Jeg er så skuffet over meg selv

Jeg skal være litt ærlig med dere i dag, og min erfaring er at hver gang jeg er det, så får jeg så mye igjen fra dere. Derfor føler jeg at det er verd å dele ting som er litt ubehagelig, for det gjør på en måte at jeg føler meg enda nærmre med leserne mine, og det er så fint🧡

Jeg føler meg litt mislykket om dagen, mislykket i jobben min som motiverende treningsblogger. Jeg føler meg også litt som en flopp, og nesten litt som en juksemaker. Eller, juksemaker blir feil, for jeg har ikke gitt inntrykk av at ting er noe annerledes enn det er egentlig. Ok, la oss komme til poenget. Det har nemlig skjedd igjen, og jeg blir så skuffet over meg selv. Jeg klarer rett og slett ikke holde på verken treningsrutiner eller treningsmotivasjon om dagen. Jeg som liksom skal motivere dere til å gi alt og kjøre på, også får jeg det ikke til selv.

Det er så rått å se alle som kjører på med tredemølle-challengen min, og #marentrening i form av sirkeløkter, styrketrening med super-sett og egenvektstrening i kjent maren-stil. Jeg blir så glad av å se det, samtidig blir jeg litt lei meg også, for jeg har så lyst å sprette rundt med dere, gi dere masse masse nye økter og overlesse dere med motivasjon og inspirasjon. Sannheten er at jeg er i en litt umotivert periode når det kommer til trening, og det går dagesvis mellom hver treningsøkt. Når jeg først kommer meg på trening å er det ganske så halvhjertet. 

Det verste, sånn sett bort fra at jeg ikke føler jeg gir dere nok akkurat nå, er sammenligningen jeg utsetter meg selv for – selv om jeg VET at det ikke fører noe godt med seg. Jeg sammenligner min trøtte, og slappe periode, med andres super-spenstige og over-aktive hverdag. Gapet mellom dem blir enorm, og forsterker min kjipe følelse. Dette er så tullete, og destruktivt, og det verste er jo at jeg er fullstendig klar over hvor idiotisk det er.

Så hvorfor deler jeg dette? Av samme grunn til at jeg deler kosekvelder, treningsfrie perioder, kjipe dager, overspising, avslappende ferier, vanlig hverdagsliv, og enorme godterismeller. Det er menneskelig, normalt og noe alle kjenner på av og til. Jeg vet jo at jeg sammenligner meg med andre, så kanskje noen der ute sammenligner seg med meg også, og tror at min hverdag er en eneste stor endorfin-rus, med perfekte svettefester, gode treningsøkter og super-sunne måltider. Det er så uendelig langt fra sannheten, og jeg tror det er viktig å snakke om det. 

   Fotograf: Bjørn Thorkildsen. Hår/sminke: Rita Røisland

Intet problem, uten forslag til løsning. Så, hvordan skal man komme seg ut av en kjip og umotivert periode? La oss snakke litt om det, og komme frem til noen lure punkter sammen. Jeg tenker følgende: 

  • Finn en treningspartner som du kan lage en avtale med, og som kan hjelpe deg å pushe litt når det går litt trått. 
  • Tenk at ALT er bedre enn ingenting. Gå en tur på 10 minutter, og ta trappa i stede for heis/rulletrapp hver gang det er mulig. 

Det var to kjappe fra meg. Har du et par tips du har lyst å dele? 

​Jeg gleder meg til å høre fra dere. Jeg tenker at vi er. sterkere sammen❤️

 

Smiiiil, Maren

 

18 kommentarer
    1. Det er så godt å høre noen som har det akkurat sånn som meg om dagen. Jeg er vant til å trene 5 ganger i uken, men denne høsten har jeg hatt så dårlig motivasjon, i tillegg til absolutt null ork😓 Ny jobb, ny leilighet og en svært hektisk hverdag er nok mye av grunnen til manglende trening hos meg… De få dagene jeg har ledig orker jeg ingenting annet enn å slappe av.
      Jeg tenker at man må akseptere at man har dårlige perioder. Vi lever jo et langt liv. Noen måneder innimellom med dårlige vaner gjør jo absolutt ingenting🤗 Det er virkelig ingen vits å pushe på med trening. Det skal tross alt være lystbetont! Det er så mye annet viktig i livet enn hvor ofte vi trener.
      For å prøve å få tilbake motivasjonen har jeg tatt meg råd til PT-timer, og det har hjulpet allerede😃👏🏻

    2. Ikke stress, gi deg 2-3 uker til å slappe av og kun trene når du har lyst, hvis ting ikke har løsnet innen den tid, så kan du begynne å lage konkrete planer og trappe opp treningen. Men jeg tror at du er i gang igjen «av deg selv» hvis du bare klarer å si, «blås på» nå tar jeg et par rolige uker – null stress. Lykke til 🙂 takfornying mye god motivasjon. Husk at ingen har supre dager alltid.

    3. Kjære fine Maren!❤️ Jeg virkelig digger din ærlighet! Og synes bloggen din har vært absolutt like bra hele tiden, så det er heller ikke noe problem! Ikke tenk for mye på oss, hehe! Vi lider ingen nød! Dette viser bare at du er en av oss! De aller fleste sliter med dette innimellom, og det er bare naturlig! Selv pleier jeg å tenke når lysten er svært lav: gjør det jeg liker best! De gøyeste øvelsene eller hva som helst! Gjør bare gøye ting! Du er så god Maren!❤️ Bare fortsett å være AKKURAT slik du er! Digger deg! Stooor klem fra trofast leser!❤️

    4. Snakk om det
      Jeg vet hvordan det føles, det tror jeg de fleste gjør. Mitt beste råd til deg er bare å akseptere at du er i dårlig periode nå. Snakk med noen om det? Luft tankene. Kanskje er det noe mer som ligger i bunn?
      Lag en kalender for november/desember
      Når jeg opplever en dårlig periode, pleier jeg å tegne opp kalenderen på et ark med en penn og linjal. Jeg fyller kalenderen med det morsomste først. Bursdager. Venninnekvelder. Familiebesøk. Deretter går jeg inn for å lage en realistisk treningsplan for meg selv. Gjerne styrke to ganger i uken, mandag og fredag. En kort intervall onsdag og en avtalt fjelltur med en venninne lørdag eller søndag. Dette pleier å få meg ut av boblen. Kanskje det kan hjelpe deg å?
      Sett deg treningsmål for 2019
      Jeg er helt avhengig av å ha et treningsmål litt lenger frem i tid. Personlig elsker jeg å sykle landevei, og neste års mål er å slå min personlige rekord i to sykkelritt til sommeren. Kanskje er det noen mål i 2019 som kan motivere deg allerede nå? Skriv det ned!
      Gjennomfør en øvelse
      1. List opp alle de negative tankene du har om trening. Skriv de gjerne punktvis.
      2. Hva er konsekvensen av å ikke gjøre gjennomføre treningen?
      3. Still deg selv spørsmålet – er du villig til å leve med disse konsekvensene?
      4.Hvis nei – omfokuser den negative tilstanden. Skriv ned alt det positive med treningen. Visualiser at du gjennomfør treningen på de dagene du syntes det er vanlig å motivere deg. Visualiser at du får det til – at du går på trening, selv om du var trøtt og sliten. Se for deg at du mestrer treningen, og hvordan din trening positivt påvirker de andre rundt deg. Sett av litt tid til øvelsen. Repeter gjerne øvelsen når det trengs. Det pleier å funke for meg 🙂
      Uansett – jeg står på sidelinjen å heier på deg Maren!!
      KOM IGJEN MAREN – KOM IGJEN!!

    5. Tusen takk for at du deler dette med oss Maren! Har hatt en ganske umotiverende periode selv, og det er på en måte godt å vite jeg ikke er alene om det. Du er et fantastisk forbilde som jeg heier på <3 mange klemmer fra meg

    6. Hva om en venninne eller en PT-kunde du er skikkelig glad i, hadde sagt akkurat dette til deg? En som var i samme situasjon, siden litt av poenget sikkert er at du lever av å levere innhold. Hva ville du ha svart? Skriv det ned, og se om det kan hjelpe deg til å hjelpe deg selv med å komme tilbake på rett spor. Klem! 🙂

    7. Du blir så mye mer troverdig som blogger og iallefall for meg også mer motiverende å følge når du er ærlig om disse periodene. Vi har dem alle sammen, jeg er selv inne i en periode hvor energien ikke er der. Jeg gjør som deg og tenker at alt er bedre enn ingenting, også gjør jeg det jeg liker å gjøre. Legger bort mål om resultater, og gjør det jeg vil den dagen.

    8. 1. Dette er helt vanlig, alle har slike perioder. Det er umenneskelig å skal være på topp hele tiden! Til og med toppidrettuttøvere sliter med motivasjonen, og det er jobben deres! For to måneder siden orket jeg ikke tanken på trening, og måtte begynne «på nytt». Hvilke krav har du egentlig til deg selv? Kanskje på tide å senke disse, de vokser seg ofte ganske store.
      2. Husk at det du ser og hører ikke er sannheten. Dørstokkmila eksisterer for alle, det er hardt å skulle motivere seg til noe som er tungt slik trening er! Sosiale medier tegner et lite nyansert bilde av realiteten, også på dette området. Det ligger mye bak den svette, blide treningsselfien 🙂 kanskje timevis med å sitte i gangen med yttertøyet på før man kom seg ut døra.
      3. Gjør ting du aldri gjør! Gruppetimer som er litt enklere, svømming, klatring, hiv deg på prøvetimer litt rundt omkring på forskjellige sentre. Hva med boksing? Dansing? Utnytt muligheten til å bryte mønstre og rutiner.

    9. Blås i alt du kan om trening og gjør det du føler for. Glem alt du burde gjøre på trening og bare LEK og KOS deg med treninga. Enten det er løping, gåing, styrke eller what ever. Kos deg på trening. 😎

    10. Du er altså SÅ kul! Det er viktig at du som er så vellykket på alle måter tør å dele når du føler deg mislykket (noe du overhodet ikke har grunn til). Stå på, og fortsett den fine jobben med å være et fabelaktig forbilde!:)

    11. Prøv å få barn, da vil du være takknemlig bare du får sjans til å ta en joggetur på tjue minutter 😝

    12. Hvis du virkelig føler at det er så håpløst med treningsmotivasjonen – ta en pause! Jeg var syk i ca. 2 uker, det var umulig å trene, og et ork å tenke på det; perfekt å ha en nedgangsperiode i treningsmotivasjonen. Jeg tror man noen ganger trenger en pause, for når trening blir et ork, da tror jeg man bør trekke seg tilbake. Ikke vær skuffet over deg selv, som du selv sier, det er normalt at ting er litt dritt i perioder.
      Fysisk aktivitet kan være gåturer med en god venn eller gå en liten tur i fjellet, hva som helst, Det må ikke være blodsmak i munnen og maksstyrke til rabdoen nesten tar deg.
      La noen andre inspirere deg, omgi deg med treningsfolk med god energi. Akkurat nå inspirerer kjæresten min og en av mine gode venninner på treningsfronten, og jeg søker mestringsfølelsen, det er det som driver meg! Finn noe som gir deg mestring! Der jeg trener er det et så godt treningsmiljø som smitter på alle. Kom til Oslo og besøk Studio Jobbsprek, da lover jeg deg et friskt pust i en tung periode.
      Er midt i eksamen og trening er det som holder det gående, pluss at jeg snart har oppkjøring. Trening er viktig for å klarne hodet og. Men da må det nettopp gi overskuddet, ikke negative følelser.
      Lykke til <3

    13. Jeg har slutta å stresse over sånt, det skjer så sjelden. Men når d først skjer at jeg ikke finner gnisten så lar jeg være å trene. Rett og slett. Når jeg ikke tenker at jeg skal, må òg bør så går det ikke lange tida før jeg får lyst igjen. Så en B uke, maks to uten trening og vipps så kribler det. Da er utfordringa å starte rolig med tre økter i uka heller enn å bli overivrig slik at jeg igjen går lei, eller enda verre, blir skada

    14. Maren!!! <3 Ikke rart du er favorittbloggeren. Det er så viktig at du deler slikt! Du tar bloggverden ned til jorden igjen, og det er så bra! Digger deg

    15. Så fint av deg å dele dette her Maren! Synes absolutt ikke du skal stresse med det og heller la det gå sin gang og satse på at du får motivasjonen tilbake etter noen uker fri 🙂 Hvis du er stresset over bloggen så vit at jeg og sikkert flere lesere synes det er like interessant å lese om andre ting enn. Trening også. Jeg liker veldig godt koselige hverdagsinnlegg, spesielt nå når vi nærmer oss den koseligste tiden på året 🎄🎅🏻✨ Matoppskrifter og kakeoppskrifter og interiør er også gøy å lese om å se bilder 😊

    16. Takk for ærlighet! Dette var akkurat det eg trengte i kveld. Ei påminning om at livet går i bølger, at ein ikkje alltid kan vere på topp, og at det er heilt greit! No fekk eg eit lettare hjarte og sinn. Takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg