Oppskrift: Proteinvafler

P R O T E I N V A F L E R 

God morgen. Jeg tipper det er flere enn meg som er tidlig oppe for å se 3mila for damene i dag? Jeg håper flere var våkne, for dette var en opplevelse! Bjørgen er og forblir dronninga, og jeg får frysninger av å se henne regjere i sporet. Så gøy! Hennes siste OL, også avslutter hun på den måten. Frysninger og klump i halsen. FOR en prestasjon<3 

Jeg lovte å dele gårsdagens vaffelfest med dere, og her kommer oppskriften. Planen var egentlig å lage kun vanlige vafler, men så fikk jeg en snap av en venninne som lagde sunne vafler, og da ble jeg inspirert til å prøve meg på en sunnere versjon jeg også. Jeg har testet flere oppskrifter før, men denne gangen tok jeg utgangspunkt i min venninnes oppskrift, en av mine gamle, og litt på impuls. Resultatet ble helt strålende. Så gode ble de at en ny røre er laget, og sannelig blir det ikke vaffelkos i dag også. 

Du trenger: 

  • 75g havremel 
  • 75g speltmel 
  • 150g mager kesam
  • 4 hele egg
  • 1 ss smeltet smør 
  • 1 ss bakepulver 
  • 1,5dl lettmelk 
  • 2 ss sukrin 
  • En god klype salt 

Slik gjør du: 

Bland alt sammen i en bolle, og rør til en jevn og fin røre. La røren sette seg litt, ca 30 minutter, rør godt igjen og stek vaflene i vaffeljern. Server som de er, eller med salt smør, syltetøy, friske bær eller brunost.

Det er så ulike hva folk liker på vafler. selv synes jeg de er gode som de er, eller med salt smør på. Brunost er også nydelig, og friske bær er aldri feil.

Hva liker du best å ha på vaflene dine? 

 

Smiiil, Maren 

 

11 kommentarer
    1. Spiser grove proteinvafler til lunsj ofte, men gøy å prøve ny oppskrift også. Hvor mange vafler får du av denne oppskriften?

    2. Kathrine: Å nei si det, hmm kanskje 10-12. Serverte på fat, og momset to selv mens jeg lagde, og hadde 3-4 igjen i en boks etterpå. Jeg telte dem ikke, men tipper rundt 10-12 kanskje.

    3. Så gøy, det skal prøves. Men først lunch med «dine» rundstykker og avslutningen på OL m familien 🙂

    4. Hei! Først vil jeg bare si at jeg digger bloggen din, du er utrolig inspirerende! 🙂
      Jeg har forsøkt å lage proteinvafler med kesam, men opplever at de blir noe “deigete”. Er det bare meg eller?

    5. Varm vaffel med smør, sukker og kanel er det beste! Ellers fungerer også jordbær- eller blåbærsyltetøy – gjerne i kombinasjon med en dæsj kesam eller cottage cheese. Aah… Må muligens lage dette til kvelds i dag, ser så godt ut!
      (er forresten veldig fan av bacon-vafler = nesten som de gode gammeldagse “fleskepannekakene” men med grovt mel (helst havre og bygg) – og stekt i vaffeljern heller enn i steikepanne)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg