Den lille sorte

Dette er slik jeg trives aller best, i min sorte treningstights. Jeg får ofte spørsmål om jeg trener når jeg har mensen, og om jeg har noen tips relatert til det. Jeg opplever at mange synes det kan være kleint å snakke om, og det synes jeg er litt synd. Det finnes ikke noe mer naturlig enn mensen for oss jenter, og jeg personlig synes det er helt uproblematisk å snakke om. Jeg er glad noen spør, og jeg er glad for at jeg kan få lov å svare, og kanskje være med å ta bort litt av tabuene relatert til mensen. Kanskje er det fordi jeg er sykepleier, og i grunn ikke synes noe som helst relatert til kroppen er kleint å snakke om. Jeg vet ikke, jeg vet bare at jeg synes det burde være helt uproblematisk å snakke om – og jeg håper at jo mer vi snakker om det, jo mindre tabu blir det. 

Så, tilbake til spørsmålet jeg fikk i forhold til mensen og trening. Det er klart man kan trene selv om man har mensen – det er faktisk veldig smart å trene i den perioden. Det er virkelig  synd at mange holder seg helt i ro, og kanskje vegrer seg for å trene. Det er nemlig slik at trening utløser endorfiner – lykkehormon, og disse kan virke smertereduserende, og stimulerende når man har mensen og kanskje ikke føler seg helt på topp. 

Jeg vet med meg selv at det ikke alltid er trening som frister mest i den perioden av måneden, men med rett beskyttelse vet jeg at det går helt fint. Jeg VET jo hvor utrolig mye bedre jeg føler meg etterpå. Som jeg nevnte i starten av bloggen, så er min sorte tights min favoritt. Den er tynn i stoffet og føles veldig behagelig på. Hvordan tror dere det føles hvis jeg hadde brukt et truseinnlegg mens jeg hadde denne tightsen på? Helt supert skal jeg si dere! Det er nemlig kommet en liten revolusjon innen truseinnlegg. Libresse har endelig lansert “den lille sorte”. Et sort truseinnlegg, som for meg er helt perfekt å bruke. Det føles bra og trygt å vite at tights, truse og truseinnlegg går i samme farge.

Nå vil jeg gjerne presisere at bind, tampong og truseinnlegg er ulike ting til ulikt forbruk. Bind og tampong bruker de fleste jenter under mensen, og truseinnlegg bruker man gjerne i hverdagen, av ulike grunner. Enten det er for beskyttelse på grunn av utflod, lange hektiske varme dager hvor man ønsker å føle seg freshere eller andre grunner. Jenter har ulike grunner til å bruke et truseinnlegg, men uansett grunn så er disse luftige og behagelige sorte truseianleggene er sikker vinner. 

Fotograf Frode Vestgarden 

Når man tenker på det, hvorfor i all verden skal truseinnlegg være hvitt? Det er jo mer delikat, og “kledelig” at det er sort. Jeg vet ikke med dere – men for min del er det hvert fall slik at sikkert 80% av undertøyet mitt er sort – og da kunne det ikke passet bedre enn at truseinnleggene også er det. 

De nye Libresse truseinnleggene puster like godt som en bomullstruse, de føles behagelige og fargen trenger man ikke bekymre seg over. Det er helt trygt å ha sorte truseinnlegg helt inntil kroppen. Fargen brukt på truseinnleggene baserer seg på kull, og det er den samme typen som brukes i tekstilindustrien. 

Libresse normal black er pustende og behagelig, uten parfyme og helt perfekt for daglig bruk. Truseinnlegget har en myk overflate, og vil holde deg tørr og fresh. Det perfekte tilbehøret for å opprettholde intim hygienen i hverdagen. 

Les mer om de nye sorte truseinnleggene på Liberesse sine hjemmesider og på deres Facebook page. 

Hva tenker dere jenter? Er ikke dette en praktisk og digg nyhet? 

 

Smiiil, Maren 

 

 

13 kommentarer
    1. Funfact: Jeg trodde også at man slapp løs endorfiner under trening, helt til jeg så et program i går på nrk, om ny forsking. Det er altså cannabinoid-verdiene i blodet som øker ved trenin. Samma som i cannabis, og derfor får man en slags happy”rus” etter trening 😜

    2. Vet ikke helt hva svarte bind skal være godt for, personlig hadde jeg ikke følt meg noe mer “trygg” med et svart bind.. Men de må vel finne på noe nytt og supert om det gjør mensen “bedre” for enkelt. Sverger selv til tampong, da kan en gjøre akkurat hva en vil, selv om en har mensen

    3. Hei vakre Maren! <3
      I innlegget «weekend vibes» har du på deg en helt utrolig fin bukse, og jeg lurte på hvor den var ifra? <4

    4. Anonym: Det kom kanskje ikke helt tydelig frem, men det skal jeg da endre. Poenget med et truseinnlegg er at det kan brukes hver dag om nødvendig. Jeg selv bruker det helt på slutten av mensen for eksempel, og bruker tampong under selve uka. Enig i at det er bedre med tampong på trening. For mange jenter er det ikke selve mensen uken som er problemet, men hverdagen med lange dager hvor man kanskje ikke får bytte undertøy og føler seg klam og varm, utflod eller andre ting. Da er det truseinnlegg supert. Så det er mer et hverdagsprodukt. Tusen takk for at du spør<3

    5. Tori: Det er ikke et bind, men et truseinnlegg. Det betyr at det ikke er ment å brukes som et bind, men som en beskyttelse i hverdagen. Enten det er utflod, slutten av menstruasjonen eller bare for en følelse av at det ikker så klamt eller varm på lange hektiske dager for eksempel. Hvorfor hver enkelt jente velger å bruke truseinnlegg er helt individuelt. For dem som bruker det daglig er det en fordel at det er sort, si du går med skjørt for eksempel eller skifter i en garderobe eller hva som helst – jeg kan se for meg at det bare føles bedre at det er litt mer i ett med undertøyet. Takk for presisering og at du delte din mening. Det er jo akkurat dette jeg vil – at vi snakker om det <3 Tusen takk!

    6. Uansett hvor “bra” dette nye innleget er så vil det alltid være bedre for bakteriefloraen der nede å kun bruke en bomullstruse som puster om dagen og sove UTEN truse (med mindre man har mensen da 😉). Dersom man sliter med mye utflod/vond lukt osv vil ofte mer “lufting” hjelpe bedre enn truseinnlegg. I tillegg er det jo ikke særlig bra for miljøet å skulle bruke truseinnlegg daglig (men veldig enig i at det er praktisk helt på slutten av menstruasjonen 😉). Og under mensen anbefaler jeg alle å bruke mensenkopp, veldig praktisk, behagelig, miljøvennlig og supert å trene med (mye bedre enn tampong syns i hvert fall jeg) 😊😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg