Et stort mål er nådd

Flaks at jeg ikke trente på Sats i går, da hadde ikke dette antrekket vært ok. Eller, nå har de vel snudd igjen, og godtar magetopp likevel? Ikke at det hadde påvirket meg, den eneste gangen jeg trener i kort topp er på Hot Yoga, eller på ferie når gradestokken bikker 30 grader. Poenget er ikke om det påvirker meg eller ikke, poenget er at det blir HELT feil å legge inn et forbud mot å vise magen, som begrunnes med kroppspress.

Det blir jo mer fokus på kropp ved at man setter om regler mot det!! Jeg vet ikke med dere, men ingen av stedene jeg trener eller har trent ( og det er ganske så mange steder i løpet av de 10-12 årene jeg har vært i treningsbransjen) har det vært et stort problem at jenter viser en liten stripe med hud på magen. Kanskje er det meg som ikke har fokuset på det, og ikke ser det, men jeg så ikke på dette som noe stort problem før det ble en regel mot det. La folk få gå i det de vil, og være seg selv – akkurat slik de er!

Heia jenter som vil gå i magetopp, heia jenter som vil gå i Tskjorte. La folk velge selv, enkelt og greit. Jeg velger selv å trene i singlet eller Tskjorte på treningssenter, men det er kun fordi jeg trives best med det. Jeg heier akkurat like mye på de som ønsker å ha på seg noe annet. Hadde dette forbudet kommet på grunn av hygieniske årsaker, så kunne jeg kjøpt det litt mer. Bar svett hud mot apparater er litt ugreit, men da tenker jeg at det løses fint med at alle bruker et lit håndkle – noe man uansett egentlig skal ha med seg på trening.

Så ja, dette ble en lang innledning til det jeg egentlig skulle dele med dere i dag. Jeg ble spurt av både Dagbladet og FVN om å uttale meg i denne saken, og stille med bilde av meg selv i magetopp i intervjuet. Det hadde jeg ikke noe behov for! Jeg vil heller dele meningene mine med dere her på bloggen, og veldig gjerne høre hva dere mener tilbake💗

MEN tilbake til det jeg egentlig skulle dele med dere i dag! I går nådde jeg nemlig et mål jeg hadde bestemt meg for å prøve å klare innen jul. Målet var 100kg i markløft – mer enn én repetisjon. I går klarte jeg det!!!!! Og dermed ble målet nådd, før jeg rakk å dele målsetningen med dere.

For lavt mål tenker dere? Nei egentlig ikke, for jeg testet 80kg alene for et par uker siden, og følte det var dødens tungt. I går føk 100kg rett opp, ikke bare én gang, men faktisk hele 4 ganger etter hverandre. DET ER HELT VILT GØY!!! Grunnen til at det gikk såpass enkelt tror jeg er følgende:

  • En rå gjeng rundt meg, som heiet, pushet og “hypet” meg opp før løftet
  • Selvtillit fra coachen på at jeg var mer enn sterk nok til å få det til
  • God oppvarming 
  • “Sterk stemning” i rommet – med det mener jeg at det var mange sterke folk rundt meg som løftet. Typisk “Guttastemning” – og med det mener jeg IKKE at det må være gutter, men de jeg løftet sammen med var sterkere enn meg, og økte vektene jevnt oppover. Det ble en veldig gøy stemning rundt å teste tyngre og tyngre løft.
  • En lengre periode med jevn og god trening, godt med restitusjon og godt påfyll av mat. 

Jeg tror at det er mange faktorer som påvirker fremgang, og flere faktorer som påvirker hvor bra man presterer. Dagsform har selvfølgelig mye å si, i tillegg til de nevnte tingene over. Det er stor forskjell på å løfte alene, og det å ha en stor heiagjeng rundt deg. Det er også godt å ha trygghet i at teknikken din er god, at noen med erfaring ser deg og bekrefter at du er sterk nok.

Nei dette var bare skikkelig gøy, og nå leker jeg meg litt med nye mål. Det er her jeg har lyst å høre med dere: HVA ER DITT MÅL MED TRENINGEN? 

Det kan være store eller mindre mål. kanskje er målet ditt å bli glad i fysisk aktivitet, klare din første pullup, 50 kg i knebøy, egen kroppsvekt i markløft, eller kanskje du har som mål å tørre å teste en ny aktivitet. Hva enn det er, del det med meg i kommentarfeltet. Et mål blir så mye mer ekte i det øyeblikket man deler det💗💪🏼

God helg fine venner. Håper helgen din blir nydelig!

 

Smiiil, Maren 

 

6 kommentarer
    1. Nei til magetopp av hygienske grunner. De eneste som faktisk er flinke til å ha med seg dette håndkleet, er seniorer, og de har iallefall ikke magetopp😅

    2. Gratulerer, Maren😄 Den mestringsfølelsen av å ha nådd et mål er magisk🌟🌟 Takk for det fantastiske arbeidet du legger ned i bloggen og dine sosiale kanaler! Jeg setter stor pris på å følge deg💛 Ha en super helg! Klem💛

      1. For en koselig melding å få❤️ Tusen takk😄 Blir så glad og takknemlig for at du tar deg tid til å skrive dette til meg, det betyr mye🙏🏻
        God klem til deg, og riktig god helg❤️😄

    3. Wow, gratulerer så mye! <3 Alltid gøy når man får sånt til og kanskje enda gøyere at når man blir litt "overrasket" 😀
      Når det gjelder magetopp skjønner jeg egentlig ikke greia, kan ikke folk bare få trene i det de vil så lenge de er påkledd? Men absolutt JA til mer fokus på håndkle og det at man faktisk tørket av apparater, matter osv når man har svettet på de, for det tror jeg de færreste orker å gjøre…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg