Løpechallenge uke 3

Reklame | Abilica

Ny søndag, og endelig tid for å dele økter for den kommende uken. Dere jobber og står på, og det er så inspirerende å se! Tusen takk for den supre responsen dere gir på programmene, takk for at dere stiller spørsmål når ting er uklart, og takk for at dere deler erfaringene deres med meg etter øktene. Dette har blitt så mye større og enda mer positivt enn jeg turte håpe på❤️❤️

Nå er vi inne i uke 3, og det er på tide å begynne å jobbe med litt mer sammenhengende og lengre løpsdistanser. Dere skal fremdeles få intervalløkter, men denne gangen med litt lengre drag, også skal jeg legge til challengen sin aller første ”langkjøring”. Er dere klare for for det?😊💪🏼

I tillegg vil jeg snakke litt musikk denne uken. Musikk er en veldig viktig del av løpingen for mange, og for meg kan musikken avgjøre helt hvordan økten min blir. Jeg har gjort et intervju med fantastiske Stine Hartmann.

Stine er kjent som en løpende Dj, Farmen-deltager, jobber med Oslo maraton, er super-coach på Barrys Bootcamp og har gjort mye sprell sammen med meg og Abilica. Stine er også en kjent profil i sosiale medier, og sprer masse treninsgglede og spesielt løpeglede gjennom sine kanaler. I tillegg er hun er god venninne, som jeg virkelig ser opp til❤️

Intervjuet med hennes er så proppet med motivasjon, og jeg gleder meg til å dele det med dere i et eget blogginnlegg denne uken.

 Fine og inspirerende Stine Hartmann.

La oss ta en titt på ukens økter. Det er altså to intervaller og en langkjøring. Har du tid og overskudd kan du gjerne ta en av styrkeøktene fra uke 2. Du finner dem HER.

Økt 1 : klassisk 4×4

4×4 med 2 min pause mellom. Fart: så du klarer holde 4 min, men ikke spesielt mye lenger enn det, du kunne ikke holdt dette tempoet i 5 min feks. Jeg vil tar du skal ha aktiv pause, det betyr at du holder deg i gang i pausen, enten gå eller helt helt rolig jogg. Husk å sett møllen på 1% stigning, det tilsvarer det samme som “flatt” utendørs.

  • Gå / jogg rolig i 7 minutter
  • 30 sek spurt / 15 sek pause x 3 (for å fyre i gang bena dine litt, ikke for å slite deg ut)
  • 1 minutt gange
  • 4 min løp
  • 2 min pause
  • 4 min løp
  • 2 min pause
  • 4 min løp
  • 2 min pause
  • 4 min løp
  • Nedtrapping ca 10 minutter. Rolig jogg / gange.

 

Økt 2: 4-3-2-1-30-15  intervall

Jeg liker godt intervaller som starter med de lengste dragene, og blir kortere og kortere. Denne varianten er skikkelig deilig, for her starter vi med en 4 minutter, og avslutter i en solid runde med spurter. Dette er en av de gøyeste øktene jeg gjør! Husk å sett møllen på 1% stigning, det tilsvarer det samme som “flatt” utendørs.

  • Gå / jogg rolig i 7 minutter
  • 30 sek spurt / 15 sek pause x 3 (for å fyre i gang bena dine litt, ikke for å slite deg ut)
  • 1 minutt gange
  • 4 min løp
  • 2 min pause
  • 3 min løp
  • 1,5 min pause
  • 2 min løp
  • 1 min pause
  • 1 min løp
  • 30 sek pause,
  • 30 sek løp
  • 15 sek pause.
  • 1 minutt pause ( hopp av og stå på sidene)
  • Så kommer de raske dragene: 15 sek spurt / 10 sek pause x 15.
  • Nedtrapping ca 6-10 minutter. Rolig jogg / gange.

På denne økten vil jeg at du øker tempo for parallelt med at dragene blir kortere. det sier seg selv at du ikke løper med samme tempo på 4 minutters drag, og 15 sekunders drag. Så start med et tempo du klarer å gjennomføre 4 minutter løp, også øker du litt når det er 3 min drag, øk enda litt mer på 2 min drag, enda litt mer på 1 minutt, og enda et hakk opp i tempo på 30 sek, og når 15 sekunders dragene så spurter du så fort du klarer🔥🔥🔥

La oss snakke litt om pauser. Når pausen er mer enn 1 minutt, så vil jeg at du hopper av og stå på sidene. Ikke bruk tid på å skru tempopå møllen opp og ned, det rekker du ikke rett og slett. Så hopp av, og stå på sidene på møllen i 1 minutt pausene, 30 sek pausene og selvfølgelig i 15 og 10 sekunders pausene. Når seg sier aktiv pause så vil jeg at du holder bena i gang med å gå, eller jogge super-sent. Spør om noe var uklart rundt dette❤️

Langkjøring: 10 x 3 

Endelig kommer challengen sin første langkjøring, vi begynner litt rolig med 10 minutter sammenhengende løp, tre runder. Husk at uansett om du er en løper fra før, og føler deg i meget god form, eller du er helt ny, så kan denne typen økt være ordentlig utfordrende. Alt handler om deg og ditt utgangspunkt. For noen er dette langkjøring, for andre er det lang-intervall. Begge deler stemmer, fordi vi er alle ulike.

Ta utgangspunkt i deg selv, og legg tempoet slik at DU klarer å gjennomføre 10 minutter uten pause. Betyr det at du må kjøre helt rolig jogg, så du faktisk kunne gått på det samme tempoet så er det helt i orden. Husk å sett møllen på 1% stigning, det tilsvarer det samme som “flatt” utendørs.

  • Gå / jogg rolig i 7 minutter
  • 30 sek spurt / 15 sek pause x 3 (for å fyre i gang bena dine litt, ikke for å slite deg ut)
  • 1 minutt gange
  • 10 min jogg/løp
  • 5 min aktiv pause
  • 10 min jogg/løp
  • 5 min aktiv pause
  • 10 min jogg/løp
  • Nedtrapping ca 6-10 minutter. Rolig jogg / gange.

Denne økten blir totalt ganske lang. Jeg vet at du kommer til å klare det helt fint, og ikke bli skremt av de lange dragene. Det er dette vi jobber mot å mestre, og nå kommer den første litt lengre utfordringen. Heia deg!! Start helt rolig, og øk heller gradvis underveis på tempoet.

Rabatter til dere:

Husk at tilbudet på utstyret jeg bruker i styrketreningene jeg deler med dere, og løpe-vektvesten gjelder ut januar!! Dere får hele 50% på alle tre produktene med koden MAREN50. Du finner stepkassen HER, soft-step HER (program med denne får dere neste uke) og løpe-vektvesten på 3kg finner du HER

Flere av dere har spurt hvilken mølle jeg har, og om jeg bruker den mye. Jeg har en Abilica premium AC treadmill og jeg elsker å ha den hjemme. På dager med skikkelig drittvær er den redningen. I tillegg er den genial på dager jeg har lite tid. Så deilig å bare sprette på mølla, og få inn en liten svettefest.

Tredemøllen min hjemme er altså DENNE, og HER finner dere alle Abilica sine tredemøller.

Da gjenstår det bare å si LYKKE TIL med ukens økter😄❤️ Dere er så gode, og husk at dette skal bare være gøy. Jeg bruker masse tid på å sette sammen økter til dere for at det skal være lystbetont og positivt for dere. Du MÅ ikke kjøre alle øktene, dette er bare et forslag, og om du velger å kjøre én økt, eller alle, er helt opp til deg selv❤️

Livet skjer, og det er ikke alltid det funker å få inn så mange økter. Gjør det som passer deg best, og vær fornøyd med det du får til😊💪🏼 Jeg sender en stor klem til hver og en av dere, og ønsker dere lykke til med uke 3!!

 

Smiiiil, Maren 

 

30 kommentarer
    1. Det ser ut som noen morsomme og utfordrende økter, Maren! Så gøy at det har blitt et så engasjement rundt løpechallengen! Jeg kjenner selv at det var det her som trengtes for å komme seg opp og ut når man kunne blitt inne. Første målet mitt for 2020 er nemlig å gjennomføre alle løpeøktene du legger ut i disse ukene og elske å jogge/løpe igjen!

      Perfekt timing på denne, du la den ut 1 minutt før jeg logget meg inn:D Ønsker alle lykke til denne uken, we got this! Takk til deg Maren, som fikser spenstige økter til oss!

    2. Gleder meg til å sette i gang med øktene til uke 3! Løp pyramide intervallen i dag og den var tøff og bra 😅 synes denne challengen er så knall, blir supermotivert. Liker så godt at du sper på med kunnskap fra andre innen bransjen så en kan lære noe nytt fra enda fler. Takk for at du dro igang dette ❤️

      1. Tusen takk for fine ord, det er så koselig med slike tilbakemeldinger når man bruker mye tid på et prosjekt. Knall gøy at du liker det ❤️❤️❤️❤️

    3. Veldig motiverende intervaller i uke 2. Første gang jeg har holdt meg til akkurat halve pausen av selve intervallen, tungt, men fy så digg etterpå 😍 Gleder meg til å teste uke 3. Har også meldt meg på halvmaraton i Oslo i september så skal lagre løpeøktene som postes her

    4. Veldig motiverende intervaller i uke 2. Første gang jeg har holdt meg til akkurat halve pausen av selve intervallen, tungt, men fy så digg etterpå 😍 Gleder meg til å teste uke 3. Har også meldt meg på halvmaraton i Oslo i september så skal lagre løpeøktene som postes her

    5. Haha jeg har kjørt aktiv pause som at da tar jeg virkelig pause jeg 🤣🙈 Altså jeg står og tøyer ut, for kroppen min er jo virkelig ikke løpevant (i tillegg til noen kilo for mye) så jeg har kjent det ganske godt i anklene. Men da vet jeg det, og skal gjøre det riktig i uke 3😉 Jeg gleder meg til å teste langkjøringsintervaller ☺️

      1. Husk at DU kjenner DIN kropp best, trenger du pause som er helt rolig, og du står på sidene, så gjør du det❤️ Aktiv pause kan være at du går på 3-4 km/t, så det kan være helt helt rolig 😊😊😊

    6. Kan en av øktene byttes ut med løpetimen du har på Spicheren? 🙂
      (Hvis jeg er kjapp nok til å få plass!)

      1. Ja absolutt! Jeg prøver faktisk å samkjøre dem litt når hegg lar seg gjøre. forrige uke kjørte jeg en av øktene i challengen, på min egen time😄😄

    7. Gleder meg til hver søndag fremover for å se hva jeg skam igang med den kommende uken. Endelig ferdig med eksamen, så nå skal jeg virkelig få fullført øktene til punkt og prikke. Ble bare med intervallene forrige uke. Men tar styrkeøktene denne uken så 😊 det er så fantastisk programm du lager

    8. Herlige økter 😁 Hva tenker du om pulssoner på de ulike øktene? Feks 4*4, hvor mange av de aktive minuttene bør være i sone 5?

      1. Godt spørsmål😄😄 Jeg anbefaler at du gjennomfører 4×4 intervallene progressivt, altså at du øker intensiteten gradvis for hvert 4 minutters drag. Når du trener intervall progressivt, vil du få bedre effekt ut av intervalltreningen din, redusere risikoen for skader og ha raskere restitusjon.

        Man hører ofte at man skal ligge på 85-95 prosent av makspuls under 4×4 intervaller, noe som tilsvarer at du det meste av tiden er i sone 5. Her produserer du mye mer melkesyre enn du klarer å kvitte deg med, go du stivner. Dette gjør at du kommer til å måtte sette ned farten betraktelig for å klare å gjennomføre alle 4 minuttene dine, noe som vil gå utover kvaliteten på treningsøkta. Så øk farten gradvis, og jobb gjerne opp og inn i sone 5 mot slutten av økta. Akkurat hvor mange minutter du skal ligge der er vanskelig for meg å si, prøv deg litt frem, og bli kjent med din egen kropp/fysiske form.

    9. Ukas første intervall er over. En superøkt😊
      Gleder meg til neste økt allerede.
      Løp litt flere repetisjoner enn det som sto på økta, men deilig var det 🏃🏻‍♀️

    10. Fatter ikke hva som feiler meg, men nå sitter jeg her og gleder meg til økt nr 2 i dag😂 Jeg har aldri likt løping eller følt at jeg mestrer å løpe, og skal heller ikke si at jeg gjør det nå (ennå) – men challengen din er sykt motiverende. Jeg foretrekker styrketrening, men har vært litt uinspirert i det siste og dette opplegget er midt i blinken for litt variasjon. Takk for alt arbeidet du legger ned i dette, Maren. Du inspirerer🌞

      1. Ååååå jeg blir så GLAD for å høre dette!! Det er AKKURAT dette jeg vil med løpechallengen😄😄😄 Tusen takk for at du delte dette❤️ det gir meg masse masse motivasjon når jeg nå skal jobbe med neste ukes økter til dere 🧡🧡

    11. I dag gjennomførte jeg intervall nr 2 for denne uka. Var litt tungt i dag, men gjennomførte og får en god følelse av stolthet etterpå 😊. Den tredje økten blir nok i helgen

    12. Løpechallengen er utrolig motiverende!

      Jeg har dessverre slitt en del med beinhinnebetennelse. Nå i uke 3 kjenner jeg det veldig godt. Jeg har veldig lyst til å klare å fullføre challengen, og jeg lurer derfor på om du har noe tips/råd om noe som kanskje kan hjelpe?

      1. Åå kjære deg, da er det beste å la beinhinnen få være i fred og ikke trigge den med løping. massasje for å løsne opp / foamroll, og bytt ut mølle med sykkel eller ellipse. ❤️❤️ du kan fint kjøre de samme intervallene der😊 jeg godkjenner det som en del av Challenge også, for du kan jo ikke noe for at du har får beinhinnebetennelse. god bedring og lov at dy LYTTER TIL KROPPEN!! det er noe ordentlig drit hvis det blir kronisk 😕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg