Styrketrening: Bein

Hei og god fredag dere. I dag tenkte jeg det passet å snakke litt om styrketrening igjen. Jeg har delt hvordan jeg liker å trene styrke, og slik deler jeg opp uken: 

  • Bein 
  • Skuldre og mage
  • Bryst og triceps 
  • Rygg og biceps 

Dere finner bryst og triceps HER, og skulderøkten HER. I dag tenkte jeg å dele beinøkten min med dere: 

Øvelsene jeg benytter meg av er følgende: 

  • Kickback 
  • Knebøy
  • Hip-thrust
  • Strakmark
  • Goblet squat
  • Gående utfall 

Jeg kjører vanligvis 8-10 repetisjoner, 3-4 sett pr øvelse. Jeg er ikke spesielt glad i å trene ben, men når jeg først gjør det så føles det SÅ bra etterpå. Jeg liker ofte å trene ben enten på mandag for å kickstarte uka, eller på fredager for å få en rå start på helgen. 

Nå skal det sies at jeg varierer øvelser, og treningsopplegg, men i en periode nå, og flere ganger tidligere har jeg vendt tilbake til denne måten å trene styrke på. Jeg liker det godt, og det er i grunn derfor jeg gjør det. For min del, der jeg er nå, og med min målsetning, vil det kanskje være smartere å trene fullkropp styrke. Så den neste perioden jeg går inn i nå tenker jeg blir styrketrening for hele kroppen, tre øker pr uke. 

                  Foto: Adele Grosås

Nå gjenstår det bare å dele ryggøkten min med dere, så har dere hele uken. Jeg skal dele den, også skal jeg lage et samlet innlegg med alle øktene slik at dere kun trenger å klikke dere inn ett sted for å finne alt sammen. 

Ha en nydelig fredag mine venner. Jeg er straks på vei ut døren for å møte Celine. Hun er en av mine aller beste venninner, og siden hun bor i København får jeg ikke sett henne så ofte som jeg ønsker. Vi skal kose oss så mye denne helgen, og jeg kjenner at jeg gleder meg noe helt vilt<3 

Har du noen hyggelige planer for helgen? 

 

Smiiiil Maren 

 

10 kommentarer
    1. Det er en fin sammensetning av øvelser 🙂 Jeg føler selv for å gå tilbake til fullkroppsøkter egentlig. Har vært litt problematisk i og med at jeg følger et spesielt program som typen har laget for å klare muscleup og 60kg i benkpress, der første målet allerede er nådd 🙂
      Men denne uka blir dårlig på treningsfronten… Ble syk etter innlevering og må nok gi kroppen treningsfri noen dager, får prøve igjen på mandag 🙂 Har ikke hatt 3-4 dagers treningsfri i strekk på flere år, så er nok på tide 😛
      Ellers er planen å lese, hvis hodet ikke gjør for vondt, på dagtid, mens typen skal ha Eleiko-kurs på jobben fra fredag til søndag, sponset av jobben til og med. Tror Sondre gleder seg til det han og:)
      Håper du får en fin-fin helg!

    2. Så fint innlegg 🙂 alltid motiverende med forslag til øvelser. For tiden går jeg på krykker da jeg har operert den ene foten min. Har du noen tips til øvelser man kan trene når man går på krykker? 🙂 klem!

    3. Hei,
      jeg bare lurte på hvordan du tenker rundt progresjon i f.eks. knebøy? Hva er det tyngste du løfter? Dette er en hat/elsk øvelse for meg, så kanskje jeg kan lære noe av deg, siden du skriver at du ikke er så glad i beinøvelser:)Veldig fine skuldre, så skal prøve trene som deg:)

    4. Du er tidenes inspirasjonskilde!! Dørstokkmila blir brått borte etter en tur innom bloggen din!
      Et lite spørsmål: syns toppen du har på deg i dette innlegget er super fin, hvor er den fra? 🙂

    5. Andrea: Spennense utfordring, det finnes jo masse du kan gjøre med overkroppen:) og det å gå på krykker i seg selv er jo faktisk trening for overkropp. Men styrke for bryst, armer , skuldre, rygg og mage kan du teste <3

    6. Så fint innlegg 🙂 Liker godt når du poster så forklarende innlegg med styrkeøvelser; jeg prøver å starte med litt styrketrening selv nå, men vanskelig å vite hvor man skal begynne hehe, så da er slike innlegg gull!
      Nyt helgen; høres ut som om du har en kjempefin en i vente! Selv skal jeg jobbe og på julebord i morgen kveld 🙂

    7. Hei! Supert innlegg 🙂 Jeg lurte på om du fortsatt jobber på sykehuset? Syns det er lenge siden du har nevnt noe om det! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg