Det har gått for langt – nå må noe gjøres

I dag våknet jeg med en uro i kroppen, og jeg vet grunnen. Over lang tid på har jeg hatt et litt tullete kosthold, en kaotisk leilighet og rot både her og der. Det er rent her, men overhode ikke ryddig. Når jeg sier tullete kosthold, så mener jeg at jeg har spist mye mat jeg vet at jeg ikke har godt av, og som magen reagerer på. Kaotisk leilighet går på at det ikke er noe system her. Esker, papir, og alt mulig slags ting man egentlig ikke trenger, men sparer på sånn i tilfelle, har hopet seg opp. Jeg helt sprø av å ha det kaotisk rundt meg, men jeg har likevel ikke klart å gjøre noe med det. Så i dag skjer det, jeg bruker mandagen på å starte organiserings-prosessen. 

Så i dag setter jeg meg ned, og lager en plan. Deretter bruker jeg resten av uken på å iverksette planen min. Jeg får ikke til noe som helst uten lister og oversikt, så her er det bare å sette i gangs med skrivingen. Det beste med lister er å krysse ut punkter som er gjort. Jeg gleder meg ikke, men jeg kjenner i både kropp og hode at det er på høy tid å ta grep

. Når det gjelder kosthold, så vet jeg jo hva jeg må gjøre for å endre til et litt bedre, renere og mer magevennlig kosthold – det bare sitter litt gang inn å gjøre det. Rett og slett bare fordi det er så sykt godt med godteri. Hehe. Noen som kjenner seg igjen? 

Kult å være treningsblogger, og så klarer du ikke spise rent og sunt selv en gang. Samtidig så er jeg jo bare en vanlig person jeg også, og kanskje er det litt digg å se at selv folk som har dette med sunn mat og trening som jobb, kan ha sine utfordringer. 

Jeg skal hvertfall rydde opp, og deler gjerne mine endringer med dere underveis. Først skal jeg starte med en god smoothie til frokost her, og den skal dere selvfølgelig få oppskriften på.

Marens super-smoothie:

  • Frosne bringebær, jordbær og banan
  • 4 ss naturell yoghurt 
  • 2 ts acai pulver 
  • 1 dl vann 
  • Litt søtning (stevia, sukrin, honning eller hva enn du selv ønsker. Jeg bruke 2 ts sukrin)

Kjør alt sammen i blenderen, og topp med det du selv ønsker. For økt metthetsfølelse kan du gjerne tilsette en scoop (30g) proteinpulver. Ha gjerne mandler eller andre nøtter i toppingen, det gir sunne fettsyrer som holder deg mett lenger. Du kan gjerne ha litt avokado i smoothien for samme nytten. Min topping varierer ut fra hva jeg har tilgjengelig. Her er det eplebiter, sharon, friske jordbær, kokosmasse, blåbær, banan og hakkede mandler. 

Da er det bare å brette opp ermene og komme i gang her. Mer fra denne kanten senere. Jeg satt å drømte meg bort i freshe treningsklær i går, og det resulterte i et gigantisk blogginnlegg med treningsklær-inspirasjon til dere. Jeg skal få det ut i løpet av ettermiddagen. Så titt gjerne innom igjen senere i dag <3 

 

Smiiil, Maren 

 

11 kommentarer
    1. Uff, kjenner jeg selv sliter litt, ikke akkurat med maten for øyeblikket, men heller at jeg sliter med å stå opp, legge meg tidsnok, rydde jevnlig. Føler meg konstant trøtt og sliten, sliter med å få kommet i gang med pensumet dette semesteret.
      Innrømmer likevel at jeg sliter med å spise frukt… Er egentlig så lei frukt at jeg kjøper frukt, men ender med å ikke spise det… Helt teit….
      Kjenner meg heller ikke helt motivert etter at jeg fikk toppkarakterer på bacheloroppgaven før jul, noe som gjør at jeg garantert kommer inn på master til høsten. Dette gjør at jeg ikke må gi alt dette semesteret. Derfor føler at jeg selv sliter med å presse meg selv (og skjerpe meg, mehe…).
      Takk for at du deler at du også har dine greier. Noen dager vil jeg kaste alt av ting jeg har, alt rot og drit.
      Jeg tror januar og februar er ganske hard for enkelte, jeg merker det godt selv.
      Spent hva du skal dele etterpå!

    2. Uff, kjenner meg ganske godt igjen i det ja. Snop er jo så utrolig godt, og jo mer man spiser av det jo vanskeligere er det å kutte det ut, føler jeg. Når liksom aldri det punktet hvor det sier stopp av seg selv, haha.
      Den smoothiebowlen din så utrolig god og frisk ut! <3

    3. Jättefina bilder, och inspirerande med så mycket färg 🙂 ett litet konstruktivt tips angående bilder på mat – jag upplever att det kan ibland bli lite väl många bilder som ser i stort sett likadana ut i denna typen av inlägg. Men som sagt fina bilder! 🙂

    4. Kjenner meg igjen, et godt tips er ei god bok på øret, det er bedre enn musikk for du blir drevet framover, spesielt hvis det er en spennende krim, du vil liksom ikke slutte med å rydde/vaske/hygge rundt i huset/leiligheten fordi du kommer inn i en hyggelig «boble». Du blir kanskje ikke virvelvind – men utrolig hva en kan få til hvis en holder på over litt tid. Faktisk er det blitt en positiv aktivitet i mitt liv, litt sånn «meg tid» eller «luksus tid med krim» og ikke forstyrr meg. He he hvis du skjønner. Og så har jeg vel bestemt meg for at det er en POSITIV og ikke NEGATIV greie det å rydde, hygge og vaske. Underlig? Kanskje, men så lenge det funker, så blåser jeg i det 😊 lykke til – bare bestem deg for at det er en hyggelig aktivitet, positivt fokus, det hjelper.

    5. Kjenner meg igjen i hvordan du har det. Flott at du er ærlig på st ikke alt er rosenrødt alltid 👍

    6. Jeg ble kvitt søtsuget etter å ha kuttet ut kunstig fremstilt sukker og søtning i 2-3 måneder. Etter det har jeg ikke hatt lyst på det i det hele tatt. Når jeg er sulten og er i butikken, så prøver jeg å føle på sulten og hva jeg har skikkelig lyst å gomle i meg akkurat nå. Jeg visualiserer også at jeg spiser masse snop eller ting tilsatt kunstig sukker/søtning, men da får jeg bare en bismak.
      Når kroppen er kvitt avhengigheten, så er det lettere å høre hva den virkelig trenger og vil ha.
      Og bare så det er sagt, så har dette absolutt ingenting å gjør med dårlig viljestyrke/selvkontroll.
      Når det kommer til inntak av mat, så handler det om hva du spiser.
      Spiser du kunstig fremstilt sukker (høy glykemisk index) og kunstig søtning, så vil kroppen din få signaler som videre skaper avhengighet og søtsug.
      Hvis du er i tvil prøv å kutt ut kunstig sukker og søtning i 3 mnd. selv.
      Et enkelt grep er å spise kompliserte sukkerkilder til hvert måltid. Kompliserte sukkerkilder kjennetegnes ofte med lav glykemisk index.

    7. Steffan: Tusen takk for at du delte din erfaring <3 Setter så stor pris på tips, triks og andres opplevelser / erfaringer 🙂 Ved å dele blir vi alle mer opplyst innenfor et sammensatt og utfordrende tema:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg