Juleoppskrift: Brente og saltbakte mandler

Da var det tid for mer julekos, og juleoppskrifter. Her kommer noe av det aller beste jeg vet, nemlig brente mandler. Det er SÅ godt, og lukten av dem gir meg herlige barndomsminner om jul og hygge❤️ En ny vri jeg har blitt introdusert for av min skjønne venninne Mariann, er saltbakte mandler. Det er så digg snacks, og en deilig kontrast til alt det søte. Jeg skal selvfølgelig dele begge oppskriftene med dere.

Brente mandler:

❤️ 400g mandler

❤️ 1/2 dl vann

❤️ 150g sukker

❤️ 1 ts vaniljesukker

❤️ 1 ss smør

Fremgangsmåte:

Fordel mandlene på bakepapir i langpanne, og rist dem på 200 grader i ca 8 minutter. Pass på at de ikke brenner seg. Ha vann sukker, og vaniljesukker i en tykkbunnet stekepanne/kasserolle (wokpanne kan funke bra). Gi blandingen et oppkok slik at sukkeret løses opp, tilsett mandlene og skru ned til middels varme.

Rør hele tiden, sukkeret vil krystallisere seg før det smelter igjen. Når sukkeret er smeltet tilsettes smør slik at det ikke bare bli en stor klump. Fordel så på bakepapir, del dem fra hverandre med gaffel, og la mandlene avkjøles før du kan legge dem i et tett glass for eksempel.

Dette er en super hyggelig gave❤️ 

Saltbakte mandler:

❤️ 200g mandler

❤️ 2dl vann

❤️ 3,5 ts grovt salt

Fremgangsmåte:

Sett stekeovnen på 150 grader. Kok opp vann og salt, til saltet er helt oppløst. Tilsett så mandlene, og kok opp igjen. Sett gryten til side med lokk, og la det stå å trekke i ca 15 minutter.  Hell så av vannet, og legg mandlene på stekebrett, unngå at mandlene ligger oppå hverandre. Tørk mandlene i ovnen i 20-25 minutter, til vannet har fordampet, og mandlene er dekket med et hvitt lag. ( du må muligens åpne ovnsdøren, og slippe ut litt damp underveis)

La mandlene avkjøles, før de legges i lufttett pose eller glass.

Nå har jeg kost meg med å oppdatere dere, spist litt frokost, og hatt en kopp kaffe, og nå skal jeg komme meg avgårde til flyplassen. Jeg skal være i Oslo frem til torsdag, og gleder meg til to spennende jobbdager der. Jeg skal også bo på et nytt hotell, så det blir gøy å sjekke ut. Jeg oppdaterer dere fra Oslo❤️

Smiiil, Maren 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg