Denne intervall-økten må du teste

Hei igjen dere. Jeg titter innom en fredagskveld for å dele en litt artig intervall med dere. Nå var jeg liksom så godt i gang med denne treningspraten om styrketrening tidligere i dag, så da tenkte jeg følge opp med litt kondisjonstrening her nå. Dette en utfordrende, men utrolig god og effektiv intervall. Jeg liker best å kjøre den på tredemølle, men den kan absolutt kjøres utendørs også. 

Slik ser intervall-økta ut: 

  • 5-10 min rolig oppvarming
  • 1 min løp
  • 30 sek pause
  • 2 min løp
  • 1 min pause
  • 3 min løp
  • 1,5 min pause
  • 4 min løp
  • 2 min pause

Ta en ekstra god pust, og litt vann. Så kjører vi på igjen:

  • 4 min løp
  • 2 min pause
  • 3 min løp
  • 1,5 min pause
  • 2 min løp
  • 1 min pause
  • 1 min løp
  • 30 sek pause
  • 5 minutter rolig nedtrapping

  Foto: Victoria Nevland 

Som du skjønner er pausen alltid halvparten av intervallet. Hvor fort du løper er helt opp til deg, men det skal være såpass fort at du ikke hadde klart å løpe lenger enn den angitte tiden. Så er du på to minutters-intervallet og kjenner at du fint kunne løpt i et minutt til, da løper du for sakte. Klarer du ikke fullføre intervallet så har du gått ut for hardt. Den første gangen man tester kan man gå ut litt lavt, også heller justere opp etterhvert. Slik at du får følelsen av å klare å gjennomføre hele uten å ta pause, utenom pausene. 

Tar du utfordringen? Tagg meg supergjerne hvis du gjennomfører økten. Det er SÅ gøy når det popper opp på Instagram at noen har testet treningsøkter inspisert herfra❤️ @marenerdvik på Instagram. 

Lykke til sprekinger!

 

Smiiil, Maren 

 

4 kommentarer
    1. Heei. Jeg har aldri vært noe på å trene på mølle, holder med oppvarmingen på 5-10 min. Hehe. Men når du har pause på denne intervall økten, hvordan gjør du det? Hopper du av båndet eller skrur du ned? Hvis det, hvordan gjør du det med farten da, når skrur du ned farten og oppigjen ifht tiden på pause og ikke pausen? 🙂 Håper du skjønner hva jeg mener 😉
      Kleem <3

    2. Hei 😊
      Ååh, denne utfordringen tar jeg! Jeg foretrekker også intervaller på tredemølle, så denne skal jeg spare til høsten. Akkurat nå fortsetter jeg å løpe ute i det nydelige været😄 takk for supert tips!

    3. Hei! Jeg har ikke tilgabg på tredemølle, men skulle gjerne testet litt intervalltrening ute. Jeg har ikke pulsklokke, kun fitbit (med puls). Det jeg synes er vanskelig ned intervaller er å holde styr på tida samtidig som man løper. Er det noen triks for hvordan man kan gjøre det? Finnes det noen app/noe på tlf hvor man f.eks kan legge inn tidenepå forhånd? Skjønner liksom ikke hvordan jeg kan holde styr på tida greit😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg