C A R D I O

Let´s go for a run 

Det snakkes mye om kondisjonstrening, eller cardio som mange kaller det. Det spekuleres i hvor mye, hvor ofte, og når på døgnet. Jeg får mye spørsmål om dette, og svaret mitt er alltid – det kommer an på målet ditt. Hva ønsker du med kondisjonstreningen din? Er det for å få bedre kondis, og styrke hjertet? Er det for å gå ned i vekt? Eller trenger du å koble av, og ta en time-out fra hverdagen. Dette avgjør om du bør løpe intervaller, ta deg en joggetur i skogen, eller kanskje en god gåtur. Jeg tenker at et beste for mange av oss, som ikke har en helt konkret målsetning, er å gjøre en miks av intervaller, joggetur, og gåtur i skogen. Det er det jeg selv gjør og trives veldig godt med det.

Jeg skal komme tilbake med et eget innlegg på hvordan type kondisjonstrening som er mest hensiktsmessig for ulike målsetninger. I dette innlegget skal jeg si noe om cardio før frokost, altså på tom mage. Er det så stor forskjell som mange skal ha det til? 

Cardio før frokost – er det nødvendig? 

Mange står opp grytidlig om morgen og løper til svetten spruter før frokost. Er det virkelig nødvendig? Jeg spurte grunnlegger av Akademiet for personlig trening, Espen Arntzen om dette. Svaret hans er at forskning viser at det finnes kanskje en minimal fordel å gjøre cardio før frokost dersom målet er å gå ned i vekt, men dette er så minimalt at totalt vil det ikke gjøre noen reell forskjell. Svaret er derfor at du burde gjøre kondisjonstreningen når du har tid og mulighet – det viktigste er at det blir gjort, og ikke når det blir gjort. 

I går tok jeg meg en tur på mølla hvor jeg jogget litt og løp noen korte, harde intervaller. I dag tenker jeg at jeg skal ta meg en gåtur i skogen. Håper bare jeg rekker å komme meg ut før uværet som er meldt slår til. Egentlig er det jo bare å kle seg godt, og gå tur i regnværet. Jeg synes faktisk det er ordentlig deilig. 

Skal du trene i dag? Hva står på planen din? 

 

Smiiiiil, Maren 

 

19 kommentarer
    1. Kan du ikke skrive litt mer om dette? Innholdet sto ikke helt i stil med overskriften, hvis det er lov å si. 🙂 Vil gjerne vite mer om når man bør trene hva ut fra ulike mål man måtte ha (som du nevner). Hvordan vekte styrke og cardio f.eks. og hva bør man trene først. Du trenger ikke skrive et kjeeempelangt innlegg altså, men jeg ble nysgjerrig og ønsker mer info! 🙂

    2. Tone: Endret innlegget litt nå, og kommer heller tilbake med to nye bloggposter omrking hvordan cardio man bør gjøre for ulik målsetning, og litt ift hvor mye, hvor ofte og hvilken type 🙂 Gøy at du spør. Allerede i gang med å skrive her 😉

    3. Her ble det en 5 km løpetur i regnet på morgenen etter en banan, uten noe i magen blir jeg bare svimmel! Nå er det snart jobb 🙂

    4. Er Leo med på turene dine i skogen?(Gå turene altså )
      Hvordan går det med han når han er hjemme alene? Hvor lenge kan han være alene hjemme?Har dere planer om valpekurs etc? Det er sikkert et tåpelig spørsmål men kan du bruke han til noe?Tenker f.eks agility,spor,smeller?Det er vel en rase som er brukt mye til utstilling,har du planer om det?:) Ble mye hunde spørsmål nå,men synes hund er gøyere enn trening:)

    5. Christine: Så gøy med spørsmål om Leo <3 Han kan være alene i 5-6 timer, men da har han hele leiligheten å boltre seg på + at han kan løpe ut på verandaen. Vi har vært på et 8 ukers valpekurs, og tenker nok å ta enda et. Hehe, han brukes til kos, selskap og turkompis. Vi har ingen planer om utstilling nei. 🙂

    6. Kommenterer sjelden på blogger, men her om dagen så jeg faktisk en veldig interessant dokumentar på discovery channel. Her kom det frem at kvinner forbrenner hele 22% mer fett når de trener på full mage, mens menn forbrenner 8% (tror jeg det var) mer fett når de trener på tom mage 🙂

    7. 8 km løpetur i regn og vind 🙂 Shaolin munkene som trener kung fu spiser etter dem har trent om morgenen. Jeg spiser alltid før jeg trener. Yter bedre treningsmessig. Interessant innlegg 😉

    8. Hei.
      Jeg tok personlig trener kurs sammen med Espen Arntzen. Han er kjempeflink på å komme i sånn brukbar form, for folk flest.
      Men som en mosjonist som ønsker en kropp/form over gjennomsnittet så må jeg si at jeg blir provosert. Arntzen mener mye, men jeg føler at han ikke har støtte for sine påstander. Jeg savner referanser til vitenligskaplig dokumentasjon. Om han ikke kan fremskaffe det, så vil jeg hevde at god, gammeldags erfaring om å gå 1-2 timer, på tom mage og tidlig på morningen, er den råeste måten å kvitte seg med kroppsfett.
      Jeg vil presiserer at dette er for spesielt interesserte. Det er ikke normalt, og jeg ønsker ikke at folk skal tro dette er noe de bør/ må gjøre, men kan gi gode resultaterr.
      Innlegget var kun ment som en alternativ mening. Jeg oppfordrer alle til å forske og tenke litt selv. Hvor ekstrem er du?

    9. PS: Tone, og alle andre, ALLTID styrke før ALT ANNET.
      Det er ingen vist å trene styrke når man har tappet seg for krefter….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg