Hjemmelaget snickers sjokolade

Jeg postet en snap av denne sjokoladen her, og minuttene etterpå gikk Snapchat helt varm med spørsmål om oppskriften. Jeg la bilde på Instagram-story også, og der haglet det også inn med forespørsler. Se første bilde her, også tenker jeg at alle forstår hvorfor disse er et MUST å lage i jula. Fy søren så ubeskrivelig gode de er❤️ Kvinnen bak denne magiske oppskriften er min gode venninne Mariann, og jeg har fått lov å dele oppskriften med dere.

Smelt 200-300g melkesjokolade, og litt delfiafett sammen over vannbad. Hell dette over i små former slik at det dekker alle kantene godt. Sett det kaldt slik at det stivner.

Karamellsaus:

  •  1 dl sukker
  • 1dl fløte
  • 1/2 ss smør
  • 1 liten klype salt

Kok opp fløten og sett den til siden. Smelt halvparten av sukkeret i en tykkbunnet kasserolle til en gylden karamell. Tilsett resten av sukkeret litt og litt, og rør med tresleiv til alt sukkeret har smeltet sammen. Rør så den varme fløten inn forsiktig, litt etter litt, før di tilsetter smøret. Rør godt slik at alt er blandet, og kok det opp før det settes til avkjøling. Når det er helt avkjølt tar du det over i en sprøytepose, og fordeler litt i hver av de smurte sjokoladeformene.

Peanøttfluff:

  • 125g sukker
  • 65g smør
  • 0,5 dl kondensert melk
  • 2 store ss penaøttsmør
  • 1 boks marshmallows fluff (213g)

Bland sukker, smør og melk i en tykkbunnet kasserolle, og gi det et oppkok. Trekk så kasserollen til side, og rør inn peanøttsmøret, og marshmellowsfluffen.

Fordel så ca 1/2 ts i hver form, avhengig av størrelse, og sett det kaldt slik at det stivner. Når det er stivnet, smelter du mer sjokolade over vannbad og dekker alle toppene slik at det blir fine biter. Når alt er avkjølt tar du bitene forsiktig ut av formene, og legger dem i boks. Oppbevares i kjøleskap eller frysen.

Lykke til med lagingen, og prøv å kos deg litt underveis her. Mitt beste tips er å lese gjennom hele oppskriften, og skriv en handleliste. Gjerne på to-tre oppskrifter.  Dra på butikken og kjøp inn alt du trenger. Sett ting klart på kjøkkenbenken, finn frem julemusikken, og kos deg med en skikkelig lage-dag på kjøkkenet.

Fortell meg gjerne hvordan resultatet ditt ble❤️

Smiiil, Maren

12 kommentarer

Siste innlegg