Craving: Lett sommermat

La oss snakke sommermat

Sommertid er tid for lett, enkel og god mat. Jeg spiser litt annerledes på vår og sommer, enn vinter og høst. Noen som kjenner seg igjen? I dag tenkt jeg dele mine sommerfavoritter med dere: 

☀️ Sushi – uten tvil favoritten å sommeren. Jeg har forsøkt å lage det selv, men det blir liksom aldri så bra. Noen som har noen triks der? 

☀️ Salat – salat blir jeg aldri lei av og på sommeren blir jeg ofte mer kreativ med slatene, og putter flere gode ting i den. Jordbær og granateple er nydelig i salat. fetaost, oliven, eplebiter, og vannmelon i terninger er nydelig. Mango sammen med kylling er magisk. 

☀️ Grillmat – Grilling kan være en av de sunneste måtene å lage mat på, og det MÅ ikke være usunt tilbehør. Grill rent kjøtt, lag spyd me grønnsaker og kylling. Ha en stor frisk salat, potetsalat med Kesam og lett majones eller aioli. Fisk er også nydelig på grillen, pakk inn i folie sammen med grønnsaker, og vips har du en nydelig sunn middag. 

☀️ Frukt – frukt er alltid en vinner på sommeren! Lag en stor fruktsalat med flere ulike frukter og bær, topp med mager kesam vanilje, eller vaniljesaus zero. Lag spyd med fruktbiter, eller bare nyt den oppkuttet på et fat. 

☀️ Is – is hører sommeren til, og litt is er sunt. Det kalles balanse! Hvis du ønsker så finnes det sunnere alternativ på is også, for eksempel yoghurt is, eller den nye skyr isen. Test den ut, jeg er stor fan! 

☀️ Omelett – Omelett er enkel og digg sommermat, og blir ekstra god med ferskt grovt brød ved siden og en grønn salat. 

☀️ Smoothie & smoothie bowl – alltid en vinner, men spesielt godt på sommeren! Lek deg med ingrediensene, og finn din favoritt. Enken som drikke, eller i en bolle med deilig topping. 

Hva er dine sommerfavoritter når det kommer til mat? 

 

Smiiil, Maren 

 

 

 

9 kommentarer

Siste innlegg