Skoguide – ulike sko til ulik trening

Inneholder annonselenker

Jeg lagde en stor tights-guide på bloggen, med mine beste tips til tights til ulik type trening. Dere kan se den HER. Det kom et parkommentarer på om jeg kunne gjøre det samme med sko, og overdeler. Det kan jeg selvfølgelig, så nå kjører vi i gang med sko, også kommer det en guide med ulike topper / jakker / gensere / sportsbh veldig snart. Jeg må presisere at dette bare er min mening, og at jeg ikke er noen ekspert på sko. Skal du ha optimale sko, for akkurat din fot burde du gå et sted de kan ta en fotanalyse, både av hvordan foten din er  ift hvor på foten du belaster mest, og hvordan løpssteget ditt er. Dette gjøres blant annet på løpelabbet. Her kommer mine tips basert på egen erfaring. 

SKO TIL LØPING PÅ ASFALT / TREDEMØLLE

Jeg bruker samme type sko til å løpe på mølle, og hardt flatt underlag. Favoritten over alle favoritter er Adidas ultra boost. Jeg har hatt dem i sort, blå, lilla, og hvite. Dette er skoen jeg alltid har, og alltid sliter helt ut. Jeg bruker dem daglig, og liker dem helt utrolig godt. De er dyre – men verd det. En annen favoritt er Nike lunarglide. Disse har jeg brukt i mange år, og vil alltid få god score hos meg. Asics Gel kanyano var en av de første løpeskoene jeg hadde, litt stor og tung,men magisk demping og det føles som du nesten får hjelp fremover. Super digge! Nike air zoom pegasus er også veldig gode! I like, I like. 

Mizuno har jeg glemt å ta med bilde av, men de er også perfekte til løping på hardt underlag. Stabil og god sko, som føles lett, men samtidig har godt med demping. Jeg liker best wave rider og wave inspire, men jeg har hørt mye positivt om flere av de andre wave-modellene også. 

Adidas Ultraboost // Nike lunarglide rosa og sort // Nike Air Zoom pegasus rosa// Asics Kayano 

 

SKO TIL STYRKETRENING 

Reebok crossfit Grace har jeg i to farger, og jeg elsker dem. De sitter godt på foten, er stabile, lette og helt perfekte til styrke og crossfitøkter. Det samme gjelder Reebok nano. Jeg brukte Nike free til styrke før, men de har litt for mye demping i seg til at jeg føler de er gode nok, spesielt ikke hvis jeg skal kjøre tunge løft som knebøy og markløft hvor jeg trenger stabilitet, og kontakt med underlaget. Reebok studio basic er en finfin allrounder som funker på både styrke og gruppetimer på treningsenteret. 

Reebok Grace  // Reebok Nano // Reebok Studie Basic

 

SKO TIL LØPING I SKOG OG ULENT TERRENT 

Hvis jeg skal ut i skogen, og ulendt terreng liker jeg å ha sko med solid og god såle. Jeg trenger at de sitter godt, og ikke er for tunge, men samtidig må de være såpass robuste at de tåler gjørme og vann. De må være relativt lette, slik at jeg kan både gå og jogge med dem. Jeg liker veldig godt Salomon sine sko. Mammut har også flere gode modeller, og Adidas har jeg selv fått anbefalt av flere. 

Salomon oransje, blå (disse er gode å løpe på) og sorte  // Adidas svart og grå

 

FRITID / HVERDAGSSKO 

Jeg elsker sneakers, og har mange favoritter. Nike thea er så sykt fine, men dessverre ikke de beste på foten synes jeg. Så de går jeg kun med på korte turer. Jeg hadde et par for lenge siden som jeg solgte, fordi de var så vonde. Nå virker det som Nike har endret dem litt, for de nye er faktisk bedre. Converse er et must, både høye og lave. Ellers synes jeg adidas originals er super kule. 

Nike Thea rosa  //  Nike Thea olivengrønn // Nike Dualtone race// Converse lave & høye //  Adidas Originals 

Håper dere synes denne sko-guiden var både artig og nyttig. Spør gjerne hvis det er noe dere lurer på, så skal jeg svare etter beste evne. Jeg vil nevne igjen at dette er mine favoritter, og jeg er ingen fot eller sko-ekspert. Har du problemer med føttene / steget ditt, så ville jeg gått å fått spesialtilpassede sko til akkurat dine utfordringer og behov. 

Ha en nydelig onsdag mine venner <3 

 

Smiiiil, Maren 

 

 

17 kommentarer
    1. Hei!
      Du er så dyktig og inspirerende, og kommer med så mye bra. Du er helt klart en av de mest reflekterte bloggerne, og du produserer mye bra innhold.
      MEN: når man anbefaler sko for løping blir denne typen anbefalinger litt feil (mener jeg). Løpesko bør velges på basis av fotbue, pronasjon etc. Feil løpesko kan få STOR betydning, spesielt mtp belastning og skader. Hvis du overpronerer, har du helt andre sko enn en med normalpronasjon. Feks: Wave rider er for normalpronasjon, wave inspire er mer for overpronasjon.. Nå finnes det enkelte som mener dette ikke har betydning, men for allmennheten er det en fordel å tenke godt gjennom sko for løping. Støtet mot bakken belaster kroppen ekstremt.
      Derfor: hvis du anbefaler løpesko kunne jeg tenkt meg å vite HVORFOR, altså hvorfor bruker du disse skoene? Fordi du overpronerer? Fordi …? Eller er det utseende du går for? Eller normalpronerer du, for isåfall er ikke valg av sko “så avgjørende”; mye mer funker. Da gir du informasjon som kan brukes for andre. Det gir litt mer substans 🙂

    2. Tusen takk for mange gode tips! Bestilte akkurat adidas ultraboost hjem i posten. Gleder meg til å prøve dem ut!

    3. løper: Jeg er enig med deg, og derfor presiserte jeg at hver og en må ta ansvar for seg selv, og gå å få hjelp av eksperter. Jeg skrev det i starten av innlegget , og i slutten. Men viktig du sier det, og jeg skal endre på innlegget. <3

    4. Hei igjen Maren. Her er enda en av grunnene til at du er helt super – jeg synes du tar til deg tilbakemeldinger og svarer på en utrolig bra måte. Også når du får konstruktiv kritikk (og her mener jeg ikke kritikk i negativ forstand!!). Du har en måte å møte og svare lesere på som er veldig bra 🙂 Tommel opp, og fortsett med det du gjør:)

    5. Løper: Åå så utrolig koselig sagt! Nå sørget du for at denne torsdagen startet på best mulig måte – for en hyggelig melding å legge igjen 🙂 og tusen takk for konstruktiv tilbakemelding – det setter jeg så stor pris på. Det er jo sånn man blir bedre <3 Glad for å ha deg her på bloggen :):)

    6. Hei! Tusen takk for masse gode tips 🙂 Jeg lurer litt på hvordan de reebok grace skoene er i størrelsen? Vet at de fleste Nike sko er litt små i størrelsen og må gjerne gå opp en halv størrelse for å få de til å sitte godt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg