6 oppskrifter du trenger nå

Jeg fikk en kommentar fra en leser som jobber i helsevesenet som bad om enkle, næringsrike oppskrifter og mat-tips. Gjerne noe som kunne lages klart fordi alle kiosker på sykehuset er stengt, og hun jobber så mye at det nesten ikke er tid til å spise.

Det vil jeg selvfølgelig hjelpe til med. Jeg har samlet 6 av mine beste, enkleste og mest praktiske oppskrifter:

🧡 Grove rundstykker

Du trenger:

  • 1 pakke tørr gjær
  • 6,5 dl melk
  • 125g smør
  • 1 ts salt
  • 1 egg
  • 300g lettkokte havregryn
  • 500g grovt sammalt hvete
  • 200g sammalt speltmel
  • 1 egg til pensling
  • Solsikkefrø ( topping, valgfritt)

Slik gjør du:

Smelt smøret i en liten gryte. Ha melken i det smeltede smøret og varm opp forsiktig til fingervarmt. Bland det tørre i en bakebolle, hell i smør og melk. Elt med kjøkkenmaskin i 10 minutter. Underveis i eltingen tilsettes 1 egg. Justér om nødvendig med mer mel. La deigen heve under plast og kjøkkenklede til dobbel størrelse. Bak ut og form til 12 rundstykker. Sett alle på samme bakebrett. Sett ovnen på 225 grader. La dem etterheve i minst 15 minutter. Stek midt i ovnen i ca. 15 minutter. Avkjøl på rist.

🧡 Spinat-pannekaker

Du trenger: 

  • En god neve spinat
  • To egg
  • 1/2 moden banan
  • 30g havregryn
  • 1 ts bakepulver
  • 1/2 ts kanel
  • 15g vanilje protein (kan droppes)
  • 4-5 dråper stevia vanilje eller et par ts sukrin eller sukker.

Slik gjør du:

Bruk stavmikseren og kjør ingrediensene sammen til en fin jevn røre. Tilsett litt vann hvis det er nødvendig. Stek i stekepannen på middels varme. Jeg sprayer stekepannen først med olivenolje spray, men du kan også bruke smør, margarin, koskosfett eller hva enn du liker best å steke med. Stek til de får en lyse brun farge på hver side. Voala!

🧡 Egg-muffins

Til 4 muffins trenger du: 

  • 60g havregryn
  • 3 ss cottage cheese
  • 3 egg
  • 1 ts bakepulver
  • 100g skinke
  • Ost
  • Salt, pepper og kryddermix

Slik gjør du:

Bland havregryn, egg, bakepulver og krydder i en bolle. Tilsett krydder, og miks sammen med en stavmikser. Jeg brukte havsalt, et lite dryss pepper og Natvigs krydderblanding. Du får da en jevn fin røre, kutt skinke, brokkoli og ost i biter og tilsett det i røren. Rørt godt rundt, og tilsett bittelitt vann hvis nødvendig, røren skal være relativt tykk, og på grunn av brokkolibitene vil den være litt klumpete. Spray muffinsformen, og fordel røren i formene. Dryss gjerne litt oregano på toppen. Inn i ovnen på 225 grader i ca 20 minutter.

🧡 Banan-pannekaker

Du trenger:

  • 1 stor godt moden banan
  • 2 egg
  • 4 ss havregryn
  • 4 ss speltmel
  • 1 ss sukringold (eller vanlig Sukrin, eller vanlig sukker)
  • 1 ts kanel

Slik gjør du: 

Kjør først egg og banan med stavmikser til en jevn og fin røre. Så blander du inn alt det tørre og kjører mikseren litt til. Du kan også mose bananen med en gaffel, og blande resten av ingrediensene med ei sleiv, eneste forskjellen er at du da ikke får rørt ut alle klumpene, men det gjør ingen ting. Stek på middels-høy varme, avkjøl og server med det du ønsker av topping.

Jeg synes det er godt med et dryss melis, litt sirup, banan og friske bær. Det er også veldig godt å ta frosne bringebær og varme dem, for så å helle dem over pannekakene.

🧡 Grove vafler 

Du trenger:

  • 100g havremel
  • 50g speltmel
  • 1 ss bakepulver
  • 4 egg
  • Et dryss havsalt
  • 1- 1,5 dl lett melk
  • 150g kesam
  • 1 ss smeltet smør

Slik gjør du: 

Bland alt sammen i en bolle, og rør til en jevn og fin røre. La røren sette seg litt, ca 30 minutter, rør godt igjen og stek vaflene i vaffeljern. La dem avkjøle på rist, og finn så frem det pålegget du foretrekker. Jeg hadde ost, skinke og salat på mine. Enkelt, sunt og godt.

🧡 Proteinrundstykker

Du trenger:

  • Ca 3-4 dl havregryn
  • 3 ss cottage cheese
  • 1 ts bakepulver
  • 1/2 ts salt
  • 2 egg

Slik gjør du:

Bland alle ingrediensene sammen i en bolle. Lag små rundstykker med hendene, og plasser dem på et stekebrett. Inn i ovnen på ca 200 grader i 10-12 minutter. Avkjøl på rist, og nyt.

 

🧡 Pannekaker med gulrot

Du trenger: 

  • Speltmel
  • 2 egg
  • 4 gulrøtter
  • 1 ts bakepulver
  • 2 ss cottage cheese
  • 2 ss kesam
  • Sukrin & kanel (eller vanlig sukker)
  • 1 ss smør eller olje

Slik gjør du: 

Kok gulrøttene til de er møre, hell av vannet. Finn frem en bakebolle, og ha de andre ingrediensene i den. Rør godt sammen. Tilsett så gulrøttene, og bruk en stavmikser til en jevn fin røre. Tilsett litt vann om nødvendig. Finn frem stekepannen, og skru godt opp på varmen. Så er det bare å steke pannekakene.

Alle disse oppskriftene inneholder ingredienser som man enkelt får tak i på butikken. Havregryn, cottage cheese, egg, banan, bær, grønnsaker osv. Ingen helsekost nødvendig. Alle oppskriftene kan lages opp, og legges i kjøleskapet over natten (eller lenger), slik at du kan ta det med deg på jobb dagen etter❤️

Takk for ønske om lunsj-oppskrifter, det føles godt å kunne dele noe som jeg vet noen har trengt og ønsket seg. Så kom gjerne med flere ønsker for hva dere trenger og ønsker i disse tider.

Mange ber om hjemmetrening, og derfor har jeg laget et høydepunkt på profilen min på Instagram (like under navnet og informasjonen om meg på min Instagramprofil er det noen runde tegn, og det er det som kalles høydepunkt) som heter Hjemmetrening. Der ligger det på 19 hjemmtrenings-økter til dere💦💪🏼😊

 

Smiiiil, Maren

 

4 kommentarer
    1. Rart at du fronter at du trener sammen med flere nå når hele Norge er i karantene..Jobber hver time med barna mine son lengter etter vennene sine og sier at 14 dager klarer vi i isolasjon!Håper du også kan være med å spre dette 🙂

      1. Jeg hadde ikke gjort det i dag, og heller ikke i går. Jeg vet mer nå, enn jeg visste da, og som jeg har svart på fra alle kanter i alle kanaler i dag, så er vi alle bare mennesker og vi gjør så godt vi kan. Jeg fulgte retningslinjene som gjaldt da, minimum 1m avstand, og ikke røre noe av det samme utstyret og ute i frisk luft. Det var ok for 3 dager siden, det er IKKE ok nå, og jeg kommer ikke til å trene sammen med noen nå.

        Så takk for din kritikk, men jeg tror det er bedre at du retter alt ditt fokus mot deg og dine nå, i stede for å “ta andre”. Vi må være gode mot hverandre, og hjelpe hverandre å bli bedre, i stede for å rette pekefingre og være kjipe.

        Ta vare på deg selv, dette skal vi få til alle sammen❤️

    2. Ikke surt ment 🙂 Men følte bare for å si det da jeg sitter inne med et av barna i risikogruppe og er bekymret for alle…Dette skal vi klare!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg