Den ultimate ferietreningen

Spør du meg så finnes det ikke noe smartere treningsredskap på reise enn strikker. Jeg digger strikk, og bruker det masse i min egen trening hjemme, trening av andre, på bootcampene mine, på treningreiser og selvfølgelig på mine egen reiser. Strikkene mine var med meg til Frankrike, og jeg tenkte jeg skulle vise dere min treningsøkt med strikker. 

Du kan enten trene hele kroppen med strikk, og la det være hovedøkten din. Eller du kan bruke dem i oppvarming, eller som en solid finisher. Når jeg varmer opp med dem så tar jeg et strikk like nedenfor knærne, og gjør følgende øvelser: 

  • Sidewalks (vist som øvelse nummer 4 i treningsprogrammet)
  • Knebøy med strikk (vist som øvelse 7 i programmet) 
  • Liggende hofteløft 

På alle disse øvelsene er strikken plassert like under kneet, bortsett fra på sidewalk eller Elvis-walk som den også kalles, da er den ved anklene. Er det oppvarming så ville jeg kjørt den letteste strikken, og kjørt 10-15 repetisjoner, to-tre runder.

Skulle jeg brukt dem som en finisher etter en styrkeøkt for eksempel ville jeg kanskje kjørt 5×5 dype knebøy med et eksplosivt hopp, og 20×4 hofteløft med ekstra hold i topp, og fullført med noen “pumpe” knebøy, for eksempel 45 sekunder hvor man står å jobber opp og ned uten å gå verken helt opp eller helt ned, kun jobbe i “syre stadiet”. 45 sekunder x 3 for eksempel. Der har du en solid finisher spør du meg! 

La oss snakke hovedporgram. Her har jeg en fullverdig treningsøkt til dere, med 8 gode øvelser: 

  • Markløft (fokus på ett og ett ben, derfor benstillingen) 
  • Triceps 
  • Sittende roing 
  • Sidewalk / Elvis walk 
  • Sykling 
  • V-ups med roing
  • Knebøy med strikk 
  • Planken med armstrekk 

1.Markløft 

2.Triceps bak ryggen 

3. Sittende roing 

4. Sidewalk / Elvis-walk 

5. Sykling med rotasjon

6. Statisk hold I “båten” (med roing hvis ønskelig)

7. Knebøy (med eller uten hopp)

8. Planken med armstrekk

Det finnes enda flere artige, effektive og gode øvelser med strikk. Sommeren er lang, og jeg gleder meg til å dele masse mer ferietrening med dere i løpet av de neste ukene. Håper dere likte programmet, og har lyst å teste noen av øvelsene<3 

Nå skal jeg straks boarde flyet som skal ta meg fra deilige Cannes, til Norge. Borte bra, men hjemme er alltid best – uansett. Jeg gleder meg til å bli hentet av mine to favoritter på flyplassen i Kristiansand i ettermiddag. 

Vi blogges fra Norge dere<3 

 

Smiiil, Maren 

 

14 kommentarer
    1. Så perfekt guide! Akkuratt begynt å leke meg litt med strikk, så dette innlegget lagres i favoritter med en gang 😍 tusen takk😍 ha en superfin søndag 💜🌸

    2. Så gøy med sånne program, og bra skrevet med gode bilder!
      Jeg sitter her med dårlig ben pga avrevet senefeste i låret, hater det og det gjør så vondt. Men i morgen tenkte jeg å prøve meg en tur på treningssenteret, kan jo trene overkropp og noen øvelser for rompa, må finne noe som ikke gjør vondt bare, men det skal jeg klare!! Her må det jobbes med hodet også 🙂 god tur hjem til Norge ! Klem

    3. Ønsker meg tilbud eller rabattkode fra deg på slike minibands <3 Og/eller på freshe treningsklær. Det hadde vært gøy!!
      Takk for inspirerende blogg! 🙂

    4. Anja: Tusen takk Anja, gøy du likte det!
      Åå fy søren altså, synes så synd på deg med den skaden der. MEN du er imponerende god til å tenke løsninger! Helt herlig <3 Heia deg!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg