Crossfit – skal, skal ikke?

Jeg ble utfordret til å delta på er crossfit introkurs forrige søndag, men jeg feiget ut. Nå fikk jeg akkurat melding om at det er kurs igjen flere helger på rad, så kanskje jeg skal presse bort prestasjonsangsten for nye ting, og bare kjøre på? 

It´s never a good time, just start where you are. 

Jeg liker ikke å teste nye ting, spesielt ikke ting jeg vet at jeg ikke kommer til å mestre med det samme. Crossfit er en sånn ting, og det skremmer meg skikkelig å skulle gjøre dette. Det er et stort crossfitmiljø i Kristiansand, enormt mange dyktige utøvere og flinke coacher. Jeg tror jeg kunne lært så vanvittig mye, og virkelig kost meg med dette som en alternativ treningsform til vanlig styrke, og kondisjonstrening. Jeg har så lyst – men samtidig er jeg livredd. 

Er det noen av mine lesere som driver med Crossfit, og kan fortelle meg litt om hvordan det er å dra på et sånn intro / nybegynnerkurs? Sleng gjerne på litt om hvorfor du begynte med Crossfit, hva du synes er bra med det osv. Jeg gleder meg til å lese svarene deres. 

 

Smiiiil Maren 

16 kommentarer
    1. Alle starter et sted, så det er bare at slænge sig med! Jeg elsker cross-inspirerede træninger fordi det er alsidigt og man ved aldrig hvad, der dukker op på planen! Gør det!

    2. Som jeg kjenner meg igjen i beskrivelsene dine, jeg er klin lik! Har innmari lyst til å prøve jeg og, så leser gjerne om dine erfaringer hvis du skulle driste deg til det <3

    3. Prøv Det!! Jeg selv har aldri prøvd det da men. Hehe. Sikker på at du klarer alt, spørs bare om du liker Det! Klem

    4. Når jeg var med på introkurs for noen år siden var det kjempekjekt! Vi var vel rundt 10-12 stk, og ble delt i 2 grupper. Så stod vi i ring og ble introdusert for de basic crossfitøvelsene, og korrigert på teknikk mens treneren gikk rundt og snakket. Alle hadde nok med seg selv så det var overhodet ingen grunn til å gjøre noe annet selv:) Etterhvert så ble vi delt opp 2 og 2, og så lagde trenerne flere stasjoner med øvelser som vi skulle da gjøre annenhver gang , og så var det om å gjøre å ta flest repetisjoner på en viss tid med lagkameraten. Det var jo moro siden instinktet kicket inn;) Men når det er sagt, så kuttet jeg ut CrossFit nettopp pga det. Syns det ble litt dumt (for meg) når det handlet mye om å gjøre flest mulig reps på en tid, det gikk utover teknikken og jeg fant ut at jeg liker mer fokuset jeg får på vanlig styrketrening:) Men anbefaler deg å teste ut introkurset, for det er veldig moro!

    5. Jeg tok en CrossFittime på elixia og ble frelst. Crossfit er hardt, men ikke uoverkommelig. Det beste med Crossfit er at du kjenner at du har trent når du er ferdig og du får testet dine egne grenser

    6. Jeg synes du burde dra. Om det ikke går bra, så har du jo prøvd det. I tillegg blir man mye sterkere i hodet av å prøve nye ting. Kanskje du kan få med deg en veninne? Da blir det ikke likke skummelt:)

    7. Haha, jeg skal på prøvetime i Crossfit om en time nå og følte akkurat det samme som deg! Bestemte meg egentlig bare å hoppe ut i det. Vet at jeg ikke er så god i det nå, men er jo gøy å ha en sport å bli bedre på!
      Klarte endelig min første ordentlige chin i går, og har så sykt mestringfølelse nå. Med en ny sport er jeg jo så heldig å ha muligheten til å føle den følelsen mange ganger til.

    8. Forstår deg veldig godt, og det er skummelt med nye ting! Men som du skriver vil du lære mykje, og man starter alltid fra sitt utgangspunkt. Slik eg har erfart kurs med crossfit er at dei brenner og å dele kunnskapen sin, og vil kun spre den treningsformen på ein positiv måte. Mine crossfit-trenere er berre glade for nye medlemmer og vil hjelpe dei på best mulig måte. Tenk på det som ny lærdom, det er jo spennande!

    9. Jeg var utrolig lei av “vanlig” styrketrening. Jeg gadd ikke å dra på treningssenteret, og løp bare i skogen. Det ble for lite variert syns jeg, og jeg ble anbefalt crossfit. Jeg hev meg ut i det, uten å lese for mye om det. Jeg har aldri angret! Jeg har lært mange nye øvelser av våre dyktige trenere, som kommer med tilbakemeldinger på hva som er bra, og tips til hva man kan gjøre for å bli bedre. Crossfitmiljøet er noe helt spesielt, og jeg har fått mange nye venner som jeg trener med flere ganger i uka. Så i tillegg til å få trent, er det utrolig sosialt.
      Mange tror man må være i toppform og mestre det meste innen man begynner, men nivået er tilpasset alle, uansett alder og treningsbakgrunn.
      På nybegynnerkurset gikk ihvertfall vi gjennom de mest vanlige basisøvelsene, som knebøy, markløft, pushups, pullups osv, med fokus på teknikk.
      Gjør det, du kommer til å elske det 🙂

    10. Jeg har akkurat begynt med crossfit selv, og jeg angrer bare på at jeg ikke har gjort det før. Nå har jeg vært der 10 ganger og det blir bare gøyere og gøyere. Det er ingen grunn til å være redd, det er alle mulige typer mennesker som er med, og de har alternative øvelser om det skulle være noe man ikke får til. Håper du tester det ut!

    11. Jeg tok introkurset forrige søndag, var lei av vanlig treningssenter og løping/sykling. Synes det er gøy og veldig bra at de har nybegynner timer. Det er ikke noe skummelt fordi det er flinke trenere og lagt helt opp til den enkeltes nivå. For deg som trener så mye er det no problem💪😎du kommer til å digge det 😇Så ikke tenk bare gjør det 🙏🏼Lykke til 👍🏼

    12. Kjør på Maren 😀 Har du muligheten burde du ta den! Jeg har hatt lyst til å prøve crossfit så lenge, men det er for dyrt…. 🙁 Og du vet jo at det alltid går bedre enn du tror på forhånd 😀 <3

    13. Go for it! Det er ikke skummelt i det hele tatt. Mer inkluderende miljø skal du lete lenge etter, og alle heier på alle!! Prøv- jeg tipper du ikke bare kommer til å digge det, men også være helt rå i det❤️ Klem Linn

    14. Crossfit anbefales på det sterkeste! Jeg liker ikke å prøve nye ting, men jeg ble så lei av studiotrening og jeg trengte et nytt fokus i treningen. Jeg er ikke den sterkeste jenta, men jeg har et stort konkurranseinstinkt, så crossfit var perfekt for meg. Det var en helt ny treningsverden som åpnet seg med konstant variert trening med funksjonelle øvelser. Jeg har trent crossfit i tre måneder nå, og jeg begynner å se resultatene. I vinter klarte jeg kun å løfte min egen kroppsvekt i deadlift (50kg), men nå løfter jeg 100kg. Det er så gøy! Crossfitmiljøet er jo også veldig hyggelig og inkluderende. Jeg tror den type trening hadde passet deg perfekt! Go for it!! 🙂

    15. Det beste med crossfit er at man får en PT-time hver gang man melder seg på en økt. Coachen følger nemlig nøye med på alle på dagens økt og motiverer og retter på. I tillegg er ingen økter like og man vil alltid oppleve variasjon. Man vil også alltid bli sliten, få tøyd sine egne grenser, og i tillegg bli fylt opp med endorfiner fra topp til tå 😀 Etter økter får man tommelen opp, en high five og folk slår gjerne av en prat. Man får nye venner, blir en del av et fellesskap og blir invitert på sosiale sammenkomster. Slik fikk ihvertfall jeg nye venner og en kjæreste 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg