“Ikke tro at du er Jacob Ingebrigtsen etter første uka i januar”

Bilde lånt av Nettavisen.no

Jeg har stilt løpsekspert Trine Mjåland noen spørsmål om løping, og fått henne til å dele sin favoritt økt med oss. I tillegg deler Trine massevis av tips, triks og gode råd. Det er bare å kose seg med dagens lesning:

Hvem er du? Litt om deg, og din løpsbakgrunn:

Trine Mjåland. 29 år fra Kristiansand. Mamma til Svein på 4 år og Jens på 8mnd. Jobber som lærer ved idrettslinja på KKG og som instruktør på Spicheren Treningssenter. La opp som friidrettsutøver i 2017. Min hovedøvelse som aktiv var 800-meter, hvor jeg ble norgesmester en rekke ganger og deltok for Norge i EM ved tre anledninger. Jeg løp på landslaget fra 2012-2016. Gjennom min elite-satsing over flere år og med mange dyktige fagfolk involvert har jeg opparbeidet meg en kompetanse innenfor løping og trening generelt som jeg anvender på meg selv, elever og kunder i dag.

Du har lagt opp nå, men du løper mye fremdeles, stemmer ikke det? Hvordan ser din treningshverdag ut nå?

Selv om jeg ikke lenger er «aktiv» elsker jeg å være i god form, og tar derfor i bruk treningsmetoder og prinsipper fra toppidretten. Formtoppene uteblir som et resultat av manglende optimalisering (småbarnslivet…….) Jeg trener stort sett hver dag, men har maks tre harde økter i uken. Resten er rolig, og helst i alternative bevegelsesformer (sykkel/ellipse) for å avlaste muskler, skjelett og sener for støt-belastning. Jeg trener også styrke to ganger i uken for å bevare litt power og toleranse for løpsbelastning.

Kan du dele en av dine favoritt intervall-økt / løpeøkt med oss?

Min all-time favoritt løpeøkt er 8x4min. Jeg starter ganske kontrollert også øker jeg med 0,5 per drag. Etter sykdom eller ferie pleier jeg å bygge meg opp fra 6drag ila et par uker. Så hvis du har lite erfaring (nå) burde du kanskje begynne med 4, og ha mål om å fullføre 6 ila en tre-ukers periode. Gitt at du trener denne økta 1 gang i uken.

4min er egentlig ganske lenge og spesielt på mølle litt kjedelig, men dette er økta jeg bruker som «referanse» på formen. Jeg har gjennom de siste årene gjennomført denne økta så uendelig mange ganger at jeg vet nøyaktig hvor jeg har vært, hvor jeg eventuelt vil, og hva jeg må gjøre for å komme dit hvis det føles motiverende for kommende treningsperiode.

Har du noen gode, spesifikke tips til dem som ønsker å bedre løpsteknikken sin. Noen konkrete ting man må huske på / kan jobbe med?

Når det gjelder løpsteknikk har jeg nok for mye jeg ville ha sagt, men kort oppsummert; husk at overkroppen utgjør ca 40% for optimal teknikk. Vi er avhengige av at alle bevegelser går i den retningen vi ønsker – nemlig rett frem. Derfor er det feks lite hensiktsmessig å rotere i skulderpartiet eller flakse med armene for å komme fortere frem. Vi ønsker 90 grader i albue-leddet og hendene langs hoftene. Tenk at du har noe du skal balansere på hodet slik at det ikke har for mye bevegelse opp og ned eller fra side til side. Klarer du dette går beina av seg selv, gitt at du løfter knærne.

 Bilde lånt fra nrk.no

Etter din erfaringer, kan relativt uerfarne løpere klare 10km på mølle etter 5 ukers opptrening? 

Om man er i stand til å gjennomføre 10km på mølle etter fem uker er selvfølgelig avhengig av hvor mye du har trent på forhånd, men med forutsetning om at gange er tillatt så har jeg troa også på de deltakerene med minst erfaring. For hvis du faktisk sitter og leser dette jeg har skrevet nå, så vitner det om at du har eller er i ferd med å sette deg et mål du ønsker å oppnå. Allerede der er du på god vei. Så handler det bare om å gjøre jobben, og ikke tenke for mye eller snakke (så forbanna mye) om at du skal gjøre den. Så lenge målet er å gjennomføre 10km i et tempo som føles utfordrende for deg selv, holder det å følge opplegget til Maren. Men da gitt at du ikke har unnskyldninger. Hunden din kan være litt alene hjemme, og det er ikke dugnad i blokka hver ettermiddag. Bare gå på trening – få det gjort! Og når du kommer hjem – Ikke hiv i deg masse søppel-mat som «belønning for strevet», men «optimaliser» treningsutbytte med sunn og næringsrik kost. Så gjenopptar du dette gode og balanserte mønstret uke for uke, og ikke bare i fem uker, men så lenge at det føles helt naturlig for deg. Da har du forutsetninger for å lykkes med det meste av det du ønsker for treningen din.

Nevn et par klassiske ”tabber” nye løpere ofte gjør?

Den største feilen alle nyfrelste løpere gjør er FOR MYE FOR FORT. Les dette flere ganger: ikke tro at du er Jacob Ingebrigtsen etter første uka i januar. Ikke tro at du er Jacob Ingebrigtsen etter første uka i januar. Da blir du skadet. Se for deg at du er en plante. Du trenger en balansert mengde med vann (trening), litt sollys (kjærlighet fra venner og familie) og ikke minst riktig temperatur (riktig kosthold) for å vokse deg stor og sterk.

Helt til slutt velger jeg å slå et slag for det aller beste med løping – det er så enkelt!! Ta på deg et par sko, og det har faktisk ikke så mye å si hvilke de er eller hvordan de ser ut – også er du i gang!! Alt for mange mosjonister overanalyserer utstyr/skovalg. Får du plager eller vondter er det mest sannsynlig en muskulær svakhet eller overbelastning som er årsaken, og ikke skoene.

 

Tusen tusen takk til fantastiske Trine som tok seg tid til å dele av som enorme erfaring innenfor løp. Jeg er så heldig å ha Trine som kollega på Spicheren, og har lært så mye av henne! Jeg hadde ikke følt meg så trygg som instruktør i løpesalen hadde det ikke vært for alle timene med henne i forkant❤️

Håper dere synes dette var inspirerende å lese, jeg ble hvertfall både inspirert og motivert! Jeg tenker nok at vi skal teste oss på et par 4-minutters drag snart folkens😊💪🏼

 

Smiiil, Maren 

 

5 kommentarer
      1. Jeg har fått det og lagret det til en spørsmålsrunde😄 Akkurat nå har jeg litt fokus på løpechallengen, men det er et viktig spørsmål, så lagrer det, og tar det med på neste spørsmålsrunde ❤️❤️

    1. For et gøy innlegg! Kan du plis be Trine forklare oss enda mer om løpsteknikk? Kanskje noen filmer som illustrerer, eller et mer utfyllende innlegg? 😀

      1. Vi får se hva vi kan få til, det er ganske tidkrevende å gjøre slike ting, og to rimelig fullpakkede timeplaner som skal gå opp. Jeg skal se hva jeg kan få til 😄😄 jeg støtter meg veldig til det trine skriver, og at man ikke trenger å overdrive fokuset på teknikk. Ta med deg de korte, gode teknikktipsene hennes, og start der😄😄

    2. Veldig informativt innlegg 🙂 Det med skader som hun nevner kan ikke bli sagt nok! Å løpe 10 km på 5 uker hvis man ikke f.eks ikke har løpt noe før i det hele tatt vil jeg kalle oppskriften på skade 🙁 Prøvde selv å løpe 10 km på 8 uker i fjor og sitter igjen med både plantar fascitt og beinhinnebetennelse som ikke går over 6 mnd etter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg