En ny juletradisjons er skapt

Reklame | Annonselenker

I går var det første desember, og jeg hadde den koseligste dagen noensinne❤️ En god venninne og meg dro hjem til min mamma, og sammen bakte vi både pepperkaker og kakemenn. Vi hadde julemusikk, julegensere og fyr i peisen på kjøkkenet. Så fantastisk koselig 🎅🏻✨

Dette må bli en tradisjon, hvert år skal vi samles på julemånedens første dag, og bake sammen. Kakene ble så fine, og jeg vil selvfølgelig dele dem med dere. Pyntingen er ikke super delikat og lekker, men den er utrolig søt, morsom og akkurat slik vi ønsket det.

Oppskrift pepperkaker: 

  • 600g hvetemel
  • 350g sukker
  • 125g sirup mørk
  • 250g margarin
  • 1/2 kopp melk
  • 1 ts pepper
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 toppet ts hjortetakk
  • 2 ts kanel
  • 1 ts ingefær
  • 1 ts nellik

Slik gjør du:

Smelt smør, og rør det sammen med sukker og sirup, tilsett krydderene, melken og hjortenakk ( utløst i et dråper kokende melk), og tilsutt tilsetter du melet. Jobb deiget godt sammen. La deiget stå i kjøleskapet over natten ( eller 6-8 timer). Bruk en kjevle og lag små kaker med de formene du har. Stekes i ovnen på ca 180 grader i 8-10 minutter. I min ovn hjemme tar det ca 6-7 minutter, men nå hjemme hos mine foreldre tok det drøye 10 minutter. Så her må du følge med, og se hva som passer i din ovn.

   

Pynt med melis, konditorfarge eller ferdige tuber med pynteglasur. Vær kreativ og kos deg med pyntingen ❤️✨🎅🏻 Ta med hele familien, og lag det til en hyggelig aktivitet. Dette er min mamma sin fantastiske oppskrift, men husk at IKEA (og flere matbutikker) selger ferdig deig, som funker helt supert! Så ikke la deigen stoppe deg, har du tid så bak, har du ikke tid så kjøp en ferdig og kos dere i førjulsdagene.

Julegenserene våre er fra Cubus, og du finner min HER til kun 179kr, og Janne sin HER til samme pris.

 

Smiiil, Maren 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg