Bekymret, provosert, engasjert og tankefull

For kun noen dager siden var jeg en av dem som rynket litt på nesen, lo litt og mente at dette Coronasirkuset tok litt vel av. Det har endret seg totalt nå! Jeg skammer meg over at jeg tok så lett på det, jeg manglet kunnskap om viruset, og visste ikke bedre. Nå er jeg bekymret, provosert over folks manglende respekt for anbefalingene som gis, engasjert og tankefull. Jeg kom over en status på Facebook jeg har lyst å dele med dere. Den satt en støkk i meg.

Den er skrevet av dyktige Yrja Oftedahl:

Økonomien trues, selskaper går konkurs, liv går tapt og verden er satt på vent.
Pandemien er her, og det er på tide å innse alvoret.
Covid-19 skaper enorme konsekvenser, spesielt for de i risikogruppen og helsevesenet.
.
I Italia er flere sykehus stengt, det er mangel på helsepersonell, utstyr er tomt og leger tvinges til å ta tunge etiske valg.
Hvem skal få hjelp først? Eller hjelp i det hele tatt?

Og hva skjer når bølgen treffer USA?
Landet hvor mange mangler helseforsikring?
Og hvor folk ikke har råd til å miste jobben, eller bli permittert (ingen betalt permisjon).
.
Vi er heldige som bor i Norge, men selv ikke her har vi nok helsepersonell eller utstyr. 39 respiratorer har vi i Stavanger. Og alle er i bruk.
Og parallelt med dette faller oljeprisene, noe som har stor betydning for Norge.
. “We’re in this together” sier Dr. Tedros, WHO.
Og han fortsetter:
Dette er den første pandemien vi har mulighet til å påvirke: noe som er FANTASTISK, men det krever at vi må bidra. Du og jeg.

Vi må brette opp ermene. Vi må vaske oss godt på hendene, unngå folkemengder som treningssentre, kjøpesentre og kollektivtransport, og holde oss til hjemmekontor for de av oss som kan det.
Unngå å besøke mennesker i risikogruppen.
Unngå klem og håndhilsing.
Dess raskere vi handler, dess raskere vil vi få kontroll og få bukt med det hele.

Jeg krysser fingrene for lockdown (synes forøvrig det er veldig merkelig at det ikke er tilfelle her i Norge per dags dato. Full stopp i samfunnet er i noen uker er bedre enn ett år eller flere med virus i omløp. Det er vilt mye mer kostbart for både økonomien og helsen).

 Dette er en solid wake-up call. Vi må akseptere at vi lever i en usikker tid, og handle deretter. Ta forhåndsregler. Og trykke reboot.

For oss som ikke er syke eller i stor krise, er tiden inne for å ta et skritt tilbake og reflektere.

 IKKE ring 113 om du lurer på noe vedr Coronavirus. Det forsinker hjelp til dem som virkelig er syke.
Mistenker du smitte ta kontakt med fastlegen din eller ring Corona telefonen 815 55 015

Og PS: Husk, du er i karantene for å verne andre.

           – Yrja Oftedahl

 

Jeg skulle vært i Oslo i helgen på Inspartum instruktørkurs. Jeg har gledet meg til dette i månedsvis. Jeg har valgt å avlyse reisen, og bli hjemme. Jeg tror ikke jeg innså før nå hvor alvorlig dette faktisk er, og det handler ikke om meg og andre “sterke, friskuser”. Det handler om å beskytte de i risikogruppen og ta et felles samfunnsansvar.

Jeg kjenner at jeg går rundt med en klump i magen, og et hode fullt av tanker. Dette skremmer meg, og jeg håper det skremmer deg også. Ta ansvar, vask hendene dine, og for all del, er du i karantene så hold deg innenfor husets fire vegger. Det kan faktisk redde liv for dem som er utsatt!!

Hva er deres tanker her? Ville dere også avlyst reise og kurs? Del gjerne tankene deres i kommentarfeltet.

 

Maren❤️ 

15 kommentarer
    1. SÅ enig, Maren! Jeg mener vi må gjøre alt vi kan for at så få som mulig blir smittet! Jeg skal ikke være med på noe med folkemengder! Jeg syns det er skremmende at folk fortsatt velger å reise!!! Både utenlands og innenlands! 🙁 Jeg er ikke redd for meg selv, om jeg skulle få det, men jeg vil jo ikke smitte andre! Det er sånn vi må tenke! Huff, trist dette altså! Klem til fine, gode deg! <3

    2. Så bra at du delte dette, Maren! Ja, jeg har også avlyst kurs og reise, og håper alle respekterer anbefalingene. Jeg skal ikke på på treningssenteret selv om jeg egentlig har veldig lyst 😛 Avlyser spicheren sine gruppetimer forresten?

      1. Ja alle gruppetimer er avlyst, hele senteret er stengt i minimum 14 dager. ALLE treningssentere er stengt nå, og det er det eneste riktige🙏🏻 skal få delt litt hjemmetrening på mine kanaler til dere❤️❤️

    3. Regner med at kurset ditt er avlyst nå. Vi I helsevesenet jobber ihvertfall beinhardt nå, og alt for å unngå at de svake og syke i samfunnet ikke skal bli smittet, og for å unngå at ansatte i kritiske yrker nå blir smittet. Blir ihvertdll ikke ferie på oss før i juli, så her er det bare å ta en dag om gangen. Klem

    4. Helt enig med deg- ALLE og enhver bør respektere anbefalingene, og holde seg hjemme. Kun være ute blant folk om du kan HJELPE mennesker, som trenger det- ikke smitte dem.
      Jeg er økonomistudent, og jobber som vikar i hjemmetjenesten. Jeg har fått beskjed om at det vil være stor sannsynlighet for at lille meg må hjelpe til på sykehuset, i verste periode. Det sier litt om omfanget av dette. Alle må brette opp ermene, og bidra på hver sin måte! Ikke vær overrasket om du må jobbe som sykepleier i de kommende ukene! Tenk så flott at vi kan bidra, og være til STOR hjelp i samfunnet- alle sammen, på hver sin måte <3

    5. Jeg tenker det er bra at du tar de grepene du kan. Vurderer du også å kontakte sykehuset/kommunen og tilby assistanse siden du er sykepleier? Sykehuset kartlegger nå studenter og de som har gått av med pensjon.

    6. Det blir nok behov for helsepersonell. Skal du ta vakter på sykehuset for å hjelpe til/ kan du bli pålagt dette?

    7. Jeg forstår godt at du og de fleste andre i Norge nå er bekymret. Mange tenker på konserter som blir avlyst, reiser de ikke får dratt på og fotballkamper de ikke får sett. Jeg jobber som sykepleier på en infeksjonsavdeling i Oslo, og er en av de som daglig skal ivareta corona-pasientene. Jeg begynner også å bli ganske bekymret. Ikke egentlig for om jeg selv blir syk, men for alle de med svekket immunforsvar og for de eldre. Jeg er redd for at vi går tom for smittevernsutstyr, noe som faktisk er i ferd med å skje, slik at pasientsikkerheten ikke ivaretas. Jeg er redd for at mine kollegaer og meg selv blir syke, slik at vi blir færre på jobb, og dermed færre som kan ivareta pasientene våre. Jeg kjenner at jeg gruer meg til tiden fremover, som jeg vet kommer til å bli travel. Jeg håper derfor virkelig at alle følger rådene de får, og holder karantenen sin, slik at færrest mulig blir smittet og færrest mulig må bøte med livet.

      1. Tror og håper de aller fleste tenker ganske mye lenger enn en avlyst konsert og en ferie som går dunken nå. Min opplevelse er at folk tenker på de svakeste, støtter opp, heier på sykepleiere og andre i helsevesenet, og alle som blir berørt, både helseraltert og økonomisk. Jeg har 4 reiser som blir avlyst, og det betyr overhode ingenting i den store sammenheng, og derfor nevnte jeg det heller ikke i innlegget. Det betyr ingenting når man ser litt større på det, og hva vi nå står ovenfor.

        Jeg synes informasjonen fra øverste hold er meget god nå, og ingen burde være i tvil på retningslinjene og anbefalingene vi skal følge. All ære til helsepersonell som jobber på, all min støtte sendes til dere❤️❤️❤️ Jeg er helt enig i alt du sier, og det er bare så ekstremt viktig at alle følger rådene fremover slik at færrest mulig blir smittet og færrest mulig havner på sykehuset. Igjen, all støtte og kjærlighet til helsepersonell på jobb i disse dager🙏🏻❤️ TAKK for jobben dere gjør.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg