En skikkelig kostholdsprat

God lørdagsmorgen mine venner🧡 Har du en fin start på dagen? Her har jeg en sovende Leo ved siden av meg, og en stor kopp kaffe. Ullsokker på føttene, og en stor myk ullgenser på meg. Det er jo nesten vinter her hjemme jo, en liten overgang fra Bali og 30 deilige varmegrader. Det er noe sjarmerende med høsten også, og jeg synes faktisk det er litt koselig også🍂🍁

Jeg gjorde et intervju med ShapeUp som handlet om mitt kosthold. Jeg har lyst å dele det med dere også:

Helt ærlig, hvordan ser matpakka du ut, sånn egentlig?

Den varierer veldig etter tid, lyst og dagsform. I perioder med god struktur, og planlegging har jeg ofte middagsrester fra dagen før, omelett, en god salat med grovt brød til. Andre dager er det knusktørt brød med svett gulost. Hehe. Jeg skal også være så ærlig å si at jeg ofte kjøper lunsj ute, og da er standarden en stor salat med masse godt, favoritten er egg, linser, bønner, avokado, fetaost og crispy salatblader, gjerne med en dobbel latte på havremelk eller en Golden milk ved siden av. Smoothie bowl er også en stor favoritt, eller avokado toast. Nam, nam nam!

Har jeg pakket med meg niste er det gjerne grovt brød med proteinrikt pålegg, resten fra middag med en ny frisk salat til, meieriprodukter, frukt og nøtter, for å nevne noe.

Hva med når du har skikkelig dårlig tid?

Skyr er alltid en reddende engel,  sammen med en boks blåbær, banan, en mini nøttepose og annen frukt. En annen gull-løsning er lomper med ferdig skivet ost og skinke, rull sammen og vips har du tidenes måltid.  En barebells proteinbar funker også finfint når jeg ikke har tid til å stelle i stand noe som helst.

Hva er din mest essensielle ingrediens?

Hmm, jeg er veldig glad avokado, og bruker det både i smoothie (visste du at det er avokadoen, gjerne sammen med banan, som lager den skikkelig kremet og deilige konsistensen på en smoothie?), på knekkebrød, på en grov brødskive, i omelett og i salaten. Det er en super-ingrediens som i tillegg til å smake nydelig, gir deg sunne fettsyrer som kroppen din har godt av, og en god metthetsfølelse. Heia avokado!

Et lite avokado-tips: 1 avokado, 1 ss kesam, hakket rødløk, hakkede tomater, litt chilli og hvitløk, kjør sammen med stavmikser, smak til med salt og pepper. Vips har du en super digg guacamole, perfekt til salaten eller som dipp til grønnsaker eller tortilla chips. ( tortillachips lager du enkelt av speltlomper i ovnen. Kutt dem i ruter, krydre, inn i ovnen på varmluft i 6-8 minutter)

En annen ingrediens jeg bruker mye er banan. Den er så godt å momse som den er (en stor favoritt før eller etter trening) perfekt i smoothie, nydelig som søtning i bakverk, og viktigst av alt – den perfekte ingrediensen i mine favoritt pannekaker.

Banan er helt genialt, og har jeg det ikke i naturlig form, så skal jeg love deg at jeg har frossen banan i frysen. Alltid en banan på lur her😄

Noen andre smarte triks?

Gjøre maten din delikat – vi spiser med øynene også.  Det er så mye mer fristende å spise sunt, hvis det ser skikkelig digg ut også. Så ta deg det lille minuttet ekstra og pynt litt på maten din, dander det pent på tallerkenen og gjør det litt hyggelig for deg selv. Du fortjener det❤️

Spis fargerikt! Det gjør deg glad, og gir deg masse god næring.

Prøv å ha noe frukt og/eller grønnsaker til hvert eneste måltid. Friske bær eller frukt til frokosten din, en grønn salat til lunsjen din, litt ekstra grønnsaker til middagen. Husk at frukt er en super dessert hvis det ikke helt passer å ha frukt i selve måltidet – snacks det etterpå. Det samme gjelder grønnsaker, ha ferdig oppkuttet grønnsaker (feks gulrøtter og blomkål) i kaldt vann i kjøleskapet. Det holder seg godt, og smaker så mye bedre når det er ferdig kuttet opp og satt tilgjengelig.

Håper det var noe inspirasjon å trekke ut fra dette😊 Nå skal jeg spette avgårde, og starte lørdagen. Første stopp er et hagesenter og et par interiørbutikker i sentrum. Verandaen min skal friskes opp litt, og det trengs en ny stor busk. Litt merkelig tidspunkt tenker noen kanskje, siden det nå er høst. Planen er en stor fin, robust busk, som tåler vær, også som jeg da også kan sette julelys på til jul. Håper og tror det blir skikkelig hyggelig.

I kveld skal jeg ha kosekveld med lille Leoen min. Han er litt pjusk med pelsen sin som blir verre og verre, og virker litt småpjusk, så da tar vi en kosekveld sammen. Taco på menyen, noe digg snacks, Skal vi danse og dyne i sofaen.

Hva er dine planer denne lørdagen?🧡

 

Smiiil, Maren 

 

1 kommentar
    1. Har hatt koselig bytur, hatt litt høstjobbing i hagen (satt løk – så spennende til våren om det kommer blomster : ) og nå er det bare sofatid 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg