Bygg form i motbakke

Jeg er stor fan av motbakker, og trener i motbakke selv og med kunder. Det magiske med motbakke er at ALLE kan finne sin måte å trene i motbakke, og få godt utbytte av det. Det er super-effektivt å gå i motbakke, og det i seg selv er jo motiverende! Man må ikke alltid spurte i vei for å få effekt, og akkurat derfor liker jeg motbakke så godt.

Andre gode grunner til å trene i motbakke er at det kan være mer skånsomt for knær, og du kan relativt enkelt komme opp i skikkelig høy puls. Du trener også på ett område, og flere kan trene sammen, uavhengig av fysisk form. Man jobber i eget tempo i bakken, og om noen er halvveis mens andre ligge litt foran så gjør det ingenting, for man jobber i den samme bakken, og er på en måte sammen likevel. Nei tommel opp for bakker altså, det er helt topp!!

La meg dele en super motbakke-økt med dere: 

Finn bakken din, hvor lang eller bratt den er, er helt opp til deg. Varm rolig opp i 10 minutters tid, gå fort, jogge rolig, gjerne gå litt i motbakke og tøy lett på hofteleddsbøyer, ben og sete.

Løp så fort du klarer opp halve bakken, og jogg/gå rolig ned igjen. Gjenta x 5

Løp så fort du klarer opp hele bakken, og jogg/gå rolig ned igjen. Gjenta x 5

Dette er en helt super start, og tro meg – det er hardere enn det ser ut når det er skrevet opp her. Begynn med disse 10 dragene, og gjør det én  til to ganger pr uke i noen uker. Etter hvert som du kjenner formen din blir bedre, så kan du legge på et par runder, eller bytte til en lenge og/eller brattere bakke.

LYKKE TIL med bakkeløpene dine⭐️ Jeg heier så på deg!!!

 

Smiiil, Maren 

 

4 kommentarer
    1. Jeg trener motbakke på mølla også! Deilig når jeg ikke orker å løpe intervaller, eller bare vil ha litt avveksling.
      Starter på 1 (%? grad?) stigning, øker 1 grad/%? for hvert minutt som går opp til 10(%?grad?) stigning. Kjører 2 minutter på toppen, og øker gjerne farten litt bare for å ta ut litt mer. Deretter går jeg ned igjen i stigning en gang i minuttet, på samme måte som da jeg var på vei “opp”.
      I forhold til hastighet må man prøve seg fram, men jeg kjører så rask gang at jeg nesten løper. Så når jeg begynner å nærme meg “toppen” av bakken på mølla, så når jeg makspuls LETT! Og er god og svett når jeg er ferdig , deilig følelse!
      Burde testes hvis du ikke allerede har gjort det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg