Jeg blir så oppgitt

Jeg blir så utrolig oppgitt over kroppen min for tiden, de siste månedene har forkjølelsene kommet på løpende bånd og jeg forstår ikke hvor det har blitt sav immunforsvaret mitt. Jeg som tidligere så og si aldri ble syk, opplever nå tett nese, verk i kroppen, sår hals og slapp form så alt for ofte. Det er SÅ frustrerende. Jeg la ut en post på Instagram hvor jeg delte min frustrasjon over at det føles som hele kroppen min jobber mot meg. Reaksjonene lot ikke vente på seg, og det har nå tikket inn flere hundre kommentarer. Det er virkelig så mange som kjenner på det samme, vi er en gigantisk gjeng som kjenner på irritasjon over månedsvis med pjusk-form.

Jeg spurte også om folk kjente seg igjen i dette, og hva de kan gjør med det. Kommentarene haglet, og jeg vil selvfølgelig dele dem med dere også❤️

  • Det samme skjer med meg hele tiden, jeg tenker trikset nok er å ta ordentlige fridager. Hvordan faktisk slapper helt av!
  • Kjenner meg så igjen, ble forkjølet konstant før. Nå har jeg operert mandlene, og ikke vært syk siden.
  • For meg var det den stressende hverdagen som gjorde at jeg ofte var småpjusk. Det roet seg ned, når jeg roet meg ned.
  • Jeg vil anbefale deg å bade ute én gang pr måned. Jeg gjør det, og er aldri syk.
  • Berit Nordstrand skriver at tarm og immunforsvar ofte henger sammen. Så sliter du med margen, kan det være en sammenheng her.
  • Tror vi må bli bedre til å lytte til kroppen
  • Hvis man ofte blir syk så kan det være et tegn på at man er overtrent, og for dårlig restitusjon.
  • Jeg anbefaler deg å sjekke deg hos legen, kanskje du har noen mangler. Prøv å ta det HELT rolig til du er skikkelig frisk igjen.
  • Vil tipse deg om å skifte til tørre treningsklær før du drar hjem fra treningssenteret.
  • Kanskje det er for lite restitusjon?
  • Har du testet fettsyrebalansen din? Forholdet mellom omega 6/3 i blodet ditt?
  • Husk å drikke nok vann! viktigere enn du tror.
  • Jeg tok grundige blodprøver, og fikk sammensatt en liten cocktail av vitaminer av legen, og siden det, no more pjusk!
  • Kostholdet er så viktig, næringsrik mat er redningen.
  • Samme her, og det er så irriterende. Del gjerne hvis noen kommer med noen tips ( denne fikk jeg sikkert 50 stykker av)
  • Kanskje dette er et tegn på stress, siden det kommer såpass hyppig og ikke blir ordentlig sykdom, men mer bare pjusk.
  • Anbefaler deg å kjøpe aspirin brustabletter og fevrex i utlandet, ta det hver gang du brygger på noe.
  • Kjenner meg så godt igjen. Jeg har en aktiv jobb, men forstår ikke grunnen til at jeg blir så mye småsyk.
  • Har du sjekket deg for kyssesyken? (ja det har jeg, og jeg har hatt det tidligere)
  • Har det helt på samme måte, kanskje vi må gire ned et hakk?
  • Jeg manglet folsyre, hvem hadde trodd det liksom? Fant dette ut hos legen, og tar nå tilskudd. Sjeldent syk nå!
  • Jeg holder meg alltid hjemme et par ekstra dager, så jeg vet jeg er helt helt frisk før jeg drar på jobb og trening.
  • Isbading er tingen, holder meg frisk!!
  • Har du vært hos legen og tatt blodprøver? kanskje du mangler noe tilskudd.

Utenom disse så var det enormt mange som skrev at de opplever det samme, og gjerne ønsket tipsene jeg får. Jeg er den typen som tenker at jeg kan få i meg så og si alt gjennom kostholdet, og at tilskudd ikke er nødvendig hvis jeg ikke har noen mangler. Ikke tenkt tanken på å sjekke meg for noe mangler, men kanskje det er noe i det som nevnes her. Samtidig tror jeg det er viktig å ikke ta helt av.

Jeg tenker nok at det handler om å lære seg å slappe av, kle godt på seg, ikke gå våt og kald etter trening/svetting, spise næringrikt, drikke nok vann og lytte til kroppen. Restitusjon for dem som trener mye er så viktig, nok næringsrik mat, rikelig med vann og nok søvn. De to siste punktene her vet jeg at jeg er ekstremt dårlig på, så det blir det første jeg tar tak i. Vann og søvn er mitt fokus første del av 2020. Målet er 2l rent vann daglig (jeg har en vannflaske som inneholder 1liter, så da ordet 2 av den pr dag) når det gjelder sølv så er målet å legge seg tidligere, for jeg kan faktisk ikke stå opp tidligere enn jeg allerede gjør (rundt 06/07) så ja, i seng rundt 22/23 er målet.

Noen som er med på å ta tak i disse to tingene som et første steg mot en friskere og litt mer energisk hverdag? 😊

Tusen takk for alle tips❤️ Dere er gode! Jeg skal ha en ganske rolig helg, og kose meg med å forberede løpe-challengen til dere fra sofaen. Formen skal pleies, mens jeg planlegger tidenes sprekeste 5 uker for dere😅 helt perfekt!!

 

Smiiiil, Maren 

 

9 kommentarer
    1. Både negativt stress OG positivt stress kan påvirke kroppen for dem som er sensitive. Jeg vet jeg er en av disse, og blir ofte småsyk hvis veldig mye skjer på en gang i mitt liv. Selv om mye er positivt så er det kroppen sin måte å si at det er litt mye på gang, og at jeg er ute av balansen min. Hvis dette feks skjer etter hver gang du har presset deg litt ekstra/hatt ekstra mye å tenke på eller gjøre selv om dette er positivt, så er det kanskje noe å tenke på:)

      håper du føler deg bedre fort!

    2. Dette vet du jo så klart men nummer en på lista er jo å vaske hender nøye og ofte! Og ellers nok søvn og hvile, holde seg varm og tørr, bra mat med nok grønt og ikke for mye grublerier tror jeg er nøkkelen.

      Jeg glemmer meg ofte, og får svi de gangene jeg går hjem i kulda i svett treningstights og ankelsokker, biter negler på flyplassen eller går ut med vått hår 😛

      Håper du snart blir frisk som en fisk! 🙂

      1. Ja håndvask og håndsprit er jeg crazy på! hehe, så det er kanskje den ene tingen jeg faktisk er skikkelig god på😅😊 Tror alt du nevner her er så viktig, en kjempe fin oppsummering ❤️ kjenner meg så igjen, vått hår, svett etter trening og hele pakka. så fort gjort!!

    3. God bedring!
      Kan det ha sammenheng med mageproblemene? Immunforsvaret avhenger veldig av sunn og frisk tarm, magehelse og immunforsvaret har en mye større sammenhengende enn hva folk flest tror. Ikke at dette hjelper deg, da … Men ville iallfall nevne det. har ei venninne som sler mye med magen, fant ut etter lang tid at hun har en kronisk tarmsykdom, noe som inneberer svakere immunforsvar. Kanskje er du plager av noenliknende?
      Uansett .. god bedring. Håper du kommer deg skikkelig til hektene igjen kjapt

    4. Jeg er super streng på søvn.Går gjerne å legger meg kl 20-20:30 hvis jeg er trøtt!Da over jeg til 5 og stater dagen da.Fungerer kjempe fint.Trener mye,går på fjellet med hunden før jobb hver dag og har en aktiv jobb men er aldri forkjølet eller syk.Tror det kommer av at jeg får nok søvn,mye dagslys,bra kosthold og sier glatt nei til aktivitet/besøk etc hvis jeg ikke vil eller har mer behov for å slappe av.Slappe av trenger ikke å bety en hel dag på sofaen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg