Vi må tørre å ta litt plass

I dag morges våknet jeg grytidlig, og fikk ikke sove igjen på grunn av en tanke som ikke ville slippe taket. Tanken handlet om det å tørre ta plass og være synlig. Jeg føler at jeg endelig, og faktisk for aller første gang, tør å ta litt plass som treningsprofil, hoppe ut i alle mulige sporty utfordringer, holde timer i både inn og utland, for gigantiske grupper og mindre grupper. Plutselig er jeg ikke så redd mer – og det føles så utrolig godt! Dere som har lest bloggen lenge kjenner til at jeg har slitt en del med frykt i forkant av store eventer, og at den frykten har holdt meg tilbake i mange sammenhenger, og faktisk ført til at jeg tidligere har takket nei til mange spennende muligehter. 

Jeg tror dette er et tema som burde snakkes om. Jeg tror veldig mange kan kjenne på følelsen av å holde litt tilbake fordi man ikke tør, og er redd for hva andre måtte tenke eller mene. På sørlandet står janteloven sterkt, det hviskes og tiskes overalt. Du skal ikke stikke hode spesielt mye frem før du blir snakket om, og dessverre er det ikke de positive tingene som bli nevnt først. Dette har skremt vettet av meg tidligere, og jeg har vært livredd for å skille meg ut, ta plass og være synlig. Redd for at folk ikke skal like det jeg gjør, at det skal bli for mye, ikke bra nok eller feil på en eller annen måte. 

 Fotograf: Frode Vestgarden. Hår&makeup: Rita Røisland

Jeg har vært i treningsbransjen i over 10 år, og jeg tror endelig jeg tør å rett ryggen, og si at dette er det jeg elsker å gjøre, dette er noe jeg mestrer og jeg bryr meg mindre og mindre om andres meninger relatert til den hverdagen og jobben jeg har valgt. Det føles befriende å skrive det, og den følelsen jeg kjenner på kan best skrives som frihet, lettelse og en solid dose mot. Jeg føler meg tøffere og sterkere enn før. Kanskje kommer det av erfaring, og modenhet, kanskje kommer det av støtten fra dem rundt, hvem vet. Noe har hvertfall endret seg, og endelig falt på plass. Det føles utrolig godt! 

For min del har dette med å tørre å være meg, fullt og helt, gått på min hverdag, livsstil og væremåte relatert til trening og en sporty livsstil. Det har handlet om min rolle som treningsprofil, PT, influenser og privat person. For andre vil det kanskje handle om å tørre å være seg selv i en skolehverdag, i et klasserom hvor alle helst skal være helt like, og for all del ikke skille seg ut fra mengden. Eller på jobb, i vennegjengen eller andre steder.

Jeg tror og håper at vi i 2018 er på god vei til å skape rom for ulikheter, eller unikheter som jeg liker å kalle det. Jeg vet det ikke er et ord – men jeg liker det likevel. Ulikt er unikt, og det er fint. Jeg er kjempe sær, og skiller meg skikkelig ut fra mange av dem rundt meg, og det er helt greit. Ulikt er kult, og jeg synes vi skal heie mer på at alle bare skal få lov å være seg selv – på akkurat den måten man selv har lyst. 

Jeg heier på at alle skal kjenne på mot til å dyrke egne hobbyer, være seg selv og blomstre på sin egen måte. Jeg heier på at vi skal støtte hverandre, og gi hverandre rom til å tørre å være oss selv – fullt og helt. Jeg heier på at alle skal tørre å ta plass. Det er mer enn god nok plass til oss alle sammen, så la oss gi hverandre rom til å tørre å leve livene våre på ekte. Akkurat slik vi selv ønsker <3 

Det var dagens litt rabling fra meg. Jeg følte det var riktig, viktig og godt å få sagt det. 

 

Maren 

 

10 kommentarer
    1. Såå bra skrevet- jeg er HELT enig, Maren! Man må være stolt av egne kvaliteter, og stå opp og frem med det man har å gi. Du er helt rå, og inspirerer i hvert fall meg til å jobbe hard for det jeg ønsker! Keep up the good work, jeg heier på deg <3

    2. Vet du, jeg tror ikke jeg har kommentert på bloggen din før. Jeg er en av dem som titter innom i det stille, koser meg med positiviteten, livsgleden og ektheten som du så fint klarer å formidle med ordene dine. Og i dag følte jeg for å legge igjen et spor, spesielt etter dette innlegget.
      Du virker bare som et genuint nydelig menneske. Raus og generøs, og en utstråling som oser positivitet. Sånne folk trenger vi flere av i verden, og jeg setter hvertfall pris på at du tør å stikke nesa opp og frem, selv i utrygge omgivelser. Jeg heier på positivitet, på nestekjærlighet og på guts til å gå sin egen vei. Jeg heier på jenter som vil noe. Jeg heier på deg!
      Sånn. Det var dagens spor. Det positive er ment for å deles… Man kan jo faktisk risikere at verden kan bli en litt bedre plass 😉
      Håper du får en strålende dag videre!

    3. Et veldig viktig innlegg! Heia oss alle sammen! <3 😀
      Godt å høre at det har løsnet for deg gjennom arbeidet du har gjort, og at du har kommet der du er nå! 🙂

    4. Så stolt av deg vennen!! Så bra skrevet og dette er så viktig <3 Vet også hvor mange som blir glad for å se mer av deg, så tenk på alle du inspirerer ved å være deg fullt og helt. Heier så sykt på deg ❤️

    5. Veldig godt å høre at det har løsnet for deg med tanke på dette emnet 👏🏼 du er helt rå og en stor inspirasjon for mange der ute, inkludert meg! Kjenner meg også veldig godt igjen i det du skriver og har slitet med det samme. 2018 er vårt år 😁🤜🏼🤛🏼 Keep going strong 🤙🏼💪🏼😍

    6. Skjønner deg godt, men herrefed som du har funnet din plass nå. Fortsett med det du kan og gjør, så blir det bra. For du er fortsatt Maren og du passer så sykt bra inn!! Heia deg. Synes det er kjempe tøft det du gjør. Klem

    7. JA !!!! Helt enig Maren og jeg tror rett og slett dette er kjempeviktig særlig for oss kvinner..selv så får jeg mye rare kommentarer (Bare fra andre kvinner selvsagt) fordi jeg har en jobb som ikke 100.000 andre personer har og det er som du sier kjempeviktig at man jobber med noe som man elsker så får man bare riste av seg sånne tåpelige og idiotiske kommentarer og kritikk fra mennesker som faktisk er for redde til å stole på magefølelsen sin og velge en jobb de elsker istedenfor å velge fasade og noe som “ser bra ut på utsiden”
      GO kvinner som tørr å være seg selv !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg