Sommertrening med hoppetau

Dette er treningsprogrammet jeg delte i ShapeUp, og nå har jeg lyst å dele det med alle dere lesere også☀️ Vi er midt i sommerferien, og jeg tenker at du kanskje ønsker deg et treningsprogram som er lekent, morsomt, effektivt og gøy? Jeg håper det er det du har lyst på , for det er nemlig akkurat det jeg har satt sammen til deg.

Slik gjør du:

Finn deg et hoppetau som passer til høyde. Kjør 2 minutter hoppetau med single hopp , deretter kjører du 20 repetisjoner av de tre resterende øvelsene. Dette er én runde, og jeg utfordrer deg til å kjøre 3 runder.

Øvelser:

Hopp

Muskler som trenes: Legger, ben, og kondisjon.

Slik gjør du: Hold håndtakene på hoppetauet i hendene, og selve tauet bak deg. Start sving bevegelsen slik at tauet roteres bakover, la det gå over hodet ditt og frem foran kroppen. Når tauet kommer frem på forsiden av kroppen sin, tar du sats og hopper over. Slik fortsetter du Dette er et singel hopp. Har du drevet en del med hoppetau før, så kan du kjøre doble hopp. Da skal tauet svinge under føttene dine to ganger men du er i luften.

”båten”

Musker som trenes: Mage / kjernemuskulatur

Slik gjør du: Sett deg i båten-posisjon, hvor overkroppen er rett og brystet løftet. Bena er løftet opp fra bakken med en bøy i knærne. Legg hoppetauet sammen, og hold i begge ender foran kroppen. Før så tauet fremover, rundt føttene dine, og ned på undersiden av bena dine. Dette skjer uten at bena dine er nær bakken, og du må virkelig jobbe med kjernemuskulatur. Gjenta slik frem og tilbake, på overside og underside av bena sine.

Burpees over hoppetau

Muskler som trenes: Fullkroppsøvelse, som også stiller store krav til kondisjonen.

Slik gjør du:Legg hoppetauet på bakken, og still deg opp på den ene siden. Fra stående posisjon kommer du ned i topposisjon for en armhevninger. Senker deg helt ned til bakken, lar brystet være nær bakken før du skyter rumpa opp, presser fra med armene og hopper inn i en ”sitte på huk” posisjon. Herfra hopper du opp, og over tauet. Direkte inn i by burpee på andre siden av tauet.

Rygghev med hoppetau

Muskler som trenes: Hovedsakelig rygg, og skuldre.

Slik gjør du: Ligg på magen, legg hoppetauet sammen, og hold i begge ender foran brystet. Løft opp øvre del av ryggen, hold den posisjonen mens du strekker ut armene foran deg. Trekk så armene inn igjen, og senk deg ned på bakken. Gjenta. Pass hele tiden på at du bruker ryggen til å løfte, og at bevegelsene er rolige og kontrollerte hele veien.

Fotograf: Tom Høgstøl

Hoppetau er et fantastisk treningsredskap, og jeg har forelsket  meg helt i denne treningsformen. Hoppetau gir deg en rå kondisjonsøkt, samtidig som muskulatur i legger og ben generelt får kjørt seg. Du må også jobbe litt med både balanse og koordinasjon, noe vi alle har så godt av.

Hoppetau gjorde mange mye som barn, men så blir det for mange litt glemt. Så nå har jeg lyst å slå et slag for hoppetauet og gi deg en deilig sommer-økt med hoppetau i fokus. God trening, og god sommer videre☀️

 

Smiiil, Maren 

 

3 kommentarer
    1. Hallo😊 Dette handler om noe helt annet enn innlegget.. men jeg er litt sent ute og har altså oppdaget treningspodden nå! Hørte nettopp på episoden der du snakker om triatlon, og jeg må bare si at jeg tar av meg hatten for deg! Du virker så blid og positiv og du får noe som høres skummelt ut til å bli spennende og vekker interesse hos meg hvertfall. Bare å høre stemmen din, så koselig☺️ Måtte bare si dette! Ha en super dag😄☀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg