Oppskrift-onsdag: Nydelig fiskesuppe

Tenk at vi er i mai dere, jeg føler april bare føk avsted. Nå er det mai, en av de fineste månedene jeg vet om. Det er ikke bare mai, det er også onsdag – og det betyr ny oppskrift til dere. I dag har jeg lyst å dele en nydelig fiskesuppe med dere. Denne er en stor favoritt hos meg, og jeg håper flere vil like den. Jeg kaller den for mammas fiskesuppe❤️

Til 4 porsjoner trenger du: 

1 1/2 liter fiskekraft

3 dl hvitvin

1 løk

1 fedd hvitløk

3 ss smør

3 dl fløte

2 ss maisenna

salt og pepper

Litt sitronsaft

2 ss hvitvinseddik

1 ss sukker

1 stor gulrot

1/2 purre

200g hvit fisk

200f laksefilet

100g pillede reker

1 bunt hakket gressløk 

Slik gjør du: 

Fres finhakket løk og hvitløk, i smør i ett minutt før hvitvin tilsettes. Kok opp, og tilsett fiskekraft. Jeg brukte vann og fiskebuljong som fiskekraft ( 1 buljong pr 1l vann). Kok kraften ned til 1l, og tilsett fløte. Jevn dermed maisenna utrørt i kaldt vann. Smak til med salt, pepper og litt sitronsaft. Smak så til med litt sukker og hvitvinseddik.

Nå er basen klar, og du kan sette i gang med alt det gode som skal oppi suppen. Skjær gulrot og purre i tynne strimler, Ha dette i suppen sammen med terninger av rå fisk. Kok opp og tilsett de pillede rekene, og gressløk helt til slutt. Server med grovt brød.

Jeg håper du har noen fine planer for 1 mai, og at du tilbringer dagen med folk du setter pris på. Her i Kristiansand er det meldt over 20 grader og strålende sol, så det blir uten tvil mye tid utendørs for min del i dag☀️

Ha en herlig dag mine venner!!

 

Smiiiil, Maren 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg