Kunsten å lytte til kroppen

I dag har jeg gått mange runder med meg selv, og kjent etter om det var riktig å drap trening eller la kroppen hvile. Jeg, og halve Norge virker det som, er småpjusk i formen. Dere vet sånn at man ikke er sengeliggende, men man fungerer heller ikke optimalt. Det er utrolig irriterende, og veldig lite produktivt å være i sånn halv-syk form. Jeg blir alltid så usikker på om det da er riktig å trene eller bare slappe totalt av. Min regel har alltid vært at har jeg feber så er det totalt fri, har jeg ikke feber men føler meg pjusk så kan jeg gjerne bevege kroppen, men uten høy puls. Det ble løsningen i dag også, en rolig styrkeøkt med fokus på gode øvelser, utført i kontrollert og rolig tempo.

Økten så slik ut:

  • Knebøy 8×3
  • Strak markløft 8×3
  • Pullups 4×4
  • Skulderpress 10x 2
  • Sidehev 10×2
  • Hipthrust 10×3
  • Pushups 10×4

Etter trening gikk jeg å satt meg på Panda Panda for å jobbe litt. Jeg elsker å sitte i vinduer der, nyte en god kopp kaffe, mens jeg får unna litt jobb. I dag kjøpte jeg med meg lunsj derfra hjem, og det var så luksus å ha en smakfull og sunn vegetar-wrap liggende i kjøleskapet når det ble lunsjtid. Fy søren så god! den var!!

Jeg kan nok absolutt bli flinkere på å velge vegetar-alternativer litt oftere. Når det finnes så gode alternativer som denne wrappen her, så er det virkelig ikke vanskelig å spise vegansk en dag eller to i uken.

Jeg kjøpte også med meg tre raw sjokoladekuler hjem, og i skrivende stund står på de på bordet sammen med en skål med druer, en med popcorn og et fruktfat med melon, sharon frukt og eple kuttet i biter. Det er så deilig med litt sunne godsaker på bordet, men samtidig så vet jeg så alt for godt at jeg har melkesjokolade og Sørlandschips liggende i skuffen.

Jeg kan like godt bare innrømme til dere med det samme, at jeg VET at både melkesjokoladen og chipsen kommer frem i løpet av kvelden😅 Det er jo juletider, og jeg har jo faktisk beveget skrotten litt i dag + at jeg er litt pjusk. 3 gode grunner til å kose seg litt ekstra på en tirsdag. Er dere ikke enige? hehe

 

Smiiil, Maren 

 

6 kommentarer
      1. Ja, såvidt! hehe. Jeg er utrolig glad i pullups, og har brukt mye tid på den øvelsen. Hadde 11-12 repetisjoner inne for noen måneder siden, nå er jeg nedpå 4-5 uten strikk. målet er å klare 10 før sommeren igjen. Så får vi se 😄😄

    1. Hei Maren:)
      Liker bloggen din veldig godt og får alltid masse bra treningstips.
      Jeg lurte på om du har noe spesielle øvelser for uttøying etter løping for å unngå skader? Eller eventuelt mobilitetsøvelser du gjør før/ etter 🙂

      1. Så koselig å høre, tusen takk❤️ Noe av det viktigste er å varme godt opp, og bruke god tid på nedtrapping. feks i dag kjørte jeg en hard 45/15 økt, og da er det super viktig å varme godt opp, jeg brukte 15 minutter på oppvarming, og minst like viktig å roe ned igjen gradvis. det er her skadene skjer, hvis du kjører på uten å være skikkelig varm, eller bare stopper brått opp etter siste intervalldrag. Andre gode tips er å trene litt styrk ved siden av løpingen også. Jeg tøyer ikke så mye, men strekker litt lett på fremside lår, bakside og sete etter på – hvis jeg har tid. For min del føler jeg det er viktigere med oppvarming, nedtrapping og styrketrening ved siden😊😊

      1. Skulderpress har en mye større ROM (range of Motion = bevegelsesbane) og inkluderer hele skulderen + kjerne muskulatur. Sidehev er mer isolert midtre del av skulderen, og har en kortere bevegelsesbanen. Begge er supre øvelser, og bruk dem gjerne sammen. Den ene burde ikke ekskludere den andre 😄😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg