All time favorite

Kransekake er så magisk godt, og for meg har disse alltid vært endel av julekosen. Min nydelige venninne Mariann lager verdens beste kransekake, og jeg har fått lov å dele oppskriften med dere. Disse er så gode! Jeg har servert dem både til mine foreldre og flere venninner, og de har vært en hit hver gang:

Du trenger:

❤️ 250g skåldede mandler

❤️ 250g vanlige mandler

❤️ 500g melis

❤️ 2dl eggehvite

Slik gjør du:

Pass på at de skyldende mandlene er godt tørket før du kverner dem, hvis ikke vil deigen få feil konsistens. Mal mandlene en eller to ganger, avhengig av hvor grovt eller fint du vil ha sluttresultatet ditt.

Ha alle ingrediensene i en tykkbunnet gryte med god plass. Varm så opp massen under stadig omrøring til den når 50-55grader. Sett så til avkjøling, ta gladpack helt ned i massen, og etterpå lokk. Slik at det ikke kommer luft til.

Dersom noe har skorpet seg etter avkjøling, kan det løses ved at du deler massen opp, jobber med delene, og legger dem i en lufttett pose igjen en liten stund.

Rull så massen til pølser i tommelfinger tykkelse, og stek dem midt i ovnen på ca 180-200grader i 12-15 minutter. Avkjøl og pynt med melisglasur eller sjokolade.

 

I dag er det fredag, helg og snart jul. Jeg har hele ettermiddagen og kvelden fri, og skal nyte den sammen med venninner som er hjemme på juleferie. For en lykke det er å bo i Kristiansand når alle kommer hjem til jul❤️ Jeg håper du har en spesielt fin dag, og klarer å kose deg i førjulstiden. jeg lurer på en ting.

HVA FÅR DEG I JULESTEMNING? Hva må du gjøre/se/spise for at du skal kjenne på julestemning? Del i kommentarfeltet, så kan vi komme i julestemning sammen❤️

 

Smiiil, Maren

 

4 kommentarer
    1. Hei fineste!<3 Julestemning for meg er: glede seg til eksta tid med familien først og fremst! Må høre de samme julesangene hvert år, se klassiske julefilmer, snøøøøø, pynte med rødt, hvitt, sølv og gull, deilig julemat og masse sjokolade og julekaker! Må spise masse colakaker! Generelt den gode stemningen med smil og varme, godhet og takknemlighet! Ønsker deg en riktig god jul, skjønneste Maren!<3 Jeg er stooor fan!<3 Store juleklemmer til fineste deg!<3<3<3

      1. Åååå fikk helt julestemning bare av å lese denne kommentaren ❤️❤️ men hva er colakaker? høres spennende ut!!
        Stooor juleklem tilbake til deg❤️ håper du får den fineste julen!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg