++. This rawsome vegan life, hun er helt super, og absolutt verd å  følg henne på pintrest. Ellers er Veganmisjonen en helt super blogg.

På Instagram kan du følge Ingrid på @ingemin, Tina på @tinamersland og Spiren cafe på @spirenkafe

Nevn noen ting du MÅ ha hjemme? 

Ingrid:

Kokosmelk

Curry paste

Miso ( fermentert soya, til suppe, smaktilsetning)

Avokado

Quinoa

Knekkebrød ( pålegg: hummus, avokado, vegansk ost )

Vegansk melk, mandel/havre melk fra Berit nordstrand , eller vanlig havremelk

Kakao

Flere typer frukt

Bær til smoothie

Tina:

Frukt

Løk og hvitløk (grønnsaker stekt med løk er en sikker vinner på mat i farta, for Tina)

Økologisk Musli og havgremelk / soya melk

Vegan burger i frysen ( Feks fra merket: Hoff )

Frosne bær til smoothie

Jeg synes vegansk middag er vanskelig, har du noen tips her? 

Ja absolutt! Jeg liker godt varme gryte , curry paste blandet med kokosmelk og masse grønnsaker, og risnudler elle quinoa. Vegansk pizza med vegansk ”ost”og sopp er helt nydelig. Supper er også kjempe godt. Vegansk Burger er veldig godt. Her må jeg (maren) få lov å tipse om den nye burgeren på Spiren cafe, den er laget av young jack fruit (google it), som er kokt og most, bland med en saus av egen smak, for eksempel bbq. Finn frem grove burger brød, og dander med spinat, aiole, og dressing.

Kan du beskrive en vanlig matdag for deg?

Jeg står opp, tar meg vann med sitron (pluss en mini mini bit av mørk sjokolade)- gjør yoga. Deretter er det frokost: Smoothiebowl med masse granola og gode ingredienser. Sammen med frukt. Jeg liker godt friske frokoster.

Lunsj: spiser gjerne rå lunsj på sommer, men på vinter er suppe digg. Eller salat. På sommeren er jeg også mye mindre krevende.Så gjerne frukt og mer frukt !

Middag: Gjerne varm gryte, curry nå på vinterstid. Har jeg dårlig tid; rice paper rolls.

Snacks og varme drikker utover kvelden: Jeg liker utrolig godt ordentlig kakao når snøvær og kulde setter inn! Og dette er absolutt ikke en søvndysser, men energi givende drikk, så ikke for sent. Ellers spiser jeg gjerne fruktfat om jeg er på en sunn dag, sjokolade på en kose dag.

Jeg ble av venner kalt Granola girl, fordi jeg digger granola og snacker på de som godteri innimellom

Tips til snacks for veganere? 

Vegansk sjokolade

Raw kaker

Vegansk chips

Kakao

Tips til en som ønsker å starte, hvordan går man frem? 

Det er lurt å starte gradvis. Start for eksempel med å kutte litt ned på kjøtt og fisk. Ha noen dager hvor man kutter helt, ta det gradvis, og ha flere og flere dager uten. En fin start er også å bytte ut vanlig melk med havremel, mandelmelk eller soya. Les deg opp, og lær så mye du kan om hvordan et vegansk kosthold er. En sikker og god kilde til informasjon er: norsk vegan samfunn, google it! Bor du i Kristiansand, så er det Vegan-treff første søndag hver måned, klokken 14.00 på Spiregården. Dette er for alle som er nysgjerrige på et vegansk kosthold.

Vegansk kosthold er så tilgjengelig nå, og det er info overalt. Du får masse støtte, og folk er så åpne, og tolerante. Hopp i det, og prøv det ut, sier Ingrid og Tina. Du vet ikke hvordan dette vil føles for deg, før du tester. Tenk så fint å gjøre noe bra for deg, jorda og dyrene. Det føles så GODT! Du gjør en god gjerning<3  sier jentene, og smiler!

Håper dette var til Inspirasjon, spør gjerne dersom det er noe mer dere lurer på!

 

Smiiil, Maren 

 

 

4 kommentarer
    1. Takk for slike gode kvalitetsinnlegg! Syns bloggen din er veldig fin og inspirerende for tiden, stå på <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg