Smoothie bowl og dagens økt

God morgen❤️ Når løpetime utgikk på grunn av skadet fot, fant jeg ut at jeg kunne utsette annen trening litt, og starte dagen med å jobbe litt på mitt favorittsted. Panda Panda har den aller beste smoothie bowlen og nydelig kaffe. Jeg elsker å sitte ved vinduet der, kose meg med mat og kaffe, jobbe litt, og se ut på folk som går forbi på torvet.

Denne smoothie bowlen heter healthy og er min favoritt. Jeg har testet mange ulike, men ender som regel alltid opp med denne. Denne gangen ble det vanlig svart kaffe, men som oftest er min bestilling en dobbel latte, laget på havremelk.

I ettermiddag skal jeg ha min faste Metcon time, og dagens økt er skikkelig god. Jeg vil selvfølgelig dele den med dere. Økten består av en ren styrke-del og en del med både styrke og puls. Økten ser slik ut:

Del 1:

Styrke: EOM 12 min ( 2 personer bruker samme stang, jobber annen hvert min)

Front rack walking lunges. 6+6 repetisjoner x 6 serier

Del 2:

For time (timecap på 15 min)

Repetisjoner: 21-15-9-9-15-21av følgende øvelser:

  • KB swing
  • Burpees

Litt info:

For time betyr raskest mulig ferdig, og timecap betyr at klokken stoppes etter 15 minutter uansett hvor langt du har kommet. Så forsøk å bli ferdig, eller kom så langt som mulig i økta innen 15 minutter.

Når det står 21-15-9-9-15-21 så betyr det at du skal gjøre 21 repetisjoner av kettlebell swing, og 21 repetisjoner av burpees, så 15 repetisjoner av begge øvelsene, så 9 av begge, så en ny runde med 9 reps av begge, 15 repetisjoner av begge, så til slutt 21 repetisjoner av begge øvelsene. Dette skal du gjøre så raskt du kan, altså FOR TIME, og tiden du har på å prøve å fullføre er 15 minutter.

EMOM betyr every minute on the minute, som betyr at i løpet av det først minuttet skal person én gjøre 6 repetisjoner av utfall på hvert ben, den resterende tiden av minuttet er det pause. På minutt 2 starter person 2 og gjør 6+6. minutt 3 er det person 1 igjen osv gjennom 12 minutter. Dette er egentlig så enkelt, men kan ofte høres litt komplisert ut.

EMOM er en genial måte å trene på, som jeg benytter meg masse av selv! I dag skal økten gjøres det i par, og de jobber på annet hvert minutt, slik at hver person får litt lengre pause. Dette fordi det i dag er lagt opp til tunge vekter.

Når det legges opp til å jobbe hvert andre minutt skrives det ofte EOM som betyr every other minute, men prinsippet er helt likt som EMOM, så ikke heng deg for mye opp i det. Det betyr som sagt bare at man starter på annet hvert minutt. Som oftest kjører jeg EMOM alene, men det er fint å se at det kan gjøres som team også.

Jeg har forsøkt å forklare så godt jeg kan her, men spør veldig gjerne hvis noe er uklart med denne typen økter. Det er så utrolig gøy å trene metcon / crossfit-inspirerte økter når man forstår hvordan de legges opp.

Denne bloggen er det trygt sted å stille alle mulige spørsmål, så spør i vei om det er noe som helst du lurer på❤️❤️❤️ Det er garantert noen flere som lurer på de samme tingene, men som ikke tør spørre😊

 

Smiiiil, Maren

 

4 kommentarer
    1. Maren! Du er så god! <3 Tusen takk for at du deler øktene dine med oss og sprer så mye god energi!! Veldig fint med en utfyllende forklaring for oss som ikke er så vant med sånne økter.

    2. Den EMOM økta må testes!
      Jeg har et spørsmål til deg som gjelder løping…holder på med løpechallengen og det går egentlig veldig bra! Løping er min definitive favoritt-treningsform (særlig intervaller)
      Meeen jeg har et problem som dukker opp ganske ofte: nemlig hold/sting.
      I går skulle jeg f.eks. gjennomføre langkjøringen på mølla, men etter få km fikk jeg hold, måtte sette ned farten, gå litt, prøve igjen, ned i fart…fikk fullført på et vis, men ikke like bra som planlagt…Kunne tenke meg å delta på et løp en gang i framtiden, men det tør jeg ikke hvis jeg risikerer å få hold etter få meter! Har forsøkt å trene på tom mage, full mage, med litt mat i magen, før frokost, etter frokost, en time etter mat, flere timer etter mat, på kvelden, løpe ute, løpe inne…uten at noe hjelper…utrolig kjipt…så jeg lurte på om du kanskje hadde noen tips? <3 Ha en fin dag forresten!

    3. Hei Maren!

      Jeg har lenge hatt lyst til å teste en MetCon-time, men jeg har aldri turt. Jeg er så redd for at jeg ikke er sterk/utholden nok til å klare de ulike øvelsene, og er derfor redd for å dumme meg ut. Må man være veldig godt trent for å delta?

      Jeg lurer også på hva forskjellen på de fire forskjellige MetCon-timene er? Altså vanlig MetCon, Team, Advanced og Strength? Hvilken time vil passe best for meg som er litt usikker? 🙂

      1. Hei line ❤️ Så gøy at du vil teste Metcon, det er min favoritt! Jeg vil nok likevel anbefale deg å ha testet øvelser som knebøy, markløft, burpees, hopp på Box og ha litt kjennskap til helt grunnleggende styrketrening. Ikke fordi du ikke er hjertelig velkommen, for det er du!! men for din egen del vil det nok bli en mye bedre opplevelse hvis du har testet bittelitt før. Jeg vil tipse deg om å teste HIIT timene, og Tabata timene først, liker du dem, og føler du mesteren det, så er det bare å dure rett på Metcon 😄 Jeg tror du vil like det skikkelig godt, og bli helt hekta!! Team er nok den beste timen å starte med😊😊

        Forskjellen er at metcon team jobber man alltid sammen to og to, vanlig metcon er slik timebeskrivelsen sier,uten noe spesielt ekstra, metcon strength er er en ren styrketime, med innputt av litt metcon (typisk en emom eller amrap) men hovedfokuset er tyngre styrke. Advanced er olympiske løft, og en time for mer viderekommen.

        Håper dette hjalp litt, spør i vei hvis det er noe mer❤️ og kom veldig gjerne på en av mine metcon timer, jeg lover å ta godt vare på deg😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg