Slik får du i deg mer grønnsaker

Sunnere blir det ikke 

Flere har etterlyst flere middagsoppskrifter, og der har jeg litt forbedringspotensiale. Jeg spiser så mye av de samme, og det er begrenset hvor inspirerende det er å se den samme tacotallerkenen gang på gang. Nå har jeg tatt tak, og prøver både for min egen del, men også for leserne å lage litt mer variert middag. En ny favoritt er grønnsaksmos i ulike varianter. Dette er en genial måte å få i seg mer grønnsaker, både for barn og voksne. Det er også en super måte å kamuflere grønnsakene litt, for dem som ikke er så glad i det. Favorittene nå om dagen er: 

  • Søtpotet & gulrot 
  • Brokkoli & erter 

Slik gjør du: 

Det er så mye enklere enn man skulle tro, og det kan jo ikke bli sunnere. Den oransje er søtpotet og gulrot, litt melk og krydder. Det er så enkelt som at man skreller søtpotet og gulrot, kutter i biter og legger i en kjele med vann. Kok opp, hell av vann, heller litt melk over, krydrer med ønsket krydder ( jeg bruker kun salt og pepper) og kjører det til mos med en stavmikser. Vips har du en fyldig, smakfull og supersunn grønnsaksmos. Perfekt tilbehør til for eksempel kylling, kjøtt eller fisk. 

Den grønne er litt spesiell på grunn av den sterke grønne fargen. Inger i Dubai var den første som inspirerte meg på å bruke erter i denne mosen. Jeg har prøvd litt forskjellig, men endte opp med den aller enkleste versjonen, med kun erter og brokkoli. Jeg lager denne på samme måte som den oransje. Jeg delte brokkoli i buketter, og brukte frosne erter. Gi grønnsakene er oppkok, hell av vann, tilsett bittelitt melk og krydder. Kjør stavmikseren og vips er den klar. 

Du må heller ikke ha melk i, det er kun fordi jeg synes det gir en god konsistens men tåler du ikke melk, eller ønsker å unngå det av andre årsaker så er det ikke noe problem. Dette er uten tvil den middagen jeg er mest hekta på om dagen, og jeg gleder meg til å teste ut flere varianter. Nå er denne laget på søtpotet og sammen med gulrot gir det en nydelig farge. Husk at du like gjerne kan gjøre dette med vanlig potet. Jeg har lyst å teste med rødbeter, det tror jeg kan bli en både fargerik og utrolig god miks. 

Bruker du ulike typer mos i kostholdet ditt? Hva er din favoritt? 

 

Smiiiil Maren 

 

18 kommentarer
    1. bruker ofte mos som tilbehør – 3-4 ganger i uka! Er så godt og varmt – ekstra digg det nå når det er surt og kaldt ute =)
      Min favoritt varierer stadig vekk, men faller ofte tilbake til kombinasjonen av sellerirot og blomkål – gjerne krydret med salt, pepper og oregano! Spiser ofte mos sammen med stekt karbonadedeig + sopp + løk + tomatsaus, og med søtpotetbåter/fries. Fantastisk god kombinasjon. Ekstra digg å spise dette i en skål med mos nederst og saus + kjøtt på toppen. Gjerne sammen med en osteskive og litt salsa 😀 Det må du prøve!!!
      Anbefaler også å blande inn smøreost i mosen – det gir så utrolig god konsistens og smak. Mos er virkelig undervurdert altså!

    2. Bruker grønnsaksmos som erstatning for poteter og ris flere ganger i uken. Favorittene her i huset er blomkål og gulrot, kålrabi og gulrot, og blomkål og pastinakk:)

    3. Er begynt å bruke bønner istedenfor ris og poteter
      Og laget supper fra bunnen, men ikke kommet i gang med mos , det må bli neste ting å gå i gang med. Bra innlegg

    4. Elsker søtpotetmos, men bruker litt smør isteden for melk. Er bare litt som skal til så får det en mye mer fyldig smak.Ellers elsker jeg blomkålmos

    5. Det så godt ut! Mine favoritter er søtpotetmos med salt, pepper, løkkrydder, litt sitron og en liten dersj rømme, og brokkoli og blomkålmos med salt, pepper, sennep, sitron og parmesan 🙂

    6. Jeg synes søtpotetmos er nydelig sammen med ovnsbakt torsk, gjerne i kombinasjon med noe salt. Enten Spekeskinke rundt torsken eller med soyasmør (gjerne ned litt chili og ingefær i) til.
      For en liten stund siden forsøkte vi rødbetpure til vilt. Veldig godt, men litt mer tidkrevende pga rødbeter krever litt tid. tips: de bør skrelles for ikke å få så mye jordsmak.
      Reven rødbeter kan du også ha i sjokoladekake. Mange oppskrifter hvis du Googler. Blir veldig saftig og litt sunnere. Skal vel sies at mannen ikke var superfan, men jeg synes det var veldig godt.
      Nå havnet jeg litt av sporet her med tanke på “moser”, men måtte bare nevne det i forlengelse av rødbeter.
      Potet-og sellerirotmos er et supert alternativ til ren potetmos.

    7. Hmm…
      Dette skal jeg faktisk prøve! Både dine to og noen av innspillene fra kommentarfeltet.
      Mye bra å ta med seg herfra.
      Takk 🙂

    8. Hei!
      Tenkte å prøve denne retten til middag i dag 🙂
      Kan jeg spørre hvordan du har krydret kyllingen?
      Dette ser skikkelig godt ut 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg