XXLchallenge – La oss øke treningsmengden

Reklame | XXL & Abilica

Nå er jeg så spent på å høre hvordan det går med dere. Får dere gjennomført øktene? Hvordan gikk det med styrketreningen, og klarte du 30 minutter sammenhengende på tredemøllen? Fortell meg i kommentarfeltet❤️ 

Jeg fikk noen tilbakemeldinger på at noen slet litt med teknikken, så nå har jeg fikset en film av øvelsene til dere. Så første del av ukens utfordring er å gjennomføre styrkeprogrammet slik som vist på filmen.

Filmen er laget av Brandon Mc Dade, og produktene jeg bruker på styrketreningen finner dere HER. 

 

Så over til hoveddelen: 

Ukens utfordring er en ny, og litt lengre intervall. Jeg vil at du gjennomfører 4×4 intervaller, og en pyramide-intervall. La oss gå gjennom det: 

4×4-intervaller: 

Varm godt opp i ca 10 minutter. Enten ved å gå raskt eller jogge rolig. Gjerne med et par prosent stigning på møllen. Deretter skal du gjennomføre 4 minutter løping, eller rask gange i bratt motbakke (hva du velger er opp til deg, dette fordi noen ikke har mulighet til å løpe, og derfor er motbakke gåing et alternativ) og 2 minutter pause. Altså er det 4 minutter jobb, og 2 minutter med det man kaller en aktiv pause. Det betyr at du justerer ned hastigheten, og går rolig i pausen din. Du holder deg i gang, men helt rolig. Deretter er det 4 minutter full fart igjen, etterfulgt av 2 minutter rolig. Slik gjør du 4 ganger.  

Når det gjelder farten her så må du kjenne litt etter hvor akkurat du er, i forhold til din egen fysiske form, forutsetninger og dagsform. Løp på en fart som gjør at du klarer å gjennomføre de 4 minuttene, alle fire gangene. 2 minutter en god pause, og da rekker du hente deg godt inn igjen. 

Pyramide-intervaller:

Her vil jeg at du skal varme godt opp, på samme måte som beskrevet på intervallene over. Deretter går du i gang med følgende intervaller: 1-2-3-4-4-3-2-1 minutter. Pausen er alltid halvparten av intervallet. Det betyr at løper du (eller går fort i motbakke, jeg regner dette som et litt lettere alternativ for dem som, av ulike årsaker, ønsker det) i 1 minutt er pausen i 30 sekunder. Når du løper 2 minutter er pausen 1 minutt osv. Juster farten etter intervaller, det betyr at du sannsynligvis kan løpe litt fortere på 1 minutts-intervallene, enn på 4 minutts-intervallene. 

Jeg vil at du gjennomfører begge intervallene i løpet av uken, med helst med to dagers mellomrom. For eksempel løper du den ene i dag, og den neste på torsdag. Eller en på tirsdag, og den neste på fredag, for eksempel. Styrketreningen kan du ta i mellom, eller i helgen. Dette er kun et forslag, Du velger selvfølgelig selv i forhold til hvordan det passer inn i hverdagen din. 

Intervallene skal gjennomføres på tredemølle. Jeg har tredemølle hjemme, og gjennomfører de fleste kondisjonsøktene mine der. Jeg har en Abilica premium AC treadmill,som er en super stabil og sterk mølle. Samme standard som man får på treningsenterene. Du kan se min mølle, og hele utvalget av tredemøller hos XXL på deres hjemmesider. 

Mølle hjemme er genialt, spesielt i den årstiden vi går inn i nå. Surt, kaldt og slapsete ute, null problem, for løpeturen kan gjennomføres uten at du forlater hjemmet ditt. For en luksus! 

LYKKE TIL med denne ukens utfordring, og fortsett å send meg oppdateringer på hvordan det går med dere. Tagg #xxlchallenge og @marenerdvik så får jeg det med meg. Jeg følger med, og elsker det jeg ser! Heia heia dere, dette klarer vi folkens! Og husk gulroten i enden av denne 5 ukers-challengen et reisegavekort for 2 personer fra Apollo, på 12.000 kr!! Bonusen er at du sannsynligvis øker kondisjonen betraktelig, blir i bedre form, kjenner på mestring og plukker opp en god dose treningsglede på veien!

Jeg gleder meg til å følge dere, selv om jeg er på en litt annen tidssone et par dager til❤️

PS: Skjønner du ikke helt hva dette her handler om? Fortvil ikke, les alt om XXL-challenge HER, og meld deg på med det samme. Det er ikke for sent å bli med i gjengen! 

 

Smil fra Maren

 

4 kommentarer
    1. Jeg var syk første uke, så kjørte både intervallene og styrkeprogrammet forrige uke! Gøy og motiverende 😊👊🏼🕺🏻 Ble ELE løpingen i ett!

    2. Silje: Det er så vanskelig å si kjære deg. For noen er det super fort å løpe på 9-10km/t , for andre er 12 km/t passende. Det kommer så ann på om du har løpt mye før. Prøv å tenk at du skal løpe sånn at du klarer å holde ut i 4 minutter, men ikke noe særlig mer. Hvis du vanligvis jogger på 9 km/t, så prøv deg på 11 feks? Veldig vanskelig å si når jeg ikke vet noe om deg og dine tidligere erfaringer med løping <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg