Tårene strømmer – denne påminnelsen trengte jeg

Denne artikkelen dukket opp på min facebook i går kveld. Jeg trykker meg sjeldent inn på slike ting, men av en eller annen grunn klikket jeg meg inn på denne. Jeg er så glad jeg gjorde det, for denne mener jeg alle har godt av å lese.

Vær så snill å lov meg en ting – les HELE teksten. Hvert eneste ord, sett deg ned og ta deg tid. Det er så verd det <3 

Da Holly var 26 år ble hun diagnosert med kreft og fikk beskjed om at hun hadde kort tid igjen å leve. Holly bestemte seg da for å dele et siste brev før hun gikk bort. Hun delte denne hjerteskjærende teksten på facebook 3. januar 2018. Bare et døgn etter at hun hadde delt teksten sovnet hun inn omgitt av sin familie. 

Dette skrev Holly:

Det er vanskelig å innse og akseptere at du skal dø, 26 år ung. Det er noe du ikke vil tenke på og som du vil ignorere. Dagene suser forbi og du forventer at de skal fortsette å komme; helt til det uventede intreffer. Jeg har alltid trodd at jeg skulle bli gammel, rynkete og grå. Jeg skulle jo få en fin familie med mange barn. Jeg hadde planlagt alt dette med mitt livs kjærlighet. Jeg vil det så mye at det gjør vondt.

Men det er jo slik livet er. Det er skjørt, verdifullt og uforutsigbar. Hver dag er en gave og ikke en medfødt rett.

Jeg er 27 år nå. Jeg vil ikke forlate dette livet. Jeg elsker livet mitt. Jeg er lykkelig. Jeg må få bli her, for mine nære og kjæres skyld. Men jeg har mistet kontrollen, jeg kan ikke bestemme over dette. Jeg skriver ikke dette fordi jeg frykter døden. Jeg liker det faktum at vi stort sett er uvitende om det uunngåelige. Bortsett fra når jeg vil snakke om det og det blir behandlet som et tabutema som aldri vil ramme noen av oss. Det har vært litt tøft.

Jeg vil bare at mennesker skal slutte å bekymre seg for de små tingene i livet og huske at vi alle må ta farvel en gang, så forsøk å få det meste ut av livet, sørg for at du har det bra og fjern all dritten fra livet ditt. Jeg har skrevet ned mange av mine tanker, og jeg har hatt god tid til å tenke over livet de siste månedene. Selvfølgelig er det midt på natten at disse tankene stort sett dukker opp i hodet.

Når du klager over uviktige ting (noe jeg har lagt mye merke til de siste månedene), tenk på de som virkelig har problemer. Vær takknemlige for dine små bekymringer i hverdagen og kom deg over dem. Det er selvsagt greit å erkjenne at noe er irriterende, men ikke fortsett å fokusere på det slik at det også påvirker andres liv på en negativ måte.Når du har gjort det, kan du trekke pusten dypt og trekke inn den friske luften i lungene. Se på hvor blå himmelen er og hvor grønne trærne er. Det er så vakkert. Tenk hvor heldig du er fordi du kan gjøre nettopp det – puste.

Du har kanskje stått fast i bilkø i dag, eller du har sovet dårlig fordi barna dine har holdt deg våken, eller fordi frisøren din klipte håret ditt for kort. Dine nye falske negler ble ødelagte, puppene dine er for små, eller så har du kanskje cellulitter på rumpa og magen din er litt rund.

Glem alt det der! Jeg lover deg, du kommer ikke til å tenke på disse tingene når det er din tur til å dø. Det hele er så ubetydelig når du ser på livet som en helhet. Jeg ser på kroppen min, og på hvordan den faller fra hverandre rett foran øynene på meg. Det er ikke noe jeg kan gjøre med det og alt jeg ønsker nå er at jeg kunne få ha en bursdag eller en jul til sammen med familien min, eller bare en dag sammen med min kjære og hunden min. Bare én dag til.

Jeg har hørt folk klage over hvor forferdelig jobb de har, eller hvor kjedelig det er å trene – vær takknemlig for at du faktisk kan gjøre dette. Jobb og trening kan virke som helt ubetydelige ting – helt til kroppen ikke lar deg gjøre noe av det mer.

Jeg forsøkte å leve et sunt liv, og det var nok også min store lidenskap. Pass på helsen din og at kroppen fungerer, selv om du ikke har den «idelle» figuren. Pass på kroppen din og se hvor fantastisk den er. Bruk kroppen din og gi den masse god og sunn mat, men bli ikke besatt av kroppen din.

Husk på at det finnes flere ting ved trening som gjør at du har det bra, bortsett fra å ha en veltrent kropp. Trening fungerer også bra for å finne mental, emosjonell og åndelig lykke. Da kommer du også til å innse hvor ubetydelig og uviktig det er med den perfekte kroppen som mange viser frem på sosiale medier. Mens vi snakker om det – slett alle kontoer som dukker opp i feeden din som gir deg dårlig selvfølelse. Venn eller ikke, ta hensyn til hvordan du selv føler deg.

Vær takknemlig for hver dag som du ikke har det vondt og selv for de dager du ligger der med influensa, ryggsmerter eller en forstuet fot. Aksepter at det kan være et helvete, men vær takknemlig for at det ikke er livsstruende og for at det kommer til å gå over.

Klag mindre, folkens, og hjelp hverandre mer!

Gi, gi, gi. Det er sant at du får med glede av å gjøre ting for andre enn å gjøre dem for deg selv. Jeg ønsker at jeg var flinkere til det.

Siden jeg er syk har jeg truffet de mest utrolige og vennlige menneskene, og jeg har fått de mest gjennomtenkte og kjærlighetsfulle ord og støtte, fra både min familie, venner og fremmede. Mer enn jeg noensinne kan gi tilbake. Jeg kommer aldri til å glemme det og jeg kommer til å være evig takknemlig for disse menneskene.

Det er en rar ting å ha penger du skal bruke når du skal dø. Det er ikke da du går ut for å kjøpe materialle ting slik som du gjør til vanlig, slik som en ny kjole. Det fører til at du tenker på hvor dumt det er at vi synes at det er verdt å bruke så mye penger på nye klær og ting.

Kjøp heller noe til en venn i stedet for en ny kjole, et skjønnetsprodukt eller et smykke til deg selv. 1. Ingen bryr seg om du har på deg samme antrekk to ganger. 2. Det føles godt. By venner ut på middag, eller enda bedre – lag middag. Del en kaffe. Gi dem en blomst, en massasjetime eller et lys og fortell dem at du elsker dem.

Verdsett også andres tid. Ikke la dem vente bare fordi du ikke klarer å bli ferdig til rett tid. Gjør deg klar tidligere og sett pris på at dine venner vil bruke sin tid sammen med deg. Du kommer til å få mer respekt av dette også.

I år ble vår familie enig om å ikke gi hverandre julegaver til tross for at juletreet så ganske trist og tomt ut. Det var så koselig for vi hadde ikke press på oss til å handle, men i stedet skrev vi hyggelige julekort til hverandre. Se for deg at min familie skal kjøpe en gave til meg og vite at de mest sannsynlig må bruke den selv. Merkelig! Det høres kanskje rart ut, men disse kortene betyr mer for meg enn et impulskjøp. Det var også lett å gjøre det hjemme hos oss siden vi ikke har noe små barn. Uansett, poenget mitt er at man ikke trenger julegaver for å få en meningsfull jul.

Bruk heller pengene dine på opplevelser, eller i det minste sørg for at du ikke går glipp av viktige opplevelser og erfaringer fordi du bruker pengene dine på andre ting.

Sørg for at du får dratt på den strandturen du har gledet deg til. Dypp føttene i vannet og grav tærne ned i sanden. Kjenn saltvannet i ansiktet og bli ett med naturen.

Nyt øyeblikket og lev i nuet, i stedet for å være opptatt med å ta bilder for vise andre hva du gjør.

Det er ikke meningen av livet skal leves gjennom en skjerm. Det perfekte bildet er ikke vikitg. Nyt øyeblikket, folkens, og slutt å forsøke og fange det for alle andre.

Et helt tilfeldig retorisk spørsmål. Alle de timene du bruker på å fikse håret ditt. Er det virkelig verdt det? Jeg har aldri helt forstått det der.

Stå opp tidlig nå og da og hør på fulgene mens du ser på soloppgangens vakre farger.

Hør på musikk, hør virkelig etter. Musikk er terapi. Gammel musikk er best.

Kos med hunden din. Det kommer jeg virkelig til å savne.

Snakk med vennene dine og legg fra deg telefonen. Har de det bra?

Reis hvis du vil det, og la være hvis det ikke er din greie

Jobb for å leve, lev ikke for å jobbe.

Alvorlig talt, gjør det som gjør ditt hjerte lykkelig!

Spis den kakebiten og ikke kjenn på skyldfølelsen.

Si nei til ting du virkelig ikke vil gjøre.

Ikke føl deg presset til å gjøre det andre mennesker mener må til for å få et meningsfullt liv. Du vil kanskje ha et helt vanlig liv og det er bra det også!

Fortell dine nære og kjære at du elsker dem, hver gang du har muligheten. Elsk dem med alt du har.

Husk også at hvis noe gjør deg ulykkelig, så har du makt til å forandre det – enten det er på jobb, i kjærlighetslivet eller hva nå enn det måtte være. Ha mot til å gjøre noe med det. Du vet ikke hvor lang tid du har på denne jorden, så ikke kast bort tiden din på å være ulykkelig. Jeg vet at folk sier dette hele tiden, men det kunne ikke vært mer sant

Uansett, dette er bare noen råd fra en ung jente. Hør på meg eller la være, det spiller ingen rolle for min del.

Å, en siste ting! Gjør en god gjerning for menneskeheten (og meg) og begynn å donere blod regelmessig. Det kommer til å gi deg en god selvfølelse med den ekstra fordelen at du kan redde liv. Jeg tror det er noe man fort glemmer, men hver donasjon kan redde tre liv! Det har stor betydning for hver person og prosessen er veldig enkel. 

Blodgiving, flere poser enn jeg kan telle, har bidratt til at jeg fikk forlenge livet mitt med ett år til – ett år jeg kommer til å være evig takknemlig for at jeg fikk tilbringe på jorden sammen med min familie, mine venner og hunden min. Ett år som har vært ett av de beste i mitt liv.

Til vi sees igjen

Holly

Originalteksten finner dere HER.

Leste du hele teksten? Hvert ord? Tusen takk <3 

Jeg sitter med den største klumpen i halsen, og tårene strømmer. Dette er noe av det sterkeste jeg har lest. Selv om det er ting man egentlig vet, og jeg føler jeg ble veldig bevisst på når mamma var syk, så har jeg glemt det bort, og denne påminnelsen var nødvendig. Akkurat nå bare sitter jeg her, og lar tårene strømme. Denne teksten er så viktig, og det er så synd at vi mennesker ikke vet hva vi har før vi mister det. Og at vi ikke helt kan forstå verdien av noe, før det er for sent. Ta vare på deg selv, ta vare på de du har rundt deg. Vær gode mot hverandre, og glem alle de små ubetydelige bagatellene.

Jeg får lyst å reise meg opp og hyle det ut – vær så snill å bare vær snill og god, både mot deg selv og andre. Gjør det beste ut av livet ditt, hva enn det er for akkurat deg. Glem alt det ubetydelige tullet og lev DITT liv <3 

 

Smiiil, Maren 

 

10 kommentarer
    1. Så fint innlegg, Maren! Utrolig fin og hjerteskjærende tekst. Tror vi alle har godt av en liten påminnelse om hva som er det viktige i livet! 😊

    2. Tårer triller og dette har eg prøvd å fortelle folk. Sjøl om eg har kronisk smerter og sykdom, så e trening e min beste lykkepiller og eg elsker nyte tida ved trappa om morra med nytrakte kaffe og eg har mange gode øyeblikket. Er utrolig kreativ og e utrplog gla for å være det og uten kreativitet duger ikkje for meg. Eg nytes heile tida, selvfølgelig kan eg ha vonde dager. Men eg skyver bort smertene med å trener, eller lytte musikk og eller bare kose meg med å lage noen ting og male og sy.. evig optimistisk e eg.. og takk for herlig innlegget. Og det e utrolig GODT å lese og det burde alle kunne lese det og skjønna det. Så sant så sant..🍀🙏🙌

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg