60 tips til hva du kan finne på hjemme

Okei folkens, nå er det innetid for oss alle sammen. Det beste du kan gjøre for å hjelpe til i denne kritiske situasjonen nå er faktisk å holde deg hjemme. Det høres jo lett ut sant? Men samtidig så tror jeg mange allerede har kjent på den ubehagelige følelsen av rastløshet, kjedsomhet og uro. Det høres latterlig ut at jeg sier at DET er ubehagelig, tenk på andre som har det så mye verre, og ja det er helt sant, mange ar det verre, men det betyr ikke at du ikke har lov å kjenne på at du føler et visst ubehag med å måtte være hjemme. Vi er alle individer med ulike behov og forutsetninger for å takle en slik karantene som vi nå befinner oss i. Så vit at DU gjør en viktig jobb med å holde deg hjemme, du bidrar ved å holde deg hjemme og nå skal vi gjøre det aller aller beste ut av det å måtte holde seg hjemme.

Når jeg startet på dette innlegget så rettet jeg meg automatisk mest mot dem i litt lik situasjon som meg selv, men det endret jeg underveis. Det er jo faktisk sånn at det å skulle underholde små og store barn i en slik situasjon er ganske så heftig. Så da endret jeg innholdet i dette innlegget til å inkludere oss alle sammen.

La oss legge ned noen grunnprinsipper her i starten. For det første PLANLEGGING og STRUKTUR er nøkkelen! Nå er det så mye uforutsigbarhet ute å går, og ingenting stresser mennesket mer enn å ikke vite. Så, la oss legge en plan, lage oversikt og struktur på denne “nye hverdagen”.

Finn frem et ark, og lag en oversikt over uken. Skriv ned dagene, og tidspunkt. Øverst kan du lage noen generelle “regler” for uken din. For eksempel: Stå opp klokken 08 alle hverdager (luksustekning for dere med barn, så se bort denne dere🙏🏻)

Så setter du opp dagene, og skriver inn en slags oversikt over hva de ulike dagene kan inneholde. For eksempel mandag skal du få gjennomført en hjemmetreningsøkt (enten du alene, eller som en lek hele familien kan være med på), tirsdag skal du rydde i kjøkkenskapene, onsdag skal du se 2 filmer (en med barna, og en som du selv vil etter barna er lagt, eller 2 filmer som er kun for deg. Alt etter hvilken situasjon du befinner den i) og i tillegg skal badet vaskes denne dagen. torsdag skal du …….. også setter du inn ulike ting fra listen vi skal lage lenger ned i innlegget, på de ulike dagen.

Fyll inn noe som bare er gøy, noe koselig, og noe som du må gjøre fordi visse ting i en husstand må faktisk gjøres, og fordi det føles godt å få gjort noe fornuftig og praktisk.

Forstår du opplegget? Ukesplan med oversikt over uken, fylle inn ulike ting som skal gjøres på de ulike dagene. På den måten får dagene dine innhold og mening, du har oppgaver som skal utføres og du går ikke bare rundt å surrer i eget tankekaos og egen rastløshet🙏🏻❤️

Så, la oss lage lister folkens:

30 ting du kan gjøre med barn hjemme:

  1. Male / tegne. Sett en figur på bordet, alle skal tegne den så fint de bare kan. premie til den som får det til å ligne mest, eller er mest kunstnerisk. hehe.
  2. Spille kortspill
  3. Lage påskeharer av dorull, eller male på egg
  4. Lese for barna
  5. Lage vafler, også pynte dem med masse forskjellig. Ha ulike ting i skåler, og la alle få lage hver sin favoritt-vaffel.
  6. Legge puslespill
  7. Filmmaraton med kun Dinsey filmer
  8. Lage quiz som passer barn. Et kjapt google-søk så finner du mase gøye barnevennlige-quizer på nett.
  9. Lage en diger fruktsalat, med masse herlige farger, hvor alle får lov å være med å lage.
  10. Bake fantasi-kake. Det betyr at du skal bruke så mange spennende ingredienser du finner i skapene, røre dem sammen og lage en fantasi-kake eller muffins.
  11. Spille sims – gøy for båe store og små
  12. Lære hunden nye triks!
  13. Fingerhekle med garn – dette kan ganske små barn også klare!
  14. Samle kongler, finner og stener i skogen. leke seg med superlim og maling. Lage kreative små dyr.
  15. Lage puteslott i stua
  16. Kjør i gang dukketeater, med saker på hender som dukker.
  17. Utkledning. La barna få leke med de voksne sine klær. Kle dere ut, og lag et show.
  18. Bygge en hytte i skogen, og leke at det er huset man bor i.
  19. Fysisk aktivitet, som blir lek for barna og trening for de voksne. For eksempel kortstokk-trening. Jeg har forklart hvordan det gjøres HER
  20. Scrapbooking!
  21. Øve litt på å kjede seg, og gjøre barna bevisst og takknemlig for alle de gøye tingene de har i hverdagen sin til vanlig, med venner, lek, fritidsaktiviteter, skole, barnehage, bursdager ++++
  22. Gå på tur, godt med klær og pakke med niste og kakao. Kos dere ute i frisk luft, langt unna andre mennesker.
  23. Hinderløype i stua, gulvet er lava!!!
  24. Tegne på asfalten med kritt, hoppe lakk og leke seg i egen bakgård.
  25. Hoppetau konkurranse, eller hoppe strikk.
  26. Lage is, med saft og vann blandet, inn i frysen og klar på noen få timer.
  27. Skattejakt. De voksne lager et spennende kart til en skatt (for eksempel noe godteri) som er gjemt på et veldig hemmelig sted i hjemmet,
  28. Lage en dans. Finn favorite sangen, og lag en dans som alle i huset må lære seg
  29. Facetime med besteforeldre, venner eller annen familie som man ikke får møte nå.
  30. Stilleleken, herbeleven, gjemsel, tikken eller andre leker alle kan være med på.

30 ting du kan gjøre alene hjemme:

  1. Rydde steder man aldri rydder. Du vet med en gang hvor jeg mener! Jepp, den dumme skuffen man aldri orker å organisere, boden, roterommet, den ene hyllen i skapet som alltid er kaotisk.
  2. Ta litt ekstra vare på deg selv, og nyte litt selvpleie. Jeg vet hvertfall med meg selv at jeg har så mange masker osv liggende, men jeg får jo aldri tid til å bruke dem.
  3. Samme med hårkur, hvem søren har tid til å sitte med gugge i håret i 30 minutter – vel det har vi alle sammen nå.
  4. Ringe en venn. Nå er vi alle i samme situasjon, perfekt tid for å skravle litt.
  5. Facetime med noen du ikke har snakket med på evigheter. Kanskje noen som bor i et annet land?
  6. Lag noe digg mat som tar tid å lage, som du aldri orker å bruke tid på i hverdagen. Bruk tid på å google litt rundt, og finn 5 oppskrifter du har lyst å teste ut.
  7. Vaske ut av kjøleskapet
  8. Ut på tur, finn en trapp og kjør trappetrening. Du kan teste dette trappe-treningsprogrammet for eksempel.
  9. Rense slukene – grusomt ekkelt, men nødvendig! Like greit å bare få det gjort.
  10. Brette alle plastikkposene dine i små trekanter. Så tar de minimalt md plass, og du kan enkelt slenge med deg en i lommen neste gang du skal handle, så slipper du å kjøpe nye hele tiden.
  11. Lag deg nye spillelister på Spotify, med ulike Moods. For eksempel en som heter noe med chill / relax / kos, en som er power / trening og en som er happy / feel good. Trenger du inspirasjon? Alle mine spillelister ligger åpne og tilgjengelige, så søk gjerne opp Maren Erdvik og ta for deg. Kanskje finner du noe nytt du liker.
  12. Reorganisere skapene dine, lage nye systemer, små bokser med merkelapper på. SÅ tilfredstillende og pent!
  13. Gå gjennom hele klesskapet og se hva du ikke trenger lenger, hva du kan gi bort osv
  14. Skrive en takknemlighetsliste over alt du er takknemlig for i hverdagen, som du nå ikke har den samme muligheten til å benytte deg da. Bevisstgjøring og takknemlighet over ting vi vanligvis tar forgitt er viktig.
  15. Lese deg opp på et tema du har hatt lyst å lære mer om, men aldri prioriterer å ta tak i.
  16. Er du interresert i foto og bilder? Lær deg presets, lag dine egne, eller sjekk ut mine. Foto er SÅ gøy med ulike bildefiltere. Nå har jeg 40% rabatt på mine pre-sets. Du finner dem HER.
  17. Klikk deg inn på YouTube, der kan du finne så enormt mye gøy! Alt fra underholdning, humor, musikk, nye praktiske ting du kan lære deg, ja faktisk alt mellom himmel og jord. Jeg holder på å lære meg video-redigering via YouTube, genialt!!
  18. Strikking! Ååå kjedelig tenker du, jepp det tenker jeg og! MEN tenk så vilt gøy om man kunne lært seg det da, og faktisk likt det. Da har man jo søren meg alltid noe å gjøre da. + tenk så stas å gå rundt i den lekre ullgenseren og vite at du har strikket den selv. #goals
  19. Øve på fysiske ting du ikke er god på. For eksempel stå på hode, stå på hender, tøying, stå i bro osv. Jeg driver å bygger opp md sofaputer og øver på handstand pushups her. Artig!!!
  20. Bake surdeigsbrød. Det tar tid, og det er jo det vi har så mye av nå. Anbefaler denne oppskriften. 
  21. Lytt til podcast, det finne så mange gode! Noen av de jeg liker best: Friminutt, Åpen Journal, Jan Thomas og Einar blir venner, Harm og Hegseth, Sånn er du, Topp 3, Synnøve og Vanessa, B-laget, Casa The kaos, tvillingterapi med vita og Wanda, Tusvik og Tønne, Lørdagsrådet, Janka og Marte, treninsgpodden, Lindomo og co, Marthe og Isabel, Fag og feminin, Triana og gutta, og Bagateller. Bare for å nevne et par liksom. hehe
  22. Male en vegg hjemme, eller ommøblere litt. Gjøre noe nytt i heimen!
  23. Gå eller jogg en lang god tur i frisk luft. Hold deg langt unna folk, så er tur helt innafor.
  24. Binge serier med verdens beste samvittighet.
  25. HJEMMETRENING – dere visste jeg kom til å si det! Jeg elsker jo hjemmetrening, men helt ærlig så skjønner jeg så godt om du er litt lei av det ordet. Jeg er lei selv jeg!! Men prøv å blokker ut litt av alt det maset om hjemmetrening på sosial medier og bare fokuser på deg og ditt. Finn 5-6 økter du liker, og kos deg med det. Jeg har lagt 19 økter jeg digger under et høydepunkt på instagrammen min. Velg deg ut noen der du vil prøve for eksempel. Husk at alt er bedre enn ingenting, og noen dager uten trening gjør overhode ingenting!!!
  26. Bake noe skikkelig godt, kanskje noe litt mer spenstig enn vanlige boller, som du aldri har prøvd før. Google is your friend. Hvis du ikke gidder å google, så kan jeg tipse om disse 3 oppskriftene fra Trines Matblogg jeg sikler litt på. Sjokolade croissanter, kanelboller med ostekrem, og Snurrer med mandelfyll,
  27. Prøv å lek personlig trener for deg selv, og sett opp din egen treningsplan som du kan teste når treningssenterne åpner igjen.
  28. Organiser telefonen din! Gå gjennom alt av appen, hva bruker du, hva bruker du ikke, slett og lag system. Gå gjerne gjennom bildene dine også, slett det du ikke trenger.
  29. Hvis du er som meg, som elsker actionfylt trening, så kanskje det er tid for å prøve noe annet. Test ut Yoga, Pilates eller meditasjon. Det ligger så mye bra ut. Igjen, kom deg inn på YouTube og prøv deg frem.
  30. Øv deg litt på å kjede deg. Mest sannsynlig vil du komme i en periode igjen hvor det er så hektisk at du har mest lyst å legge deg ned å gråte, da angrer du kanskje at du ikke slappet mer av og faktisk utnyttet det at du var hjemme i noen uker, uten mulighet for å gjøre så alt for mye.

Puh, dette ble mange tips, og fingrene mine er helt ømme etter all tastingen her. Jeg håper virkelig dette kan hjelpe litt🧡 Jeg elsker jo når vi deler tips og råd med hverandre. Så hvis du nå brenner inne med tips som ikke ble nevnt her, så del gjerne i kommentarfeltet.

Ta vare på dere selv kjære venner, vi kommer oss gjennom dette sammen 🧡🙏🏻

 

Smiiil, Maren 

 

 

11 kommentarer
    1. Motiverende og gøy – jeg har funnet fram et strikketøy som har blitt liggende lenge – kanskje blir genser 😷😊

    2. Takk for at du tok deg tid til å inspirere til en haug med flotte aktiviteter! Her var det mye jeg skal ta med meg i dagene som kommer!

    3. Fantastisk innlegg Maren. Selv skriver jeg master for tiden og synes egentlig dette var en «perfekt» timing til å ha en unnskyldning til å sitte hjemme å jobbe med den hele tiden.

      MEN jeg får seff nytte av tipsene dine for det om! Det viktigste for meg er å komme meg ut for å løpe/gå tur, masse egenpleie og mye søvn. Får jeg i tillegg tid til litt moro i form av serier eller annet så er det også deilig. Takk for at du tok deg tid til å hjelpe oss andre til å tenke litt mer positivt ❤️ du er god!

    4. Tusen takk for at du tok deg tid til å samle så mange gode tips til oss! Det trengs i denne tiden❤️
      Ønsker deg noen fine dager! Ta vare på deg selv Maren, hold deg frisk! 🙂

    5. Så nydelig og bra innlegg;) en kjedelig ting som jeg gjorde i går mens jeg ventet på testresultatet mitt var å vaske alle skuffene på badet inkludert alle sminkesaker og sminkepungen. Og etter det vasket jeg bestikkskuffen og sorterte i krydderhyllen. Altså, noen ganger må man bare få tiden til å gå!
      Takk for at du står på med ditt! Klem

    6. Utrolig fine tips! Tror alle trenger litt hjelp i disse dager, til å få dagene til å gå. Jeg er på jobb, så hverdagen går nesten som normalt. Men hvordan er det med deg som er sykepleier, trenger de deg ikke på sykehuset?:)

      1. Det gjør de helt sikkert på sikt, men pr dagsdato har de kontroll på SSHF. Jeg har registrert meg som sykepleier på sykehusets nettsider, og fått mail om at jeg kontaktes med det samme det er behov🙏🏻

    7. Kjøp ei tegnebok, der du skal fargelegge fine bilder! Eller kjøp et lerret og litt maling, lag ditt eget bilde til stua/soverommet 🤩 Siden eg er helsepersonell har eg mye jobb, men skal absolutt bruke fridagene på litt av disse tingene du ramsa opp! Har rydda en del og det er sååå deilig med et rent hus når man må være hjemme <3 Tusen takk for koselig innlegg!

    8. Kjøp ei tegnebok, der du skal fargelegge fine bilder! Eller kjøp et lerret og litt maling, lag ditt eget bilde til stua/soverommet 🤩 Siden eg er helsepersonell har eg mye jobb, men skal absolutt bruke fridagene på litt av disse tingene du ramsa opp! Har rydda en del og det er sååå deilig med et rent hus når man må være hjemme <3 Tusen takk for koselig innlegg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg