Mitt første møte med vegetarmat

Reklame

For et par uker siden fikk jeg en mail fra Risenta, om jeg hadde lyst å teste noen vegetarnyheter. Jeg var ikke sen med å takke ja, dette passet jo perfekt. Jeg har lenge hatt lyst å teste vegetarmat. Både fordi det er bra for meg, for miljøet og enormt mange av mine venner har lagt om til et vegansk kosthold, og snakker veldig varmt om det. Jeg har vært nysgjerrig på dette lenge, men aldri fått fingeren ut. Nå kom den perfekte muligheten. 

Nyhetene var Quinoaburgrer og Kikertboller. Jeg ble litt overrasket over at produktene var i pulverform, men så snart jeg begynte å jobbe med det skjønte jeg jo at dette var helt genialt. Det er SÅ enkelt. Man blander bare pulveret med vann, også har du burger eller bolledeigen ferdig. 

QUINOABURGER:

La oss se på burgeren først. I en eske er det nok til ca 6 burgere. Bland vannet og pulveret sammen, form deigen til burgere og stek i pannen. Jeg var veldig spent på smaken, og ble faktisk overrasket. Jeg trodde vegetarmat var både tørt og kjedelig, men det stemmer overhode ikke. Burgerne var fulle av smak, og hadde en god konsistens. Det er jo bare tidenes bonus at disse er proppet med proteiner. Perfekt for treningsjenter. 

Jeg lagde hjemmelagde burgerbrød i tillegg, og de skal dere selvfølgelig også få oppskriften på: 

Du trenger: (ca 8-10 stk)

  • 500 g finmalt emmer / speltmel
  • 1 ts salt
  • 2.5 dl mandelmelk
  • 1 dl vann
  • 1 ss honning
  • 25 g fersk gjær
  • 50 g smør
  • sesamfrø 

Slik gjør du: 

Bland mel og salt i bakebollen. Rør ut gjæren i lunken melk og vann. Rør ut honningen i det våte. Tilsett det våte i det tørre. Ha alle ingredienser (unntatt smøret) i kjøkkenmaskinen og elt på laveste hastighet i ca. 10 minutter. Tilsett smøret i små biter og elt videre til deigen slipper kantene i eltebollen og alt smøret er eltet godt inn i deigen (omkring 5 minutter). Tilsett mer mel eller vann dersom deigen din ikke har den ønskede konsistensen, slik at den lett lar seg trille ut til boller. Dekk bakebollen med plast eller et fuktig kjøkkenhåndkle, og sett deigen på et lunt sted til den har hevet seg til dobbel størrelse (1 time). Ha deigen på melet underlag, del den i 10 deler, trill dem til boller som du trykker flate med håndflaten. La brødene etterheve i 30 minutter. Pensle dem med lunkent vann og strø på sesamfrø. Stek hamburgerbrødene midt i ovenen ved ca 225 grader i 10-12 minutter, eller til de er gyldne. Avkjøles på rist.

(Dette er mamma sin oppskrift, og hun har funnet inspirasjon fra Berit Nordstrand sine oppskrifter)

KIKERTBOLLER: 

Neste nyhet ut var kikertboller, samme gjelder her også. Produktet kommer i pulver, og man blander det med vann. Form som små boller og stek i stekepanne, eller i ovnen. Jeg testet begge deler, og endte opp med at det beste er å steke dem i stekepanne, også gjerne legg dem litt i ovnen etterpå for å holde dem varme til servering. 

Jeg hadde lyst å gjøre noe litt annerledes med disse, og bestemte meg for å lage grillspyd med kikertboller, tomat, løk og brokkoli. Så godt, så sunt, og så enkelt. 

Jeg testet å pensle bollene med litt BBQ-saus, det var godt, men bollene er såpass smakfulle at det ikke er nødvendig med noe mer på dem synes jeg. Både quinoaburgeren, og kikertbollene inneholder økologiske bønner, erter og kjerner. De er smaksatt med kun naturlig krydder, og er helt uten tilsetningsstoffer. Produktene til Risenta finner du i Coop Obs og Coop Mega sine butikker over hele landet.

Hva er ditt forhold til vegetarmat? Jeg har enda mye å lære, så del gjerne litt av dine erfaringer i kommentarfeltet. 

 

Smiiiil, Maren 

 

10 kommentarer
    1. Jeg er litt sånn som deg, litt på søken, og har bestemt meg for fisk minst 1 dag PR uke og kjøttfri mandag – så jeg prøver ut ulike ting, dette var interessant
      Gøy at du deler ulike ting

    2. Anna: Kjøttfri mandag er egentlig helt genialt, og noe alle kan klare :):) Jeg burde virkelig joine deg på den fisk 1 dag pr uke greia – her spises det alt for lite fisk.

    3. Så moro at du tester ut vegetarmat!! Jeg har selv omlag til et vegansk kosthold (ca 1,5 år) og synes det er kjempebra at du som blogger gir ut slik inspirasjon!☺️☺️

    4. Jeg ble veganer i år:) Fint å se innhold om vegetarmat. Ser at det står de er veganske også på pakken! Kult:) Å spise mindre kjøtt er bra for miljøet, men det viktigste for meg er dyreveldferd. Det er ikke riktig å unytte og drepe dyr, når vi likesågodt kunne spist planter i dagens moderne samfunn! Jeg blir litt lei meg over at miljøaspektet ved mindre kjøttkonsum blir for populært, for det tar vekk fokus fra dyrenes lidelse, som er den aller mest negative konsekvensen av å spise kjøtt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg