Dette er litt flaut å innrømme

I dag har jeg vært et vrak, et totalt ubrukelig vrak. Dette er enten en reaksjon på en stressende uke, og en veldig hektisk helg. Eller så er det starten på den mest brutale influensaen jeg har hatt. Hele kroppen min verker. Jeg har hatt så vondt i kroppen i dag, at jeg endte opp med å måtte ta smertestillende – og det har faktisk aldri skjedd før. Så nå er jeg straks på vei i seng, denne kroppen trenger minimum 7-8 gode timer på øyet i natt.

Dert første jeg gjorde når jeg kom hjem fra Oslo var å skifte på senga, så nå skal jeg straks krype under dyna, i helt rent og deilig sengetøy. Finnes det noe bedre?

 

Disse bildene er virkelig ikke fra i dag. I dag er laks til middag det eneste sunne jeg har spist. Ellers har det gått i hjemmebakte skoleboller med gul krem, melis og kokos. Sørlandschips og sjokoladeis. En skikkelig kosesøndag.

Jeg har en liten tanke om at jeg har lyst å prøve å være litt sunnere i ukene som kommer, og det handler på ingen måte om at jeg skal slanke meg eller noe slikt. Det handler bare om at kroppen min skriker til meg at den ikke liker at jeg velger å ta 3-5 kosedager pr uke, og dytte i den ganske mye mat jeg egentlig vet at den ikke responderer spesielt bra på. Jeg synes faktisk det er litt flaut at jeg som har masse utdannelse innenfor trening, helse og enæring tillater meg å dytte så mye usunn mat inn i kroppen. Samtidig så er jeg helt for at man skal kose seg, og det gjør jeg så absolutt. Men det er forskjell på 1-2 dagers helgekos, og 4-5 dagers full kos, gjennom både helg og hverdager. hehe. Så i dag prøver jeg å inspirere meg selv med disse deilige shottene med super-næringsrike juicer, og frisk frukt.

Hvordan har du det med deg selv, vaner og kosthold? Kan vi snakke litt om det? Føler du at du spiser greit og trives? Eller er du kanskje litt ute å kjøre du også? Del med meg i kommentarfeltet. Kanskje er vi flere som har latt helgekosen bli en gigantisk matfest som strekker seg langt ut i uka, eller starter lenge før helgen er i gang. Hva er vel da bedre enn å ta litt grep sammen, rett og slett bare fordi vi fortjener å føle oss bra, ha energi og en kropp som fungerer optimalt.

Jeg er spent på å høre fra dere. Kanskje noen av dere har et kosthold som fungerer skikkelig bra, og de gode vanene er helt på plass. Det hadde vært super-inspirerende å høre om det også. Så la oss dele litt med hverandre🧡

 

Smiiil, Maren

 

19 kommentarer
    1. Slite masse med å finne ein balanse og rett «matvei». Prøver å starte kvar uke med eit gjennomtenkt og sundt kosthold. Men i løpet av veka så ryk eg utpå. Jo travlere og meir stress det er jo verre blir det. Har så utrulig lyst å få eit betre kosthold, både for barna mine, lingjene 🙈 mine og økonomien. Følger med på altfor mange blogger om mat og trening, og trur kanskje det blir litt for mye og forvirrende til slutt… men kjenner meg altså godt igjen i det du beskriver…
      Mvh meg😃

    2. Så utrolig ute å kjøre! Føles som at jeg nesten ikke spiser noe sunn mat! Slik er det ikke, for jeg spiser sunt de fleste måltider, bare all driten litt her og der som kommer i tillegg. Det verste er at jeg blir virkelig slapp og dårlig av det, men klarer ikke skjerpe meg for det 🤣 har og mye kunnskap om hva som er bra kostholdsmessig, så hvorfor klarer jeg ikke følge det da, arg!

    3. Åja dette trenger jeg! ❤️ Masse gode sunne tips fra deg❤️God bedring!! Håper du bare trang søvn! Mange god bedring klemmer

    4. Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde kontroll på kostholdet mitt. Har lenge “tullet med maten“ som jeg kaller det. (Er egentlig diagnostisert med uspesifisert spiseforstyrrelse). I perioder har det gått veldig bra, i andre har jeg spist i overkant ekstremt sunt og med regide regler, og andre ganger spist minimalt. Nå spiser jeg minimalt med mat i løpet av dagen, men ender opp med å spise potetgull og/eller smågodt nesten hver kveld. Hvor logikken i det ligger aner jeg virkelig ikke. Og det er faktisk vondere og vanskeligere å innrømme (skrive) ned enn da jeg spiste minimalt. Så om du eller noen andre skulle ha noen tips på å klare å endre dette tar jeg i mot med glede! Og ja, den fornuftige delen av meg vet jo at om man spiser fullverdige måltider i løpet av dagen er det lettere å holde seg unna. Men i mitt hode er mat fortsatt “farlig”, da det virker mer skjult enn hva godteri er. Vanskelig å forklare. Og absolutt ikke logisk!

      1. Du er ikke alene. Jeg har det likedan med smågodt, fyller på og unner meg det, både gjennom dagen og til kvelden. Mens mat er mer skummelt. Å spise pizza er f.eks kjemepvanskelig🙄

    5. God bedring 🙂 Uff, kosthold ja. Starta året så bra, men så ble det mye stress og alt har falt litt ut igjen.. Men man må jo bare hoppe i det og prøve å komme inn i gode rutiner igjen 🙂

    6. Så fint du deler tankene dine om kosthold! Utrolig deilig med en treningsblogg som ikke bare gir deg dårlig samvittighet..

      Jeg føler på mye av det samme nå. Det høres ut som en veldig dårlig unnskyldning, men jeg er i et ganske ferskt forhold og det blir mye kosemat inne i bildet. Man skal lage noe ekstra godt til middag, gjerne ha is og andre godsaker. Og plutselig er man i en spiral man ikke vil være i.. Så det er noe jeg jobber med nå! Men jeg prøver heller å tenke på at jeg skal gi kroppen min bra ting, enn at jeg skal nekte den ulike typer mat. Jeg synes den tankegangen fungerer bedre for meg 🙂 ha en fin uke!

    7. Hahaha, feel you, Maren! Jeg hadde veldig mye lavere fettprosent før, og da trivdes jeg i grunn ganske mye bedre med eget utseende, om det er lov å si ;-). Jeg trente i tillegg mye mer variert, både styrke og løping/intervaller/gange i motbakke, enn jeg gjør i dag. Fikk meg kjæreste, ble samboer og BÆM – terskelen for å kose seg ofte (og i større skala enn tidligere) ble mye lavere, og det ble for meg vanskelig å trene like ofte. Jeg begynte derfor å ofte bare ty til kondisjonstrening, og de siste to årene har jeg nærmest kuttet ut styrketreningen, og det var det jeg følte at fettprosenten steg så mye. Jeg fikk SÅ mye mer cravings på usunn mat, det ble ofte slik at jeg bæljet ned en stor skål med is, sjokoladesaus ++ eller 4 ostesmørbrød kl 23 på kvelden 4/7 dager i uken, fordi jeg hele tiden tynet meg selv sånn med den kondisjonstreningen. Nå har jeg endelig begynt å trene mye mer styrke igjen, kanskje 5/7 dager i uken, og det har hjulpet veldig mot cravings og fått meg til å spise mye sunnere igjen. For meg hjalp det altså å kutte kraftig ned på kondisjonstreningen, og gåing i motbakke, da kom resultatene og kostholdet seg betraktelig igjen! 🙂 Ha en fin uke!

    8. God bedring kjære deg <3 Jeg har vært syk siden tirsdag, helga verst…..måtte også ty til ibux. Men det jeg har merket er at når formen er elendig og alt verker…..da dytter jeg inn usunne ting, ikke smaker det heller, for smakssansen har jo tatt sei ei lita ferie 😛 Men det er det jeg har lyst på, ikke den vanlige sunne maten. Så kjør på, jeg vil motiveres.

    9. Har spist usunt i lengre perioder over flere år, ikkje bra. Var så lei og fikk en vekker før jul mtp helse, så da måtte jeg virkelig ta grep. Jeg bestemte meg for å kutte sukker i hele januar og rydde opp i kostvanene. Etterhvert som jeg velger sunnere og har droppet sukker har søtsuget forsvunnet mye. Det er der til tider og da spiser jeg frukt, skyr, fun light-gelé og sjokoladepudding uten sukker. Jeg er typen som ELSKER alt søtt, særlig gjærbakst, kaker og sjokkis. Men mye av suget sitter mellom øra. Går mye bedre nå som jeg har bestemt meg for å ta sunnere valg. Fokuserer på å få i meg nok protein og nok næring, ikke tomme kalorier. Deilig å føle på mer overskudd, mindre hodepine, bedre søvn. Men for min del krever det fokus og hard jobbing med motivasjon.

    10. Hei skjønne dame!<3 Jeg har et rent, meget sunt kosthold hele uken gjennom. Alle måltider! Så gleder jeg meg skikkelig til fredager. Da har jeg potetgull og pepsi max kos! 🙂 Jeg eeeeelsker sjokolade!!! Så det spiser jeg masse av på Lørdagskvelden! Typ 2 store plater! HAHA! Så ingenting extra på Søndag! Mange syns jeg er veldig streng med meg selv, MEN det er sånn det funker best for MEG! Jeg liker å leve litt som da jeg var barn på en måte, da blir det myyye mer glede over det! Jeg er svært dårlig på å ta noen biter, så derfor styrer jeg unna heeelt i ukedagene! Så da unner jeg meg heller en bra stor dose Fredag og Lørdag! Viktig å finne den balansen som funker for seg selv, og få det til en god vane over tid. Da blir det ikke vanskelig faktisk! Dukker det opp en tanke om at det hadde vært sykt gått med litt sjokolade, legger jeg bort den tanken med en gang! Da blir jeg stolt over meg selv også, sant? Så det er skjønt! Digger deg fina!<3 Stooor klem til deg fra meg!<3

      1. Så gøy å høre at andre er like! Jeg trives også mye bedre med å stappe i meg alt jeg vil på lørdagskvelden og spise helt rent resten av uka. Det får meg automatisk til å ikke crave noe i hverdagen fordi jeg vet at lørdagsgodtet kommer 😄☺️Trives veldig godt med det. Vil heller spise 1 stor plate sjokkis, is, chips og smågodt en lørdag en en rute hver dag – overdrevet, men dere skjønner..

        Så Maren, hva med å bestemme seg for å kose seg med næringstom mat 1-2 dager i uken som er bestemt på forhånd? Også lager du middager av næringsrike råvarer ellers.

    11. Jeg hadde godteri fri i januar, men koste meg med en bolle i helgen. Det funket faktisk, og søtsuget ble mindre og mindre. Nå har jeg sjelden lyst på godteri/kosemat på kvelden fordi jeg blir så mett av det nå. Og da er det lettere å holde seg til lørdags eller fredags godt.
      Ellers synes jeg det er deilig å planlegge middagene mine i uken som kommer, det at jeg vet sånn ca hva jeg skal ha til middag for da ender jeg ikke opp med å spise dritt, men det jeg har planlagt. Jeg trener som regel på kveldene når jeg har dagvakt, og da gleder jeg meg til god kveldsmat etterpå. Det kan være proteinrundstykker, appelsin eller en god youghert. Kjedlrig, men det funker.
      Ellers har jeg begynt med å skrelle mange gulrøtter av gangen, og ha de i vann, og når kosebehovet kommer, da er det lett å ta en gulrot.

      Det er kjedelig, men det funker for meg. Koser meg som regel med noe godteri pluss en bolle på lørdager, og det holder. Har ikke kuttet ut noe,men har liksom laget en plan;)

      Håper formen din er bra!!

    12. Jeg ELSKER ærligheten. Blir ikke komfortabel med bloggere eller folk som aldri meddeler at de kan finne på å spise noe mindre sunt i blant. Og jeg føler på nøyaktig det samme som deg, har sklidd ut den siste tiden, hatt mer usunt tilgjengelig og da….fort gjort… Jeg vil gjerne også spise bedre fremover! for kroppens og helsa skyld.
      Vil gjerne ha mer innlegg om kosthold. Hvorfor du velger de produktene på matbutikken du gjør, litt om innholdet i de matvarene du kjøper mest, hvem du bytter hva med pga næringsinnholdet og sånn. Hvilke valg du gjør på matbutikken. Hadde vært så spennende. og hva du alltid må ha i matskapet (selv om jeg har lest det før). Masse mer om det. blir ikke lei marenmaten din. Gjerne mer av enkle oppskrifter også. Mer om knekkebrød, smoothies, juice, smoothiebowls, enkle middagsretter, råvarer, matvalg, næringsinnhold, sunne desserter og bakverk, vegansk mat, hvordan lage gode måltider av få ingredienser..JA TAKK <3 Flinke du!

    13. Hei,
      For min del er det ofte enten eller når det gjelder mat og kosthold.
      Porsjonstørrelse er en rar greie for meg. Når jeg spiser sammen med andre, uansett om det er kjæreste, familie eller venninner, spiser jeg aldri til jeg blir stappmett -heller kanskje litt mindre enn jeg trenger. Når jeg spiser alene, spiser jeg mye større porsjoner og ofte mer enn jeg trenger -får ofte vondt i magen fordi jeg har spist for mye.
      I tillegg elsker jeg alt som er søtt. Har derfor ofte en sjokolade eller pastilleske gjemt innerst i skapet hjemme, som jeg kan spise om søtsuget melder seg. Men spiser ofte søtsaker “i skjul”, fordi jeg av en eller annen grunn ikke vil at folk skal se jeg spiser søtsaker!?? *haha*, merkelig. Når jeg er hjemme hos mamma og pappa, går jeg alltid på sjokolade-/godis-jakt i matboden -uten at noen ser meg såklart.. De kveldene kjæresten er bortreist og jeg er alene hjemme, lager jeg ofte både sjokoladekake, spiser smågodt og iskrem. Det verste er nesten at jeg en sjelden gang titter inn i fryseren på jobb og småspiser av iskremrester *haha*, hva gir du meg? ..jeg er rar.

    14. Jeg spiser ganske variert ila. dagen, men har vel vært litt slapp nå i eksamensperioden… Vi spiser alltid gode, næringsrike middager sammen på kvelden, men har vel blitt typ litt smågodt hver kveld i en uke nå… Haha, typ 5-7 biter av noe digg. Blir jo fornøyd, men skulle ønske jeg klarte meg uten, siden det er litt vel unødvendig.

      Jeg har vært dårlig til å spise proteiner i det siste… Mistet helt lysten på proteinbarer og proteinshakes, som er enkle løsninger på problemet. Frukt er jeg relativt dårlig til å spise, mest fordi jeg foretrekker grønnsaker fremfor frukt.

      Har selv slitt med mye hodepine i det siste, men det kan være mangt, bruker mye tid på skjerm og med nesa ned i pensum, så har litt spenninger i nakken inne mellom. Gleder meg til å få en liten ferie til uka før jeg begynner i praksis, er lei av å føle meg slapp og sliten. Vet jeg får tante rød på besøk denne uka, men er og lei av drittvær.

      Gi meg sommer nå!!

      Dette ble litt babling fra min side, haha 😛
      God bedring!

    15. Masse god bedring:) jeg er ofte all in eller totalt utskeielse.. nå er jeg i en god periode, så håper det varer en stund.. hvor er kalenderen fra forresten?

    16. “Helgekosen” har blitt en kose-bonanza fra torsdag til søndag her også! Likt som deg ønsker jeg at den ekstra kosen skal være forbeholdt den faktiske helgen, slik at jeg kan føle på den barnslige gleden av å fylle smågodtskålen med alle mine favorittbiter😊 Men denne sunne starten måtte begynne på en mandag, så på søndag ble det en hel boks med nije-iskrem og sjokolade😂

      Jeg synes det er herlig at du deler, og selv de med masse kunnskap og interesse for ernæring kan falle for fristelsen av litt ekstra kos!

    17. Jeg er veldig for at man skal kose seg, men i perioder kan dette ta litt av, og over tid så får jeg en uggen følelse etter å ha kost meg “for mye”. Etter nyttår har jeg faktisk vært ganske god på dette, jeg spiser gjerne frukt og mørk sjokolade i hverdagen, og sparer kosen til helgen, som smågodt eller noe bakst. Det smaker det så mye bedre om jeg venter til helgen! Men sånn som i dag har jeg vært i familiebursdag og spist dessert med god samvittighet. Min svakhet er sukker: sjokolade og kaker. Min erfaring er at jo mer sukker man spiser jo mer avhengig blir man, og når man da etter en stund med liten sukker skal ha noe søtt, orker man ikke så mye. Jeg elsker mat, og spiser stort sett sunt med kos litt i hverdagen og alltid i helgen, og jeg føler meg mye bedre om jeg klarer å holde det slik 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg