Svar på alt dere lurer på

For en liten uke siden åpnet jeg snapchat for en liten spørsmålsrunde, og her kommer spørsmålene som ble sendt inn. Det var faktisk ikke så mange denne gangen, men nå var det også første gang jeg hadde spørsmålsrunde på snap. 

Hva drømmer du om i forhold til gruppetreningen din? Har du satt deg noen mål og ønsker i forhold til dette? 

Jeg koser meg så enormt med de timene. Det er en fantastisk gjeng som kommer, og på hver eneste trening er det noen nye. Gjengen min vokser og vokser, og det er så gøy å se. Jeg blir super inspirert av å se hvordan de pusher på, jobber og presser grenser. de tar ny kunnskap enormt fort, utvikler seg og imponerer meg uke etter uke. Det er også så fint å se samholdet, de kjenner hverandre igjen, snakker sammen og heier på hverandre. Bootcampene mine er bare for gøy, fordi jeg elsker å jobbe som trener. Jeg holder på så lenge det er deltagere, og gleder meg til hver eneste time. 

Har du noen gode boktips til sommeren?

JA! Jørgen Jæger er super. Jeg har lest alle fra “stemmen” og til og med den siste som heter “Guden”. Super gode! Elles er jeg blodfan av Jørn Lier Horst og Jo Nesbø. Krim er tingen her i gården. 

Hva tenker du om at jenter som trener mye sliter mer med bikinikropp enn jenter som ikke er så opptatt av trening? (ref treningspodden) 

Nå har ikke jeg hørt den episoden, men jeg tenker faktisk kanskje at det kan være “verre” for treningsjentene, at de kan føle på et ekstra press på en måte. Man trener jo, ergo forventes det at man er super-fit. Det er så fryktelig feil synes jeg. Det er da overhode ikke alle som trener for utseende, og det er ikke slik at en super-slank og muskuløs kropp er målet for alle. Det er heller overhode ikke noe som heter den perfekte bikinikropp. Jeg har selv hørt flere ganger at folk blir litt overrasket over at jeg ikke er tynnere, jeg som trener så mye. Da blir jeg oppgitt, for hvorfor i all verden tar noen det som en selvfølge at det å være tynn er mitt mål med trening og sunn mat? Tull og tøys!!

Ta på deg en bikini, og vips har du den perfekte bikinikropp spør du meg <3 

Men for å svare på spørsmålet, så tror jeg at noen treningsjenter kan føle på ekstra press akkurat på grunn av at de trener. Det synes jeg er trist og helt feil! Den “forventingen” bør drepes, og det samme gjelder den selvfølgelige antagelsen om at alle som trener gjør det for utseende – det er så langt fra sannheten som det kan få blitt!! 

Hvor mange ganger i uken trener du? Er alle øktene harde?

Jeg er aktiv hver dag (går til og fra ting, sykler, tur med hunden osv), men ordentlige treningsøkter er kanskje 3-5 pr uke. Nei overhode ikke. Noen er en powerwalk i skogen, mens andre er harde intervaller, jeg varierer mellom lette og hardere økter og styrer alt ut fra dagsform, tid, og lyst. 

Hvor ofte trener du styrke, og hvor ofte kondisjon? 

Styrke ca 1-2 ganger pr uke, og kondisjon kanskje 3-4 

Hvor i Kristiansand er det du bor, det ser så fint ut der? 

Jeg bor på bystranda, og trives utrolig godt med det. Det er så deilig å bo med sjøen som nærmeste nabo

Har du alltid vært en aktiv jente, eller “kom dette med årene”? 

Jeg har alltid vært aktiv. Jeg har drevet me idrett (mange år i turn) som barn, og gikk videre derifra til aerobic, spinning og senere PT. Så ja, stort sett en aktiv person gjennom alle år. 

Hvordan synes du det er å ha hunde kontra forventningene du hadde før du fikk hund? 

Jeg hadde hatt hund i 13 år før, så jeg visste ganske så mye om hvordan det var å ha hund fra før av – heldigvis. hehe. Når den hunden var valp så var det jo familien som tok seg av den, så jeg var litt spent på hvordan det ville bli. Jeg hadde en forventing om at skulle bli enormt mange søvnløse netter og et kaos uten like. Det ble det ikke. Leo sov gjennom hele natten fra første natt, og jeg kan telle på én hånd de gangene han har vekket oss på natta. Leo har vært helt utrolig og jeg tror ikke dette er helt normalen. Jeg tror vi har vært veldig heldige med denne lille tassen <3 

Nå hører det jo med til historien at vi hadde en annen liten krabat  først, og der var historien en helt annen. Da sov vi nesten ikke på 7 døgn, og var totalt utslitt. Nå var denne valpen fryktelig syk, og døde etter kun én uke. Det har vist seg i ettertid at den var syk fra fødsel, og aldri hadde overlevd uansett. Vi kjempet så hardt for livet til det lille nøste. Nå strømmer tårene her mens jeg skriver dette – det var så grusomt vondt. Heldigvis dukket lille Leo opp ikke mange månedene etter, og han gjorde hjertet mitt helt igjen <3 

Hvilke matvarer og ingredienser har du alltid hjemme? Litt sånn hva du bruker mye av for å opprettholde et sunt kosthold i en travel hverdag. 

Jeg har alltid meieriprodukter, ost, skinke, egg, frukt og grønnsaker. Knekkebrød og havregryn er det som regel alltid i skuffen, sammen med usaltede nøtter og kanel. Da kommer jeg langt altså. da kan jeg alltid lage #marenskåla, knekkebrød med ost&skinke eller egg, eller slenge sammen en omelett. 

Hvorfor jobber du ikke som sykepleier lenger? 

Jeg fokuserer nå på jobben som trener, influencer, treningsreiser i inn og utland, og andre trenings-eventer. Det er nå jeg har muligheten til å gjøre det, så da måtte jeg bare ta sjansen. Jeg er utdannet sykepleier, og vet at det er det rette for meg. Det er det jeg skal jobbe som, og til slutt pensjonere meg fra. Det er 100% det rette yrke for meg, men akkurat nå har jeg fokus på denne lille spennende, selvstendige jobben jeg selv har skapt. Så får vi se hvor lenge det varer. 

Kan jeg gå ned 3-4 kg før sommerferien om 3 uker? 

Det er mulig å gå ned så mye som én kg pr uke ja, men det er veldig mye og anbefalingen ligger på maks 0,5kg pr uke. Da er sannsynligheten størst for at man klarer å opprettholde den nye vekten sin, og ikke falle rett tilbake. 

Hvorfor klipper du vekk hele pomeranian pelsen til hunden din? 

Fordi jeg synes han er finest som kortklipt <3 

Hvordan skal en nybegynner starte og hvordan bygge seg oppover? 

Tenker du da i forhold til trening? Styrketrening elle kondisjon? Uansett hva det gjelder så ville jeg startet helt rolig, senket kravene helt ned i starten og lage flere små delmål. Skriv delmålene opp, og et hovedmål på toppen. Tidfest målene dine, og hukk ut etterhvert som du når dem. For eksempel kan hovedmålet være å jogge 5 km sammenhengende, og et delmål da være å jogge 2 minutter, gå 10 minutter for så å jogge i 2 minutter igjen for eksempel. Skjønner du hvor jeg vil? bryt det helt ned, og jobb gradvis med å flytte grensene og pushe litt og litt mer.

I forhold til styrke så tenker jeg at det kan være fint å starte med egen kroppsvekts-øvelser og bygge videre mot vekter. Få kontroll på egen kropp først, og ta det så videre. det kan være smart å investere en liten sum i en personlig trener, slik at du får teknikken vist korrekt helt fra starten. Det er både svært lærerikt og motiverende.  Lykke til <3 

Presser du deg selv maks i hver treningsøkt? 

Nei overhode ikke 🙂 Det tror jeg ikke er hensiktsmessig heller. Det er viktig å smale opp overskudd til de harde øktene, og ha litt “kose-økter” innimellom. 

Hvordan klarer du å trene og spise usunt? Jeg får alltid så dårlig samvittighet når jeg trener og spiser godteri. Hvordan klarer du å spise usunne ting uten å føle at du legger på deg? 

For meg er god mat glede, hygge og ikke minst ofte relatert til noe sosialt. Det er ikke et alternativ for meg å si nei til alt som er usunt. Tenk så mye koselig jeg hadde gått glipp av. Jeg tenker at akkurat fordi jeg trener, så kan jeg unne meg litt godsaker innimellom, og kose meg med det. Nå spiser jeg ikke usunt hver dag, og det er akkurat derfor det smaker ekstra godt når jeg gjør det. Jeg tenker at hvis man er fysisk aktiv, og tar vare på kroppen 80% av tiden, så gjør det overhode ingenting om man koser seg med godsaker og kos 20% av tiden. Alt handler om måte, og litt av alt tror jeg bare er sunt. 

Tusen takk for alle spørsmålene dere sendte inn, det kommer snart en ny runde!

 

Smiiil, Maren 

 

 

3 kommentarer
    1. Tar med meg boktips om Jørgen Jæger! 🙂
      Liker du Nesbø og Horst, kan det hende du liker Jan Mehlums bøker om Tønsberg-advokaten Svend Foyn også. Lettleste og gode krimbøker med innslag av litt humor 🙂

    2. Bok tips til deg: Unni Lindell, Eystein Hansen – Er krim/politi bøker. Eg klarer knapt å legge dei fra meg 😉
      Ha ein fin dag Maren 🙂

    3. Dersom du skal ha en ny “spørsmålsrunde”, kanskje du kan gå gjennom skjønnhetsritualene dine?:-D Altså, hva gjør du hver morgen når du står opp? Mtp. sminke osv. Du ser alltid så pen og naturlig ut <3
      Hvordan tar du vare på huden din?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg