Jeg hadde ikke trodd det skulle bli så kjipt

Reklame | Annonselenker

Jeg hadde virkelig ikke trodd at det skulle bli sånn som dette å komme hjem til Norge, og jeg er egentlig litt overrasket over egen reaksjon. Jeg kom hjem midt på dagen i går, og i det jeg gikk ut av flyplassen kjente jeg på en litt kjip og tung følelse. Været var kaldt, det regnet litt og det stod ingen på flyplassen å ventet på meg. Så store kontraster til det jeg reiste fra…

Skjørt – HER // T-skjorte – HER // Sko – marked i Frankrike

Jeg reiste fra strålende sol, varme og de mest omsorgsfulle, gladeste, snilleste og mest energiske menneskene jeg kjenner. Overgangen til Norge med kaldt regnfullt vær, og ingen som stod å ventet på meg, ble skikkelig vond. Det ble selvfølgelig mye bedre når jeg kom meg hjem, og Leo ble levert – men likevel vil ikke den vonde følelsen slippe helt. Tenk at den overgangen der skulle bli så rar, det hadde jeg ikke sett for meg.

Ikke misforstå meg – jeg har masse fine mennesker jeg kan være sammen med, så jeg er ikke ensom egentlig – men følelsen av ensomhet er der likevel. Jeg har hatt 60 andre mennesker rundt meg 24/7 på treningsreise i en uke, også reiste jeg direkte til Frankrike hvor jeg hadde 6 andre mennesker rundt meg hele døgnet. Så når jeg tenker meg om, er det kanskje ikke SÅ merkelig av overgangen til en tom leilighet ble litt stor.

Nå må jeg bare finne tilbake til å kose meg alene, det er jeg vanligvis helt enormt god på, så jeg tror det skal gå veldig fint💗 Jeg er så takknemlig for dere lesere, dere stiller alltid opp med deres fine råd og gode tanker. Så kan jeg få lov å låne dere litt nå, og be dere om litt råd og tips:

💗 Er du flink til å ha det hyggelig alene?

💗 Hva gjør du når du skal kose deg alene?

Jeg gleder meg til å lese svarene deres, dere er alltid så gode å ha når det er ting jeg søker svar på. Huff, håper ikke dette ble negativt, for det var det ikke ment. Jeg har det jo så fint, jeg bare synes denne overgangen her, fra sol og varme i 14 dager omringet av folk konstant, til en stor tom leilighet, og kaldt, grått regnvær. Nå skal jeg ta meg meg Leo og dyna opp i sofaen, og se en episode eller to av en serie før natta.

 

Smiiil, Maren 

 

 

 

28 kommentarer
    1. Jeg elsker å være alene, og koser meg veldig med det. Pleier å strikke, høre på lydbok, se film/serier, kose og leke med katten min, skrive og tegne i Bullet journalen min, surfe på nett, gå tur med musikk/lydbok. Bake. Koker meg gjerne te eller kaffe, mumser på frukt eller litt snacks, eller bestiller tale away middag. Beste som fins- da finner jeg roen!

    2. Hei vakre! <3 Skjönner godt at det kan föles slik altså! Det er nok over om et par dager tipper jeg! 😉 Jeg liker å vöre alene. Det er slik jeg lader best. Noen lader jo batteriene sammen med andre, mens jeg gjör det best alene. Jeg gjör stort sett det samme, uke på uke, men trives med det. Koser meg mest når jeg spiser god, sunn hjemmelaget mat og når jeg koser meg skikkelig fredag og lördagskveld med potetgull, p.max, sjokkis og litt rödt i glasset og ser på noe underholdende! Digger deg, Maren! Gleder meg ALLTID til å innom bloggen din hver dag for å se dine kloke ord! Kos deg med söteste Leo! God klem til skjönne deg! <3<3<3

    3. Jeg elsker å løpe en tur i fint terreng helt alene for å klarne hodet, og kan lett stå timesvis på kjøkkenet og bake og lage mat, da koser jeg meg skikkelig i eget selskap 💕 ellers liker jeg og å slappe av med en god bok eller serie 😍 gi det et par dager, så er du back on track og kan kose deg i eget selskap igjen, og det er uansett lov å føle seg litt ensom av og til, selv om man egentlig ikke er det 😘❤️

    4. Jeg skjønner deg godt, har hatt det på samme måte med litt andre “opplevelser ” i bakhånd. Jeg er ikke så god til å slappe av alene, men øver meg. Første er at jeg må trene og bruke energi, så må jeg ha en serie jeg kan forsvinne i, helst sjokolade-lakris godteri kuler og så en god bok etterpå i sengen.. 🙂 men jeg er så mye alene, så det er liksom ikke så kos. Det hørtes veldig trist ut, jeg har det fint, men sånn er det.

    5. Kjenner meg så igjen Maren! Satt med samme følelse da jeg kom hjem forje søndag, og mandag. Jeg lager meg alltid noe ekstra god mat, typisk «invitere folk» god mat, men bare til meg selv også setter jeg på en god film. Og minner meg på at jeg kan unne meg «kos» selv uten å invitere noen på besøk.
      ❤️

    6. Hei du 😊
      Synes det var et fint og ærlig innlegg jeg. Er nok flere som kjenner på den følelsen 😉

      Viktig å nyte egen tiden og jeg som har to barn, 100% jobb og div aktiviteter setter ekstra stor pris på alene tid med en kopp te, sjokolade og en god bok ❤️ Og noen ganger tar jeg med bok og setter meg på cafe og har gjerne litt musikk på øret 😊
      Ellers nyter jeg gåturer enten på fjellet eller i skogen, noen ganger med podcast.
      Det beste er å komme opp på en fjelltopp og sitte å se utover og nyte stillheten og utsikten ❤️

      Håper det var til inspirasjon ❤️

    7. Nettopp det, sofaen, pledd, tv, bok, strikketøy, fargelegging (veldig avslappende), nydusjet og innsmurt med en bodybutter som lukter digg! Tenne lys, drikke te/kaffe/brus/vin, puste, høre på podcast, musikk. Ingen forventninger og krav, bare ro!

    8. Tror du gjør det helt rette med å tørre å sette ord på det. Det du opplever er jo bare helt normalt – det ordener seg når hverdagene er i gang igjen

    9. Jeg skjønner godt hvordan du har det Maren. Jeg er på mitt aller beste og lykkeligst når jeg er rundt mange mennesker som jeg er glad i og/eller mennesker som gir meg mye positiv energi. Selv er jeg flink til å ha det hyggelig alene når jeg har det travelt- er egentlig en ekstrovert person men til tider krever jeg tid alene med serie, pmax og favorittgodteriet mitt for å lade opp igjen. Men etter noe så kjekt som treningsreise og familieferie, begge deler i sol og varme, er det vanskelig å nyte alenetiden…. Er så avhengig av varme og sol haha!

      Men når jeg da er alene, og hvis ensomheten og tristheten rundt dette dukker opp, melder jeg meg ut og soner inn i et annet liv (ser film eller serie) eller stikker å trener. Da glemmer jeg det triste og kjipe. Ellers pleier jeg å gjøre AKKURAT det jeg vil for å kose meg alene- film, lage mat, trene, gå tur, serie, vaske, ta et bad, tenne stearinlys, hjemmespa osv. Har fulgt med på bloggen din en stund og du virker som en sprudlene og omtenksom person, Maren. Har selv gått igjennom ett brudd, og ting blir liksom snudd litt på hodet…. Tips! en ting å si man skal tenke på det positive, lettere sagt enn gjort, så jeg skriver det ned slik det er “put out there” hvis du forstår ? haha. Da kan man lese seg igjennom det som skal hjelpe oss i ensomme og triste tider, eller bare de kjedelige tider haha!

      Til helgen kommer shape up weekend, der skal jeg også, og det skal gi meg, oss, ny positiv boost :D:D

    10. Sett på musikk! Prøv en ny spilleliste eller spill gode gamle du kan nynne til❤️ Det å enda ha lyd rundt seg hjelper mye på følelsen av en tom og ensom leilighet!

    11. Jeg er helt avhengig av å ha tid alene og koser meg i eget selskap. Strikker, hører på podcaster eller musikk. Ser serier eller leser som er min absolutte favoritt syssel. Men, jeg føler meg som deg når vi kommer hjem fra et sosialt liv med full fart og til ett tomt hus. Det går en dag eller to med litt nedpå da.

    12. Når jeg er alene (som er nesten hver dag siden jeg bor alene), så passer jeg på å gjøre det ekstra koselig for meg selv slik at jeg ikke føler det blir stusselig. Rydder litt, lager meg et godt måltid, tenner lys og ser noe som JEG vil se på TV. Gjerne med noe håndarbeid slik at jeg får koblet skikkelig ut, og legger fra meg mobilen slik at jeg ikke brått blir påminnet av andre som kanskje er veldig sosial i det øyeblikket.

      Ellers har jeg og hund, og merker stor forskjell på de dagene jeg kanskje har får noen gode samtaler inn med andre hundeeiere jeg møter på tur <3 blir det en veldig stille dag med lite prat, sender jeg melding til venninner som bor utenbys om hvordan det går, evt ringer mens jeg går tur med hunden 🙂

      Jeg prøver å tenke på det å være alene som en positiv ting, at det gir meg energi og å kan slappe ordentlig av og kun være meg. Kanskje hvis jeg har noe jeg må tenke litt på så får jeg mulighet til det da.

      Klem <3

    13. Den følelsen tror jeg mange har kjent på.
      Og her har jeg lyst til å komme med en tilbakemelding til deg – for du virker som en person som er reflektert over egne handlinger.
      Jeg selv elsker å være alene, og det er som du sier – det blir hva en gjør det til. God mat, snop, en god serie, ei god bok, en skogstur etc gjør godt for både sjel og kropp.
      Men tenk da, du kjenner på den følelsen i hverdagen. I hverdagen er det kanskje ikke like sårt som å kjenne på den følelsen på dager hvor det forventes å være sosial. F.eks 17.mai. Jeg selv velger en rolig feiring av merkedager fordi jeg er skrudd sammen slik. Men jeg har snakket med flere venninner, og det viser seg vi er mange som sitter igjen hjemme med en tomhetsfølelse. Ikke fordi vi er ensomme eller ikke har venner. Men fordi det virker som om alle har så fokus på å vise på sosiale medier hvor bra de har det. Bilder av perfekte måltider, sosiale lag, sprudlevann og ren lykke. Så vet en veldig godt at bak alle disse postene så viser det seg at ikke har det like greit som de gir uttrykk for på sosiale medier.
      Flere av de jeg snakket med, inkludert meg , forteller at det var ingen som inviterte en på noe feiring sammen. Det virker som om alle skal være med familie og sine nære venner. For min del, så gjør jo jeg det beste ut av det og klarer å få fine feiringer på merkedager – men uten å legge ut alt på sosiale medier. På 17.mai gikk jeg heller en fin tur langs sjøen og spiste god mat. Så på barnetoget med samboer. Så lagde vi ei pavlova til kvelden. Det var vår feiring og jeg tror faktisk det er mange som har det slik.
      Så kjære Maren, tenk på den føelslen du sitter igjen med når du nå kom hjem og ingen møtte deg på flyplassen – det er en følelse mange sitter med, på hverdager og merkedager/ferier. En oppfordring til bloggere/influencere er å tenke over hva en legger ut på sosiale medier på slike dager. Jeg synes det er KJEMPE bra du er åpen om det du føler, og siden du åpnet deg tar jeg meg også friheten til å snakke om dette. Og kanskje er dette en tankevekker for noen.. For det er ingenting som kanskje sårer mest når en ser de perfekte bildene på 17.mai, men som forteller om ensomheti vanlig hverdag. Misforstå meg rett, fordi det er ikke deg jeg “vil ta” – men det er for å sette ting litt på spissen, og prøve å la deg/dere se hvordan dette kan være litt sårt for noen..

    14. Den følelsen der kan jeg forstå veldig godt. Jeg merker det særlig godt hvis jeg har vært mye med mine foreldre og søsken, da får jeg hjemlengsel idet jeg drar fra dem og det stikker skikkelig, og etter at jeg fikk en nevø og niese kjenner jeg det stikker, særlig når nevøen min roper etter meg når jeg drar, eller at han bare tror at jeg skal være med videre og blir superskuffet når jeg sier hadet, at han nesten ikke vil gi meg en klem. Jeg har en samboer, men merker likevel det er ekstra trist når jeg drar fra mamma og pappa <3 Familie er så utrolig viktig!!

      Ellers er jeg god til å ha det hyggelig alene, mest fordi jeg er superintrovert. Jeg liker å være med mennesker, men det suger energi fra meg. Den eneste måten jeg kan hente meg inn igjen, er alene. Jeg kan lese, se serie, trene, gå tur, høre på podcast eller lydbok, skrive og tegne 🙂

    15. Ååå den følelsen der er så kjip!!

      Tenn masse lys (selv om det er sommer), gjerne noe med god duft, ta deg ei yogaøkt på stuegulvet og finn roen helt 😊🙏🏻 Kok deg en kopp god te, len deg tilbake og se en god film!

    16. Jeg er nok litt motsatt av deg, og kan av og til synes det bli litt mye når jeg er lenge på tur med mange andre. Elsker alenetid, og er vel der jeg henter energien min. Da liker jeg å bare pusle litt i leiligheten, lese bøker/blogger, surfe på nettet, se på serie/film, lage god mat, og bare gjøre det som faller meg inn egentlig.

    17. Jeg føler det også alltid sånn når jeg kommer hjem fra ferie! Litt sånn tom innvendig og ensom selvom kjæresten fortsatt er der. Beste jeg vet når jeg skal kose meg alene er å lage mat som bare jeg liker, se på mine serier, ha hjemmespa ellet gå en deilig tur i skogen 🙂 Håper post-vacay-bluesen gir seg for deg raskt<3 har vært helt nydelig å følge deg på ferie! Du er en så vakker person både på innsiden og utsiden<3

    18. Rusle en rolig tur med en latte i hånda og en podcast som jeg ler skikkelig av- det er så digg! Dra på en yogatime eller praktisere hjemme kan også gjøre underverker på det å føle seg litt nedstemt/ ensom med mer synes jeg. Vi er flere son føler på dette, jeg kjenner meg i hvertfall veldig igjen, og synes det er «godt» å lese at det ikke bare er meg. Klem

    19. Kjenner til følelsen selv! Vært sammen med mange folk, gleder meg til å komme hjem til meg selv og få mitt alenetid, men ensomheten slår meg i trynet hver gang og tårene triller uten at jeg har kontroll. Jeg også tenker at jeg har det så fint og er ikke alene, men følelsen kommer likevel. Den går heldigvis over i løpet av en dag eller to når hverdagen slår inn for fullt igjen. Misforstå meg rett, men jeg følte en lettelse når jeg så at jeg ikke er den eneste som har det sånn! Mange gode klemmer til deg, du er ikke alene <3

    20. Podcast eller lydbok i kombinasjonen med et varmt bad med gode oljer -gjerne mens en eller annen ovnsform sørger for at middagen er klar etterpå!
      Setter meg ut i hagen eller i en park med en kopp kaffe og bok.
      Rydder og vasker og organiserer skap på kjøkken og gang -hlres ork ut men det er nesten litt meditativt når en bare kommer i gang.og små ryddige endringer kan gjøre så mye for hvordan rommet ser ut og også på hvordan man føler seg selv. samme gjelder å rydde i klesskapet, organisere bokhylla osv … Mulig jeg bare er skikkelige nerd altså men det gir iallefall meg glede…
      Slår ellers et stort slag for en god lydbok på øret mens man går en tur.drt gjør sååå godt!
      Ellers litt guilty pleasure når jeg er alene… Nintendo, supert Mario….
      Og -spise is rett ut av boksen mens man ser en film man helst ikke ser med andre,en barnslig nfilm med nostalgi,eller en chickflick

    21. Flott og viktig innlegg som mange kjenner seg igjen i. Jeg er ikke så ofte alene, men er flink til å kose meg alene. Da liker jeg å gå tur på nye steder eller steder jeg ikke er så ofte, sy eller lage ting, organisere i skuffer og skap, trene, kjøpe sushi(for det liker ikke familien min), smågodt og brus. Kommer alltid alt for sent i seng da fordi jeg har så mye jeg liler å pusle med. Jeg tenker at jeg må bruke tiden alene på de tingene jeg liker å gjøre, men som kanskje ikke venner/familie er så opptatt av.

    22. Liker så innmari godt å klikke meg inn på bloggen din. Det at du alltid er så positivt og klarer å se gleder i små ting 🙂 Ikke rart i det hele tatt at man kan føle seg litt ensom etter noen uker i masse selskap.

      Jeg har hatt avstandsforhold med min fine kjæreste i 10 år (snart ferdig hurra), så blir en del alene. Prøver som regel å være sosial et par ganger i uka, men det er ofte når jeg er alene at jeg virkelig får lade. Synes det er sjukt digg å gå på fjellet / turer i skogen og gjør det så ofte som jeg kan, og leser og ser serier når det er dårlig vær. Siste tiden har jeg også kjøpt noen tegnebøker som jeg har fargelagt i – det er utrolig koselig. Koser meg også veldig på kjøkkenet, og synes det er ekstra stas å lage noe for andre, enten hjemmelaget granola, bakst eller kaker. Ellers er det også veldig koselig å pusle hjemme – kjøpe nye freshe planter og vaske leiligheten 🙂

    23. Fint innlegg. Kan forstå den overgangen, men jeg kjenner meg ikke helt igjen. Jeg hadde gledet meg enormt til å få vært alene. Endelig, tror jeg jeg hadde tenkt, introvert som jeg er. Jeg er i en prosess med meg selv for tiden der jeg ønsker å bli bevisst hvem jeg er, så jeg bruker tiden på det og være nysgjerrig på hva jeg liker og vil ha ut av livet mitt. Jeg nyter alenetid, og bruker den til å gjøre ting og til å ikke gjøre ting. Alt fra å bare ligge, sitte, puste, være, sitte i sola, høre på podcast, musikk, sette på serie/film, lage deilig mat, rydde i ulike rom, rommestere tingene mine, kaste/hive ting, lakke negler og annen egenpleie, jogge, gå tur, gå ned til stranden og puste inn sjølufta, yogaøvelser/stå på hendene. Jeg prøver å følge intuisjonen min når jeg er alene og kjenne etter “hva trenger jeg nå”?, og det man være så mye forskjellig. Lykke til! Det er nok bare en overgang som du selv sier. Takk som spør oss så direkte, det var fint å skrive ned noen av tingene som jeg anser som viktig for meg selv. Ha en fin uke 🙂

    24. Jeg har alltid satt stor pris på alenetid, da jeg er avhengig av det for å samle energi. Er ganske så introvert, samtidig som jeg er glad i å være sosial sammen med andre. Men jeg kan ikke være for lenge sammen med andre folk uten at jeg trenger å trekke meg tilbake. Selv ikke aller nærmeste familie eller samboer. Må liksom være bare meg selv, alene. Høres jo ikke helt bra ut, fordi jeg er uendelig glad i familien og kjæresten min, men er bare sånn jeg skrudd sammen da..

      Når jeg skal kose meg en kveld alene, liker jeg å ha gjort noe aktivt før jeg setter meg ned i sofaen. Gjerne en rask gåtur med podcast på øret, eller en joggetur. Når jeg er ferdigdusja og ren og pen(tja?, kanskje haha), er det serier i sofaen som frister mest. Når jeg er alene kjører jeg ofte på med både sjokoladekake til middag, smågodt, iskrem og Solo. Sjokoladekaka prøver jeg å lage litt sunnere da, med sukrin gold istedenfor sukker i kaka og litt sukrinmelis og fibersirup clear sammen med vanlig melis i glasuren. Og så er jeg glad i edamamebønner som snacks -i tillegg til alt det andre hehe. Elsker å legge meg tidlig for å lese bok også!

    25. Kjære du <3
      Det er utrolig fint at du åpner deg for leserne dine! Jeg har også vært innom denne følelsen, opp til flere ganger… Vi er bare mennesker, og liver er ikke bare fryd og gammen til enhver tid. Og ensomhet er noe alle vil føle på opp til flere ganger i livet! Jeg er bosatt på sørlandet. Flyttet hit primært på grunnlag av studie og kjæreste. Nå som bacheloren er fullført, kjenner jeg til stadighet på denne ensomhetsfølelsen da "alle" mine studievenner har vendt snuten vekk fra Kristiansand, samt at min kjæreste jobber på sjøen og derav er bortreist omlag halve året. Likevel forsøker jeg å tenke positivt, og forsøker å komme i kontakt med folk (selv om dette ikke er enkelt utenfor studiemiljøet). Trives til tross av dette svært godt på Sørlandet, og håper på et større nettverk etterhvert! Likevel trives jeg godt i eget selskap – jeg behøver alenetid. Trening, gåturer i naturen, pynting i heimen, sette på favorittserien med godteskåla er noe jeg gjør alene, og koser meg med.
      Lykke til videre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg