La oss snakke litt om havregrøt

Jeg elsker havregrøt, og det er tydelig at flere av dere gjør også. Jeg har delt min frokost de to siste dagene, og det har vært havregrøt begge dagene. Det har kommet så mange meldinger om hvordan jeg får den konsistensen på havregrøten min, om jeg tilsette proteiner, hvilken melk jeg bruker, hva som anbefales av topping osv osv. Jeg føler det er behov for et stort havregrøt-innlegg her på bloggen og her kommer det.

Først og fremst, hvorfor er havregryn så bra? 

🧡 Super kilde til fiber

🧡 Metter godt

🧡 Det er billig

🧡 Super kilde til karbohydrater

🧡 Nydelig med noe varmt på høsten, og da er havregrøt helt perfekt

🧡 Kan smaksettes på så mange ulike måter

🧡 Godt for mage/tarm/fordøyelse

🧡 Inneholder masse næringsstoffer, slik som jern, magnesium, Kalium, B6 og B1

🧡 Havregryn gjør seg godt som grøt, i bakverk slik som vafler, pannekaker eller rundstykker, i smoothie eller som topping på yoghurt – for å nevne noe.

Jeg bruke havregryn mye, spesielt i rundstykker (se oppskrift HER) men også i smoothie og i vafler/pannekaker (oppskrift HER. I det siste har favoritten uten tvil vært havregrøt.

Min favroittgrøt ser slik ut:

  • Ønsket mengde havregryn
  • Mandelmelk

Kok dette opp under omrøring. Mot slutten av koketiden, tilsetter jeg litt stevia eller sukrin som søtning, og gjerne et dryss kanel. Jeg rører jevnt hele tiden, og er litt påpasselig med melken, jeg vil gjerne ha grøten min litt fast og ikke for våt i konsistensen. Så tar jeg den av plata, og over i en skål. Her tilsetter jeg toppingen jeg liker best. Min favoritt er litt ekstra melk ( havregrynene sveller, og grøten blir ofte enda fastere etter den kommer over i skåla, da er det godt med litt ekstra væske) en god ss med peanøttsmør, bananskiver, gjerne litt rosiner og fibersirup (hvis jeg har det tilgjengelig).

Proteiner i grøten?

Mange tilsetter litt ekstra proteiner i havregrøten sin, men visste du at havregrøt faktisk inneholder litt proteiner? Mange føler de får en bedre metthetsfølelse med litt ekstra protein, eller ønsker av ulike årsaker å tilsette litt mer protein. En løsning da er nesten å røre inn litt proteinpulver, jeg liker godt vanilje. Et annet alternativ er å toppe grøten med litt cottage cheese eller Kesam, eller du kan røre inn et egg i grøten under oppkoking. Alt dette funker supert! En annen favoritt er å ha litt rå kakao eller sjokoladeproteinpulver, et dryss havsalt, og litt ekstra søtning i grøten.

Kok på vann eller melk? 

Mange koker på vann, det er billig og enkelt. Jeg har gjort det mye selv, men når jeg har tid og vil ha en ekstra god og kremete grøt, så koker jeg den på melk. I 9/10 tilfeller kokes grøten min på melk. Jeg bruker mest mandelmelk, havremelk eller laktosefri lettmelk.

Topping: 

Når det gjelder topping så er det jo bare å være kreativ, la oss se på noen personlige favoritter, kanskje de kan være til inspirasjon: Jeg elsker eplebiter, kanel og Sukrin gold. En annen storfavoritt er bananskiver, fibersirup og peanøttsmør. Rosiner er også kjempe godt. Bær i alle ulike former, blåbær, jordbær eller bringebær. Nam nam nam! Nøtter som mandler, cashew eller valnøtter er favoritter. Hakk dem opp, og ha det på grøten sammen med rosiner for eksempel. Nydelig! Jeg har også hatt sukkerfritt syltetøy og cottage cheese som topping, det er så godt! Hvis havregrøten min inneholder kakao eller sjokoladeprotein, og litt havsalt elsker jeg å toppe med banan, litt honning og peanøttsmør – det blir som Snickers!

Her er det mange muligheter som dere forstår❤️ Nå er jeg spent på å høre om dine favoritter. Hvordan lager du din havregrøt? har du noen spesielle ingredienser i? Hva er din favoritt topping? 

 

Smiiil, Maren

 

 

11 kommentarer
    1. Min favoritt er byggmel og havregyn kokt på vann og melk. Rörer inn masse solbär! Topper med kanel, sukrin gold og smörklatt! Eller peanöttmel og byggryn…. Rörer inn masse bringebär! Samme topping…! Mums! Ps: har oppi kardemumme, nellik og litt kanel under omröring også! Det er pikken over i’en for min del! 😀

    2. Jeg er glad i havregryn selv. Og grøt! Nam nam. Jeg lager overnights oats i ukedagene og den havre/chia grøten til Emilie i helgene. Den blir alltid toppet med chiafrø, goldfiber sirup, frosne bær og banan og seff melk.

    3. Jeg er også veldig glad i havregrøt. Lager den helt enkelt med melk, toppet med masse frosne bringebær er min favoritt for tiden.

    4. Jeg koker den på melk, tilsetter kanel og lønnesirup. Topper den med frosne bringebær og frosne blåbær og lønnesirup, er så friskt og godt med det frosne mot det varme! Anbefales 😍😍

    5. Jeg lager den med vann, og som topping bruker jeg kanel, banan, valnøtter og heller over kokosmelk😍 helt nydelig, og virkelig noe å teste!
      Ha en fin dag fine du🧡

    6. Jeg lager den med mandelmelk (men masse melk, jeg liker at den koker en stund). Tilsetter også en SS chiafrø. Topper med varme blåbær, banan og fibersirup. VERDENS BESTE!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg