Dette har jeg ventet lenge på

Se det koselige bildet over her da, endelig har vi kommet såpass langt i november at jeg føler det er innafor å begynne med litt julekos. I går begynte jeg å finne frem til julepynt, og plutselig var jeg i gang med pepperkakebaking også. Jeg satt på julemusikk, og koste meg noe helt enormt. “Driving Home for Christmas” gav akkurat den stemningen jeg ønsket meg.

Pepperkaker, sjokoladeboller, mandariner og julemarsipan, kan man ønske seg noe mer? ❤️

Oppskriften på pepperkakene skal jeg selvfølgelig dele med dere, kanskje det er flere som har lyst å starte litt tidlig?

Barndommens pepperkaker

  • 600 g hvetemel
  • 350 g sukker
  • 125 g mørk sirup
  • 2 dl melk
  • 250 g margarin
  • 1 ts pepper
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 ts hjortetakk / hornsalt (røres ut i 1 ss varm melk, før den helles i røren)
  • 2 ts kanel
  • 1 ts ingefær
  • 1 ts nellik

Slik gjør du: 

Smelt smør, ha smøret i en bakebolle og rør i sukker og sirup, tilsett krydder og hjortetakk som er utrørt i litt melk og resten av melken og mel. Arbeides godt sammen. Bland godt.  Deigen er litt klissete men det skal den være. Ha over plastfolie over bollen  og la stå i kjøleskap til dagen etter. Ha i litt ekstra mel dagen etter og rull til små kuler eller kjevl ut og press ut pepperkaker i ulike former. Sett på bakepapir. Kakene stekes på 180 grader i 10-15 min.

I kveld koser jeg meg hjemme, med pepperkaker fra i går, mandariner og kakao. Jeg har masse tente lys i leiligheten, og på skjermen ruller en film jeg har sett før. Jeg synes det er så koselig å ha noe på i bakgrunnen, selv om jeg ikke helt følger med. Jeg koser meg, og kjenner at hele kroppen slapper av. Hvilepuls i eget hjem er viktig❤️

Takk for alle kommentarer på innlegget i går. Dere er en klok, omsorgsfull og fin gjeng. Takk for alt dere deler<3 

 

Smiiiil, Maren 

 

3 kommentarer
    1. Å så koselig – jeg vil også begynne litt tidlig, det er så koselig med pepperkakelukt i huset. I går kjøpte jeg advent the med eple og kanel, den lukter nydelig og smaker førjul 🤶🏻🎅🏻

    2. Julestemning ❤️❄️
      Hvor er de to boblene fra?:) har lett lenge etter noen som er lik den vi har i garasjen og disse var det😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg